Rowery są wyposażone m.in. w ekspres ciśnieniowy i młynek do kawy oraz wszelkie akcesoria konieczne do zaparzenia kawy.
Wtorek
30.05.2017
Rowerowe kawiarnie mogą działać przez cały rok, choć to wiosną i latem przynoszą największe zyski. Ile trzeba zainwestować w ten biznes i ile można zarobić?
 

Rowerowe kawiarnie pod szyldem Bike Cafe po raz pierwszy pojawiły się w 2012 roku na ulicach Poznania. Dziś jest ich już 50 – w całej Polsce, a nawet za granicą, w Finlandii i Niemczech. Wbrew pozorom to wcale nie jest biznes wiosenno-letni.
– Zdecydowana większość naszych franczyzobiorców działa przez cały rok – podkreśla Marcin Łojewski, prezes zarządu Bike Cafe. – Rowery są do tego przystosowane, mają system ogrzewania, ochronne ściany. Oczywiście najlepszy dla nas sezon to czas między marcem a połową listopada. Ale to nie znaczy, że zimą biznes zamiera. Rowery Bike Cafe pojawiają się np. na jarmarkach bożonarodzeniowych i innych zimowych eventach, mogą też stać w budynkach jako wyspy handlowe.

Rowery są obecnie dostępne w trzech wersjach. Standardowa kosztuje 56,9 tys. zł. Drugi model mini Bike Cafe – jest nieco mniejszy i tańszy, jego koszt to 44, 9 tys. zł. Trzecia opcja to rower elektroniczny, na który trzeba wydać 69,9 tys. zł.
– Dzięki temu, że współpracujemy z kilkunastoma funduszami leasingowymi, wystarczy mieć 5-10 proc. wkładu własnego, by móc wejść w nasz biznes – dodaje Marcin Łojewski.
W każdej wersji rowery są wyposażone m.in. w ekspres ciśnieniowy i młynek do kawy, wszelkie akcesoria konieczne do zaparzenia kawy i jej sprzedaży oraz zasilanie, które pozwala przygotować 800 espresso bez ładowania. Wszystkie mają też tzw. Bike Cafe Monitoring System, który ułatwia zarządzanie punktem, pozwala na wgląd w informacje o sprzedaży, na kontrolę pracowników, zlokalizowanie roweru. Taki w pełni wyposażony i odpowiednio zabudowany rower, gotowy do pracy, jest dostarczany franczyzobiorcy we wskazane miejsce. Franczyzodawca dysponuje bazą lokalizacji, które chętnie udostępnia licencjobiorcom. Jeśli jednak ktoś upatrzy sobie inne miejsce, to centrala firmy pomoże mu w załatwieniu formalności związanych z jego pozyskaniem.
Rowery Bike Cafe mogą stać zarówno w plenerze, jak i w budynkach, np. galeriach handlowych, na dworcach, lotniskach. Wybór stałej lokalizacji nie jest jednak wcale konieczny.
– Niektórzy franczyzobiorcy pracują w ten sposób, że biorą udział wyłącznie w różnych eventach, imprezach, festynach – mówi Marcin Łojewski. – Jesteśmy bardzo elastyczni, jeśli chodzi o format współpracy. Nie wymagamy, by kawiarnia działała przez siedem dni w tygodniu, w konkretnych godzinach. To już zależy od franczyzobiorcy. Można ten biznes zaprojektować pod własne potrzeby i możliwości.
Według wyliczeń licencjodawcy, w zależności od lokalizacji średnie miesięczne przychody punktów wahają się między 25 a 60 tys. zł brutto. Na zwrot z inwestycji czeka się od 6 do 12 miesięcy – przy sprzedaży około 2 tys. kaw miesięcznie.