Esotiq powiększa się dzięki franczyzie

Franczyzobiorcy Esotiq oraz Femestage nie ponoszą kosztów zatowarowania, a co za tym idzie – również ryzyka związanego z niesprzedanym towarem. Mogą liczyć na prowizje w wysokości 35 proc.
Czwartek
27.04.2017
Licencjobiorcy pomogli franczyzodawcy osiągnąć dobry wynik w ostatnim kwartale ubiegłego roku. Ale nie wszystko w spółce wygląda różowo.
 

Esotiq & Henderson, franczyzodawca sieci Esotiq i Femestage, podsumował rozwój firmy w 2016 roku. Flagowy koncept grupy, Esotiq, zyskał 22 nowe placówki, marka Femestage wzbogaciła się o 11 sklepów. Znaczna większość, bo 241 spośród wszystkich 304 salonów wchodzących w skład sieci, należy do franczyzobiorców. Franczyzodawca zarządza 63 własnymi lokalami, ale zapowiada, że w kolejnych latach za otwarcia odpowiadać będą głównie franczyzobiorcy. Tak było już w ubiegłym roku, kiedy to 31 z 33 nowych salonów powstało właśnie dzięki samodzielnym przedsiębiorcom.

Wspomniane liczby nie dotyczą wyłącznie Polski. Grupa jest bowiem obecna również w Niemczech oraz na Ukrainie i Białorusi. To właśnie na terenie wschodnich sąsiadów sieć rosła najszybciej. W ubiegłym roku otwarto tam po 11 salonów marek Esotiq i Femestage, co daje łączną liczbę 22 działających placówek. Trzy sklepy działają natomiast w Niemczech

W tym roku grupa nadal będzie rozwijać sieć sprzedaży, ale do nowych lokalizacji będzie podchodzić wybiórczo.
W Polsce zamierzamy otworzyć do 20 nowych salonów Esotiq, głównie w systemie franczyzowym. W odzieżowej sieci Femestage głównym celem jest poprawa rentowności. Owszem, planujemy zwiększyć liczbę odzieżowych salonów w Polsce, ale będzie to od trzech do pięciu lokalizacji, i kolejne dwa na Ukrainie dodaje prezes Esotiq & Henderson.

Kwartał na osłodę

Czwarty kwartał zdecydowanie poprawił humory właścicieli, przynosząc najlepsze wyniki w całym roku. Przychody w tym okresie wzrosły o 21 proc., dzięki czemu w 2016 roku udało się osiągnąć sprzedaż na poziomie 141 mln – o 17 proc. więcej niż w 2015. Spółka nadal jednak notuje straty. I to coraz większe, bo w 2015 roku była pod kreską 2,1 mln zł, a na koniec 2016 – 4 mln zł. Zarząd argumentuje jednak, że tendencja spadkowa zaczyna się odwracać, bo czwarty kwartał przyniósł zysk na poziomie 0,2 mln zł, w porównaniu z 2 mln straty zanotowanymi w czwartym kwartale 2015 roku.
– Głównym naszym celem w ubiegłym roku była większa efektywność sprzedaży. Poprawa rentowności grupy i spółki-matki była już widoczna w IV kwartale 2016. Nie stawiamy już na ilość, ale na jakość lokalizacji, dlatego powierzchnia handlowa w Polsce rosła wolniej niż dotychczas – mówi Adam Skrzypek, prezes Esotiq & Henderson.

Pozytywnym sygnałem są z pewnością wzrost sprzedaży w sklepach porównywalnych w IV kwartale 2016 o 8,4 proc., a także podniesienie wartości średniego paragonu – o 21 proc. Udało się również osiągnąć wzrost marży brutto oraz wzrost sprzedaży w przeliczeniu na metr kwadratowy.
– Wzrost marży oraz wzrost sprzedaży na metr kwadratowy został osiągnięty dzięki wyższym cenom detalicznym, niższym cenom zakupu towarów i skutecznym działaniom marketingowym. Stale poszerzamy asortyment. Do oferty Esotiq wprowadzaliśmy nowe linie kosmetyków i perfum sygnowanych przez Joannę Krupę. Nie skupiamy się wyłącznie na bieliźnie, rozszerzamy ofertę o stroje sportowe oraz wygodną odzież domową (homewear). Z kolei w sieci Femestage coraz większym powodzeniem cieszą się akcesoria, torebki i obuwie – dodaje Adam Skrzypek.

Sklepy Esotiq powstają na powierzchni 50-70 m2. Wykończenie franczyzowego lokalu wiąże się z wydatkiem na poziomie 700-800 zł za metr kwadratowy. Franczyzodawca przekazuje partnerom nieodpłatnie sprzęt komputerowy, pełne wyposażenie witryn, plakaty i inne materiały reklamowe. Mogą oni również liczyć na bieżące wsparcie w codziennej pracy. Lokale pod szyldem Femestage są większe – ich powierzchnia sięga 120-150 m2. Koszt inwestycji związany z aranżacją salonu to ok. 2,5 tys. zł/m2. Obie sieci działają w modelu depozytowym. Franczyzobiorca nie ponosi kosztów zatowarowania, a co za tym idzie – również ryzyka związanego z niesprzedanym towarem. Może liczyć na prowizje w wysokości 35 proc.


POPULARNE NA FORUM

Wyposażenie ciucholandu

To nie moja dziedzina, więc nie wiem zbyt wiele. Dziękuję za informację. imgrum

6 wypowiedzi
ostatnia 17.08.2018
Powrót po wielu latach

This "thanksgiving" devour was not rehashed the next year. Be that as it may, in 1623, amid an extreme dry spell, the travelers accumulated in a supplication benefit, appealing...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.08.2018
Ubrania bez komentarza

Thank you for another great article. The place else may anybody get that type of info in such an ideal method of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m at...

9 wypowiedzi
ostatnia 14.08.2018
Jak założyć sklep z odzieżą

Urządzając sklep odzieżowy musisz pamiętać, że bardzo ważne jest oświetlenie, a szczególnie to na wystawie. W tej roli świetnie sprawdzą się halogeny.

23 wypowiedzi
ostatnia 13.08.2018
Wyposażenie ciucholandu

Te tematy to twardy orzech do zgryzienia, nie da się jednoznacznie niczego określić. Każdy przypadek będzie inny i w każdym co innego zagra pierwsze skrzypce ;)

6 wypowiedzi
ostatnia 13.08.2018
Wyposażenie ciucholandu

Chyba poruszę ten temat na swojej stronie wielorakietematy.pl bo sporo osób widzę że wciąż się boi podjąć działania. Warto zaczynać z własnymi działalnościami,...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.08.2018
Wyposażenie ciucholandu

Portal znak-zapytania.pl też poruszył ostatnio tematy produkcyjne, sądzę że bez problemu znajdziesz ten felieton. Pozwoli ci to spojrzeć na cały pomysł chłodnym okiem...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.08.2018
Wyposażenie ciucholandu

Ostatnio widziałam na chec-poznania-swiata.pl artykuł na temat właśnie sklepów odzieżowych, może przeczytanie go da ci odpowiedź na to pytanie. Ale wydaje mi się że...

6 wypowiedzi
ostatnia 13.08.2018