05.04.2017

Mobilnie, czyli wygodnie

Kilka tysięcy złotych miesięcznie może zaoszczędzić przedsiębiorca, który korzysta z usług konwoju gotówki – mówi Łukasz Vaszon z Idea Banku.

Tylko 1/3 przedsiębiorców prowadzących małe firmy rozlicza się wyłącznie w gotówce, a większość, bo aż 68 proc., łączy rozliczenia gotówkowe z bezgotówkowymi. Oznacza to, że praktycznie każdy właściciel małej firmy codziennie zastanawia się, jak szybko i bezpieczne dostarczyć firmowy utarg do banku. Od niedawna może robić to korzystając z Mobilnego Wpłatomatu. Tylko czy to mu się opłaca?
Wielu przedsiębiorców dostarcza pieniądze do banku samodzielnie, aby uniknąć wysokich kosztów. Przyjmując założenie, że jednorazowy konwój gotówki w mieście to koszt rzędu 50-100 zł netto, można szacować, że przedsiębiorca prowadzący w systemie franczyzowym trzy sklepy, z których utarg odbierany jest sześć razy w tygodniu, wydaje na ten cel między 3,6 tys. a 7,2 tys. zł netto miesięcznie. Do kwoty tej należy jeszcze dodać opłatę za przeliczenie gotówki, ok. 0,04 proc. od przewożonej kwoty. Przedsiębiorcy, którzy gotówkę dostarczają do banku samodzielnie, niby kosztów finansowych nie ponoszą, ale za to tracą na przejazd swój cenny czas, zamiast przeznaczyć go na rozwój biznesu. Do tego dochodzi kwestia bezpieczeństwa takiego transportu, w szczególności jeżeli utarg przewożą kobiety, nierzadko korzystające z komunikacji… miejskiej. Z badań przeprowadzonych przez Idea Bank wynika, że aż 38 proc. przedsiębiorców samodzielnie dostarczających utarg do banku robi to pod koniec dnia, po zamknięciu firmy, a więc przez dużą część roku, porusza się z firmowym zarobkiem po zmroku. W obu przypadkach bardzo korzystnym rozwiązaniem może okazać się Mobilny Wpłatomat. Taką usługę rozwija Idea Bank. Zamawiany przez specjalną aplikację samochód dojeżdża pod wskazany przez przedsiębiorcę adres, aby ten mógł bezpiecznie wpłacić utarg do banku. Zamówienie na Mobilny Wpłatomat można złożyć telefonicznie lub przez dedykowaną, darmową aplikację. Można zamówić auto na stałą godzinę.

Łukasz Vaszon, odpowiedzialny za projekt mobilnego wpłatomatu w Idea Banku Fot. Idea Bank

Usługa Mobilnego Wpłatomatu dostępna jest w największych polskich aglomeracjach: Warszawie, Trójmieście, Szczecinie, Katowicach, Krakowie, we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie.
Łukasz Vászon, odpowiedzialny za projekt Mobilnego Wpłatomatu w Idea Banku

W jakich miastach działają już Mobilne Wpłatomaty?

Usługa dostępna jest w największych polskich aglomeracjach: Warszawie, Trójmieście, Szczecinie, Katowicach, Krakowie, we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie. Decyzje o uruchomieniu usługi w kolejnych miastach podejmowane są po konsultacjach z przedsiębiorcami, prowadzonymi m.in. w mediach społecznościowych. W tej chwili po polskich drogach jeździ 19 Mobilnych Wpłatomatów, a kolejnych 18 powinno się na nich pojawić najpóźniej do czerwca tego roku.

Mobilny Wpłatomat można zamówić od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.20 do 21.20. Krańcowe godziny wyznaczają pierwszy i ostatni kurs. W aglomeracji warszawskiej i katowickiej usługa dostępna jest też w weekendy, w godzinach 9-17.20. Firmy najchętniej wybierają godziny od 18.00 do 20.00, wtedy najczęściej wpłacane są do banku dzienne utargi z kiosków, sklepów spożywczych, kawiarni oraz punktów usługowych. Aktywnymi użytkownikami Mobilnego Wpłatomatu są też komisy samochodowe, agenci nieruchomości i pośrednicy finansowi, branża budowlana czy właściciele sezonowych punktów sprzedaży (lody, owoce, fajerwerki itp.). Większe obłożenie wpłatomatów w godzinach 18.00-20.00 nie oznacza jednak, że zamówienie samochodów w tym terminie będzie trudne. Na prośbę klientów wprowadziliśmy możliwość stałych zamówień, na przykład codziennie na godzinę 19.00. Klient, który uzgodni takie zamówienie z bankiem, będzie miał pewność, że każdego dnia o tej samej godzinie auto będzie na niego czekało we wskazanym miejscu. Już 20 proc. zleceń, jakie obsługują Mobilne Wpłatomaty, to zlecenia stałe. Wśród stałych klientów wpłatomatu coraz więcej jest też sieci sklepów, zwłaszcza takich, które działają w modelu franczyzowym.

Jakie trzeba spełnić warunki, żeby móc korzystać z Mobilnych Wpłatomatów?

Trzeba posiadać konto w Idea Banku oraz kartę płatniczą, aby wpłacić pieniądze do Mobilnego Wpłatomatu. Sam rachunek nic kosztuje, a dla karty też nie jest naliczana opłata, jeżeli właściciel wykonuje nią płatności na kwotę co najmniej 400 zł miesięcznie. Przeprowadzenie transakcji jest bardzo proste i intuicyjne, a w razie ewentualnych trudności można skontaktować się z biurem obsługi przez zamontowany w samochodzie interkom.

Pierwszy Mobilny Wpłatomat pojawił się w Warszawie na początku 2015 roku i od tego czasu usługa cały czas jest rozwijana. Wsłuchujemy się w głos przedsiębiorców, aby wprowadzać kolejne udogodnienia. Jednym z ograniczeń dla osób wpłacających jednorazowo duże kwoty, rzędu kilkuset tysięcy złotych, była pojemność podajnika, w którym umieszcza się banknoty. W pierwszym aucie pojemnik mieścił 50 banknotów, a później zwiększyliśmy go do 150. Dla niektórych przedsiębiorców i to okazało się za mało – duża wpłata wciąż mogła zajmować kilkadziesiąt minut. Dlatego jednym z najnowszych udogodnień są wrzutnie, umieszczane w autach obok maszyny wpłatomatu. Idea Bank rekomenduje zamawianie samochodów z wrzutnią przy wpłatach przekraczających 20 tys. zł. Aby dokonać takiej wpłaty, trzeba mieć specjalną kopertę, w której umieszcza się pieniądze. Można do niej włożyć nie tylko banknoty, ale też bilon, co jest wygodne szczególnie dla właścicieli kiosków i sklepów. Wpłata dokonana za pośrednictwem wrzutni, podobnie jak przy użyciu wpłatomatu, nic nie kosztuje, niezależnie od tego, czy wpłaca się banknoty, czy bilon. Jeśli firma raz skorzysta z Mobilnego Wpłatomatu, zaczyna używać go regularnie. Aż 79 proc. klientów zamówiło go przynajmniej trzy razy.

Rozmawiał (as)

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0