29.05.2017

Przybywa sprawdzonych franczyz

Poszukiwacze pomysłów na biznes mogą wybierać już spośród blisko 1,2 tys. konceptów franczyzowych.

1 171 – tyle sieci franczyzowych działało w Polsce na koniec 2016 roku. Rynek po raz kolejny zanotował wzrost. Oferta konceptów sieciowych jest coraz bogatsza, a franczyzodawcy mają coraz wyższe kwalifikacje do tego, by wspierać swoich partnerów na drodze do biznesowego sukcesu. Dzięki czemu prowadzenie firmy na licencji franczyzowej staje się coraz bezpieczniejszym rozwiązaniem.

Coraz więcej rzetelnych

W 2016 roku liczba sieci wzrosła łącznie o 51, przy czym na rynku pojawiło się 113 nowych konceptów, a 62 zakończyły działalność. Zarówno liczba debiutantów, jak i marek schodzących z rynku była niższa niż rok wcześniej. Zdaniem autorów, wyniki badań potwierdzają, że rynek franczyzy w Polsce jest coraz bardziej dojrzały.

Wykresy dotyczący liczby sieci franczyzowych i jednostek franczyzowych w Polsce w 2017 roku

Nie ma na nim miejsca na koncepty nieprzygotowane, których właściciele nie mają zbyt wiele do zaoferowania, a jedynie liczą na szybki rozwój kosztem franczyzobiorców. Kandydaci na franczyzobiorców potrafią odróżnić rzetelnego franczyzodawcę od naciągacza. Rosnące oczekiwania franczyzobiorców powodują, że jakość franczyz w Polsce się poprawia. Franczyzodawcy dysponują coraz lepszymi narzędziami, dzięki którym mogą wspierać swoich partnerów – mówi Michał Wiśniewski, dyrektor działu doradztwa PROFIT system.

Autorzy badania spodziewają się, że na koniec roku liczba sieci franczyzowych sięgnie 1 220. Eksperci firmy doradczej PROFIT system naliczyli 71,4 tys. jednostek działających w ramach sieci franczyzowych. Według prognoz, w tym roku przybędzie ich jeszcze 2,6 tys. W raporcie pod lupę wzięte zostały sieci agencyjne. Odnotowano ich 100, czyli o dwa mniej niż w 2015 roku.

Gastronomia przede wszystkim

W strukturze branżowej rynku franczyzy wyraźnie zarysowała się przewaga gastronomii. Niesłabnąca popularność tej branży we franczyzie wynika częściowo z mody na gotowanie, która ma się świetnie dzięki programom telewizyjnym z udziałem celebrytów. Z drugiej zaś strony otwarcie restauracji to przedsięwzięcie kosztowne, a na dodatek obwarowane licznymi wymaganiami formalnoprawnymi. Droga do własnego biznesu gastronomicznego staje się o wiele prostsza, gdy zakłada się go z pomocą doświadczonego franczyzobiorcy. Zainteresowani otwarciem własnej restauracji i innych lokali serwujących jedzenie mogli wybierać spośród 204 konceptów. O 48 mniej było ich do wyboru w branży artykułów spożywczych i przemysłowych. Tyle samo, 156, odnotowano w branży modowej.

O ile w gastronomii działa najwięcej sieci, o tyle już największa liczba jednostek franczyzobiorców niezmiennie utrzymuje się w branży artykułów spożywczych i przemysłów. To właśnie w handlu działa najliczniejszy koncept na rynku franczyzy – sieć sklepów osiedlowych Abc, liczący ponad 8,6 tys. punktów. W 2016 roku marka powiększyła swój stan posiadania o 1,5 tys. Nie wiadomo jednak, czy tempo rozwoju sieci nie osłabnie po wprowadzeniu zakazu handlu w niedzielę. Jeśli ustawa wejdzie w życiu w proponowanym kształcie i sklepy franczyzowe nie zostaną z niego wyłączone, to będzie to poważny cios nie tylko we wspomnianą sieć Abc, ale też w całą franczyzę handlową. Pozostaje mieć nadzieję, że działania prowadzone przez Polską Organizację Franczyzodawców i inne organizacje przedsiębiorców przyczynią się do złagodzenia proponowanych zmian w prawie.

Liczba siecie franczyzowych w Polsce 2017

Z Polski na świat

Na polskim rynku niezmiennie rządzą polskie koncepty. Osiem na dziesięć franczyz nad Wisłą stanowią rodzime marki, w ramach których działa również większość (ponad 85 proc.) jednostek franczyzowych. Jednocześnie polscy franczyzodawcy coraz śmielej poczynają sobie na rynkach zagranicznych. Ekspansję poza granicami macierzystego rynku na koniec 2016 roku prowadziło już 127 sieci. Do tego grona dołączyła również firma PROFIT system, która w ubiegłym roku podpisała umowy franczyzy z partnerami na Litwie i Łotwie. Spółki te świadczą usługi w zakresie doradztwa w zakresie franczyzy, a także wydają portale poświęcone tematyce przedsiębiorczości i biznesu sieciowego.