05.12.2016

Geox kroczy naprzód

Przybywa sklepów z butami włoskiej marki. W 2016 roku nowe punkty pojawiły się m.in. w Warszawie, Bielsku-Białej i Poznaniu.

Geox to marka o światowym zasięgu. W Polsce dopiero przed rokiem zaczęła intensywnie rozwijać swoją sieć sprzedaży. Dziś ma łącznie 18 sklepów, z czego 10 należy do franczyzodawcy, a pozostałe do biorców licencji.
– W ostatnich miesiącach udało nam się uruchomić sklepy w centrum handlowym Sfera w Bielsku-Białej, w centrum Posnania w Poznaniu oraz w warszawskiej Galerii Mokotów. Przedłużyliśmy również umowy w dwóch istniejących lokalach. Plany na 2017 rok zakładają otwarcia w Olsztynie, Krakowie i Warszawie – mówi Łukasz Kuźniar, menedżer marki Geox na Polskę i kraje bałtyckie.

Sklep marki Geox Fot. Geox

Koszt inwestycji w remont i wyposażenie sklepu zgodnie ze standardem Geox wymaga kwoty co najmniej 150 tys. zł.

Koszt inwestycji w remont i wyposażenie sklepu zgodnie ze standardem sieci wymaga kwoty co najmniej 150 tys. zł. Franczyzobiorca musi też przedłożyć odpowiednie zabezpieczenie finansowe, w celu uzyskania limitu kredytowego niezbędnego do prowadzenia działalności. Wynika to z faktu, że współpraca opiera się na modelu depozytowym – franczyzobiorca nie płaci za towar, a zarabia na prowizji od sprzedanych produktów. Wartość limitu kredytowego jest każdorazowo ustalana indywidualnie.
– Wszystkie sklepy otwarte w ciągu ostatnich dwóch lat były rentowne od pierwszego miesiąca. A zwrot z inwestycji szacowany jest na około dwa lata – mówi Łukasz Kuźniar.

Franczyzodawcę interesują lokalizacje w miastach powyżej 150 tys. mieszkańców w centrach handlowych. Optymalna powierzchnia lokalu sięga od 80 do 110 m2.
– Wspieramy partnerów w negocjacjach i wynajdywaniu odpowiednich lokalizacji. W związku z czym najważniejsze jest, by potencjalny partner zgłosił się do nas z informacją, jakie miasta go interesują – dodaje Kuźniar.

Marka Geox to dziecko włoskiego przedsiębiorcy nazwiskiem Mario Moretti Polegato. Jego biznesowy pomysł narodził się podczas pieszej wędrówki przez pustynie w Nevadzie. Aby ulżyć swoim przegrzanym stopom, Polegato wyciął dziury w gumowych podeszwach swoich butów za pomocą scyzoryka. Później dopracował koncepcję i opatentował ją jako technologię wodoodpornej, ale oddychającej membrany, dzięki której but oddycha. Pomysłodawca do tego stopnia uwierzył w swój wynalazek, że postanowił go sprzedać wiodącym producentom obuwia. Żadne z rynkowych gigantów nie był jednak zainteresowany technologią, toteż Polegato postanowił spróbować szczęścia na własną rękę. Udało się – założona w 1990 roku firma Geox po dekadzie obecności na rynku była warta już bilion euro. Majątek jej twórcy szacowany jest na 2,3 mld dolarów, co dało mu w 2014 roku 13. miejsce na liście najbogatszych Włochów. Sieć Geox liczy natomiast 1,2 tys. sklepów na całym świecie.