Rozczarowanie w Redanie

W pierwszym kwartale 2017 roku wyniki Top Secret przyniosły właścicielowi więcej powodów do zadowolenia niż jego druga sieć TXM.
Środa
31.05.2017
Franczyzowy Top Secret tnie koszty i niweluje straty. Ale właściciel marki ma nowy powód do zmartwień.
 

Grupa Redan podała wyniki za pierwszy kwartał. Właściciel marek Top Secret, Troll i TXM ma więcej powodów do zmartwień niż zadowolenia. Najpierw jednak dobre wiadomości. Tym razem dotyczą one segmentu modowego, do którego należy franczyzowy Top Secret. Sieć wprawdzie zanotowała blisko 6 proc. spadek przychodów w porównaniu z pierwszym kwartałem 2016 roku, ale udało jej się znacznie ograniczyć koszty działalności – o prawie 10 proc. Poskutkowało zamknięcie nierentownych sklepów Top Secret oraz zmniejszenie sieci Troll – marka jest teraz oferowana głównie przez internet.

W efekcie tych działań poprawie uległ wynik na sprzedaży i zmniejszyła się strata netto. Przed rokiem Top Secret stracił 4,4 mln zł, teraz – „tylko” 3,6 mln zł.

Sytuacja franczyzowej części biznesu Redanu prezentowała się w ostatnich latach znacznie gorzej niż dyskontowego TXM (nie korzysta z franczyzy), będącego de facto motorem napędowym grupy. Niestety, pierwszy kwartał 2017 roku pozostanie na długo w pamięci właścicieli. Przychody TXM co prawda nieznacznie wzrosły – o 1,9 proc. do 72,4 mln zł, ale wynik zrujnował dramatyczny skok kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu. Koszty te podniosły się aż o jedną trzecią, co w ostatecznym rozrachunku przełożyło się na stratę sięgającą blisko 10 mln zł.

Skąd tak drastyczny wzrost kosztów? Powodem na pewno jest to, że sprzedaż nie rosła w takim samym tempie, jak powierzchnia sklepów. Ale to nie tłumaczy sedna problemu. Katastrofę w istocie spowodowało nieprawidłowe zatowarowanie sklepów. Zawiódł wdrożony w lutym tego roku system SAP, wspomagający zarządzania towarami i logistyką. Galimatias w TXM był taki, że część towarów była wysyłana nie do tych sklepów, do których powinna trafić.

W szczególności przez pewien okres był zablokowany proces przyjęć i wysyłek towarów z magazynu oraz interfejsy służące do przenoszenia informacji pomiędzy systemem centralnym a systemem sprzedażowym w sklepach. Spowodowało to z jednej strony zablokowanie możliwości właściwego towarowania sklepów, z drugiej zaś powstanie dużej liczby błędów systemowych, których eliminacja była złożona i czasochłonna. Problemy przyjęć i wysyłki z magazynu oraz przyjęcia w sklepach zostały w większości rozwiązane dopiero pod koniec kwietnia br. – tłumaczy Bogusz Kruszewski, prezes Redanu.

Według jego relacji system SAP działa już coraz sprawniej. Wysyłki i dostawy działają bezbłędnie, natomiast trwają jeszcze prace nad usprawnieniem procesów związanych z raportowaniem. Słowem, trwa sprzątanie bałaganu. Gorzej, że w międzyczasie klienci zdążyli zauważyć niezgodność reklamowanego towaru z rzeczywistym stanem na półkach sklepowych. Teraz TXM będzie musiał popracować również nad odzyskaniem ich zaufania. Na szczęście rozgardiasz związany z nowym systemem dotyczył tylko sklepów TXM, a nie Top Secret – franczyzobiorcy nie ucierpieli.

Konsekwencje nieudanego wdrożenia zostały już wyciągnięte. Poleciał zarząd TXM, a na jego miejsce powołano nowy. Na czele spółki stanął Tomasz Waluś, od 2001 związany z Tesco Polska.

W ramach grupy Redan działają łącznie 693 sklepy odzieżowe. 406 z nich to dyskonty TXM, pozostałe działają w segmencie modowym. Koncept Top Secret w Polsce liczy 167 sklepów franczyzowych i 26 własnych. Punkty tej marki działają też w Rosji oraz na Ukrainie. Sieć Top Secret opiera się na modelu depozytowym – towar sprzedawany w sklepach należy do franczyzodawcy, a partner zarabia na prowizji od uzyskanych wyników sprzedaży. Szacunkowe koszty uruchomienia sklepów wynoszą od 1 do 2 tys. zł na m2, w zależności od stanu lokalu do zaadaptowania i lokalizacji. Biznesplan dla sklepu franczyzowego Top Secret jest tak skalkulowany, że od pierwszego miesiąca sklepy zarabiają na pokrycie kosztów bieżących, a zwrot inwestycji wyliczony jest na maksymalnie 3 lata.


Grzegorz Morawski
dziennikarz

POPULARNE NA FORUM

Klienci patrzą na metkę

dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek

2 wypowiedzi
ostatnia 02.02.2024
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka

38 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?

Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna

4 wypowiedzi
ostatnia 19.01.2023
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq

Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...

27 wypowiedzi
ostatnia 19.12.2022
Klienci patrzą na metkę

Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...

2 wypowiedzi
ostatnia 18.10.2022
Sklep Z odzieżą używaną

Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...

1 wypowiedzi
ostatnia 12.12.2021
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?

Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...

1 wypowiedzi
ostatnia 16.08.2021
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??

Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.

38 wypowiedzi
ostatnia 12.04.2021