W tym roku sieć Stokrotka ma powiększyć się łącznie o 90 sklepów. 11 sklepów zostało już otwartych. Nowa marka Emperii, 5 Market, na razie zostanie przetestowana w 10 pilotażowych lokalizacjach.
Środa
17.05.2017
Emperia sprawdza swoje sklepy convenience w rynkowych warunkach. Czy ich los już jest przesądzony?
 

Sieć 5 Market (Pięć Market) w zamyśle twórców miała być desantem Stokrotki na segment convenience, w którym w Polsce od lat dominuje Żabka. Na razie lubelska grupa Emperia, do której należy marka, testuje swój nowy koncept w ogniu rynkowej walki. Pierwszy punkt działa już w Lublinie, na dniach planowane jest otwarcie kolejnego. Łącznie w ramach pilotażu ma zostać uruchomionych dziesięć sklepów, a obserwacja ich wyników pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy pomysł okazał się trafiony. Jakie czynniki zdecydują?

Sklepy pod lupą

Po pierwsze, sprawdzane są kwestie logistyczne. Właściciel Stokrotki ma doświadczenie w zarządzaniu większymi sklepami, ale organizacja dostaw do mniejszego formatu convenience to, jak sam przyznaje, dla niego nowe wyzwanie.
– Już na tym etapie widzimy, że wdrożone przez nas rozwiązania się sprawdzają. Żeby jednak zapewnić świeżość dostaw oraz optymalizować ich koszty, placówki będą na razie otwierane blisko naszych centrów dystrybucyjnych – tłumaczy Dariusz Kalinowski, prezes Emperii.

Druga kwestia to obroty, czyli ruch w sklepie. Tu, jak wyjaśnia szef grupy, na odpowiedź nie trzeba było długo czekać.
– Sklepy convenience to punkty, do których klienci przychodzą, bo mają je „po drodze”, a nie dlatego, że planują rodzinne zakupy na dwa tygodnie. Dlatego tego rodzaju sklepy dość szybko „wchodzą na obroty”, w stosunkowo krótkim czasie po otwarciu wiadomo, czy sprzedaż osiągnie zakładany poziom czy nie – mówi Dariusz Kalinowski.

Pierwszy pilotażowy sklep podobno zdał oba egzaminy, a właściciele liczą, że kolejne testy również przyniosą pozytywne wyniki.
– Naszym zdaniem jest na to spora szansa – twierdzi Kalinowski.

Jeśli tak się stanie, konkurent Żabki i Freshmarketu rozpocznie ekspansję już jako pełnoprawny projekt. Oczywiście wiele czasu minie, nim rzeczywiście będzie mógł z tymi sieciami stawać w szranki jak równy z równym. Placówki zrzeszone w sieciach liderów liczone są w tysiącach.

Wiadomo natomiast, że rozwój konceptu 5 Market oparty zostanie na formule agencyjnej. Już pilotażowe placówki oddane zostały w zarządzanie agentów, których rolą jest m.in. zatrudnianie pracowników oraz dbałość o odpowiednią ekspozycję produktów. Inwestycja w sklep jest po stronie Emperii, franczyzodawca jest też właścicielem towaru. Agent otrzymuje natomiast wynagrodzenie. W jego skład wchodzi zarówno pewna stała podstawa, jak i część prowizyjna, zależna od wyników osiąganych przez sklep.

Stokrotki nadal kwitną

Niezależnie od nowego projektu, Emperia w dalszym ciągu rozwija swoją flagową sieć detaliczną pod szyldem Stokrotka. Obecnie sieć obejmuje ponad 380 supermarketów i marketów zlokalizowanych na osiedlach, w minicentrach i galeriach handlowych. W pierwszym kwartale koncept powiększył się o 11 sklepów, z czego cztery należą do franczyzobiorców. Dariusz Kalinowski przyznaje jednak, że otwarcia we franczyzie nie postępują tak dynamicznie, jak to zakładał zarząd.
– Mamy dość restrykcyjne wymagania wobec franczyzobiorców, jeśli chodzi o dostosowanie sklepów do naszych standardów. To dość „twarda” franczyza. Chcemy, by klient nie mógł dostrzec różnic pomiędzy naszymi sklepami, a punktami należącymi do partnerów. Nie każdy franczyzobiorca jest w stanie podołać tym wymogom – przyznaje prezes Emperia.

Typowe Stokrotki mają od 200 m2 do 1000 m2 powierzchni sprzedaży i oferują od 4 do 10 tys. pozycji asortymentowych, w tym artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię i alkohol oraz produkty świeże: pieczywo, wędliny, owoce i warzywa. Dopełnieniem oferty są produkty lokalne, wytwarzane w regionach, w których zlokalizowane są sklepy sieci, a także produkty należące do marki własnej. W tym roku planowane jest otwarcie 90 sklepów. Należy się ich spodziewać raczej w drugiej połowie roku.


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator

Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...

1 wypowiedzi
ostatnia 30.09.2023
Nagrodzeni franczyzobiorcy

Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....

1 wypowiedzi
ostatnia 03.02.2023
sklepy spożywcze

Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.

6 wypowiedzi
ostatnia 29.03.2022
Jubileuszowy sklep

Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów

1 wypowiedzi
ostatnia 09.03.2022
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców

Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)

1 wypowiedzi
ostatnia 27.01.2022
Franczyza, która daje niezależność

No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....

1 wypowiedzi
ostatnia 26.01.2022
Poznaj franczyzę Intermarché

Wow Szanowna Redakcja zdaję się kontynuować wspieranie przestępczości zorganizowanej. Polecam jutrzejszy program Anity Gargas. Jakie będzie stanowisko POF? Mydlenie oczu...

1 wypowiedzi
ostatnia 26.01.2022
Empik - jakieś doświadczenia?

Czy ktoś ma aktualną wiedzę w temacie prowadzenia salonu partnerskiego Empiku ?

14 wypowiedzi
ostatnia 02.12.2021