22.12.2016

Esotiq idzie na wschód

20 salonów na Ukrainie i Białorusi – to bilans ekspansji odzieżowej grupy za wschodnią granicą. Franczyza napędza rozwój.

W trzecim kwartale 2016 roku na Ukrainie i Białorusi otwarto dziewięć salonów pod marką Femestage i osiem pod marką Esotiq. W sumie na Wschodzie działa 20 salonów grupy (po 10 Femestage i Esotiq). Sklepy otwierane są w galeriach handlowych w dużych miastach, m.in. we Lwowie, Odessie i Mińsku.
– Wszystkie salony na Wschodzie działają na zasadzie franczyzy, tak jak zapowiadaliśmy po publikacji wyników za I półrocze. Należności są dobrze zabezpieczone, wydatki inwestycyjne są po stronie franczyzobiorcy. Nasze marki są tam bardzo dobrze postrzegane. Daje nam to nawet możliwość sprzedaży części kolekcji z poprzednich sezonów – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Klienta w sklepie marki Esotiq Fot. Esotiq

Marki należące do grupy Esotiq&Henderson obecne są w Polsce, Niemczech, a także na Białorusi i Ukrainie.

Grupa Esotiq & Henderson na koniec trzeciego kwartału tego roku miała ponad 300 sklepów w czterech krajach (oprócz Polski i dwóch wschodnich sąsiadów jeszcze w Niemczech). Powierzchnia handlowa na koniec września była wyższa o jedną czwartą w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wzrost został wypracowany dzięki nowym salonom na Wschodzie oraz rozwojowi w kraju, głównie w formie franczyzy. Większa powierzchnia handlowa napędza przychody grupy. W pierwszych trzech kwartałach tego roku wzrosły one o 15,6 proc., do 101 mln zł.

Prezes grupy zapowiada, że wkrótce przyspieszy też ekspansja w Niemczech. W tym celu kwotą 1 mln euro dokapitalizowana została spółki zależna grupy – Esotiq Germany GmbH. Jej celem jest otwarcie od trzech do siedmiu nowych sklepów w 2017 roku (obecnie działają trzy punkty). W sumie grupa ma 306 salonów w Polsce i za granicą (w porównaniu z 258 przed rokiem). Bieliźniana sieć Esotiq w Polsce ma 263 sklepy (243 przed rokiem), a sieć Femestage w Polsce liczy 18 salonów (10 przed rokiem).

Sklepy Esotiq & Henderson powstają na powierzchni 50-70 m2. Wykończenie franczyzowego lokalu wiąże się z wydatkiem na poziomie 700-800 zł za metr kwadratowy . Franczyzodawca przekazuje partnerom nieodpłatnie sprzęt komputerowy, pełne wyposażenie witryn, plakaty i inne materiały reklamowe. Mogą oni również liczyć na bieżące wsparcie w codziennej pracy. Lokale pod szyldem Femestage są większe – ich powierzchnia sięga 120-150 m2. Koszt inwestycji związany z aranżacją salonu to ok. 2,5 tys. zł/m2.