31.05.2017

Rozczarowanie w Redanie

Franczyzowy Top Secret tnie koszty i niweluje straty. Ale właściciel marki ma nowy powód do zmartwień.

Grupa Redan podała wyniki za pierwszy kwartał. Właściciel marek Top Secret, Troll i TXM ma więcej powodów do zmartwień niż zadowolenia. Najpierw jednak dobre wiadomości. Tym razem dotyczą one segmentu modowego, do którego należy franczyzowy Top Secret. Sieć wprawdzie zanotowała blisko 6 proc. spadek przychodów w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 roku, ale udało jej się znacznie ograniczyć koszty działalności – o prawie 10 proc. Poskutkowało zamknięcie nierentownych sklepów Top Secret oraz zmniejszenie sieci Troll – marka jest teraz oferowana głównie przez internet.

Wnętrze sklepu TXM Fot. TXM SA

W pierwszym kwartale 2017 roku wyniki Top Secret przyniosły właścicielowi więcej powodów do zadowolenia niż jego druga sieć TXM.

W efekcie tych działań poprawie uległ wynik na sprzedaży i zmniejszyła się strata netto. Przed rokiem Top Secret stracił 4,4 mln zł, teraz – „tylko” 3,6 mln zł.

Sytuacja franczyzowej części biznesu Redanu prezentowała się w ostatnich latach znacznie gorzej niż dyskontowego TXM (nie korzysta z franczyzy), będącego de facto motorem napędowym grupy. Niestety, pierwszy kwartał 2017 roku pozostanie na długo w pamięci właścicieli. Przychody TXM co prawda nieznacznie wzrosły – o 1,9 proc. do 72,4 mln zł, ale wynik zrujnował dramatyczny skok kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Koszty te podniosły się aż o jedną trzecią, co w ostatecznym rozrachunku przełożyło się na stratę sięgającą blisko 10 mln zł.

Skąd tak drastyczny wzrost kosztów? Powodem na pewno jest to, że sprzedaż nie rosła w takim samym tempie, jak powierzchnia sklepów. Ale to nie tłumaczy sedna problemu. Katastrofę w istocie spowodowało nieprawidłowe zatowarowanie sklepów. Zawiódł wdrożony w lutym tego roku system SAP, wspomagający zarządzania towarami i logistyką. Galimatias w TXM był taki, że część towarów była wysyłana nie do tych sklepów, do których powinna trafić.

W szczególności przez pewien okres był zablokowany proces przyjęć i wysyłek towarów z magazynu oraz interfejsy służące do przenoszenia informacji pomiędzy systemem centralnym a systemem sprzedażowym w sklepach. Spowodowało to z jednej strony zablokowanie możliwości właściwego towarowania sklepów, z drugiej zaś powstanie dużej liczby błędów systemowych, których eliminacja była złożona i czasochłonna. Problemy przyjęć i wysyłki z magazynu oraz przyjęcia w sklepach zostały w większości rozwiązane dopiero pod koniec kwietnia br. – tłumaczy Bogusz Kruszewski, prezes Redanu.

Według jego relacji system SAP działa już coraz sprawniej. Wysyłki i dostawy działają bezbłędnie, natomiast trwają jeszcze prace nad usprawnieniem procesów związanych z raportowaniem. Słowem, trwa sprzątanie bałaganu. Gorzej, że w międzyczasie klienci zdążyli zauważyć niezgodność reklamowanego towaru z rzeczywistym stanem na półkach sklepowych. Teraz TXM będzie musiał popracować również nad odzyskaniem ich zaufania. Na szczęście rozgardiasz związany z nowym systemem dotyczył tylko sklepów TXM, a nie Top Secret – franczyzobiorcy nie ucierpieli.

Konsekwencje nieudanego wdrożenia zostały już wyciągnięte. Poleciał zarząd TXM, a na jego miejsce powołano nowy. Na czele spółki stanął Tomasz Waluś, od 2001 związany z Tesco Polska.

W ramach grupy Redan działają łącznie 693 sklepy odzieżowe. 406 z nich to dyskonty TXM, pozostałe działają w segmencie modowym. Koncept Top Secret w Polsce liczy 167 sklepów franczyzowych i 26 własnych. Punkty tej marki działają też w Rosji oraz na Ukrainie. Sieć Top Secret opiera się na modelu depozytowym – towar sprzedawany w sklepach należy do franczyzodawcy, a partner zarabia na prowizji od uzyskanych wyników sprzedaży. Szacunkowe koszty uruchomienia sklepów wynoszą od 1 do 2 tys. zł na m2, w zależności od stanu lokalu do zaadaptowania i lokalizacji. Biznesplan dla sklepu franczyzowego Top Secret jest tak skalkulowany, że od pierwszego miesiąca sklepy zarabiają na pokrycie kosztów bieżących, a zwrot inwestycji wyliczony jest na maksymalnie 3 lata.