Plan firmy zakłada uruchomienie 350 sklepów do końca 2020 roku. W tym roku otwarć ma być 30, z czego 10 już udało się zrealizować.
Piątek
16.06.2017
Grene przekazuje wszystkie własne sklepy franczyzobiorcom. Kto i gdzie może otworzyć sklep z zaopatrzeniem dla rolników?
 

Grene to sieć specjalistycznych sklepów technicznego zaopatrzenia rolnictwa, działająca w Europie od ponad 100 lat, a w Polsce od 21. W ofercie ma m.in. części do maszyn i ciągników rolniczych, wyposażenie pojazdów: opony, akumulatory, akcesoria, artykuły do produkcji zwierzęcej – zootechnikę i artykuły uniwersalne – przeznaczone do gospodarstwa, warsztatu, domu i ogrodu. W Polsce marka ma 145 sklepów, w tym 53 franczyzowe. Wkrótce jednak wszystkie przejdą w ręce licencjobiorców.
– Wraz z końcem 2016 roku podjęta została decyzja o zmianie modelu biznesowego marki Grene – informuje Joanna Poniedziałek, retail consultant sieci Grene. – Od tego czasu wszystkie kolejne punkty sprzedaży są otwierane w oparciu o umowę franczyzy, a dotychczasowe własne placówki handlowe ulegają transformacji, stając się również franczyzowymi sklepami pod szyldem Grene.

Plan firmy zakłada uruchomienie 350 sklepów do końca 2020 roku. W tym roku otwarć ma być 30, z czego 10 już udało się zrealizować (m.in. w Błaszkach, Raciborzu, Latowiczu, Giżycku, Siedlcach, Czerwińsku nad Wisłą, Ostrowi Mazowieckiej).
– Sklepy otwieramy głównie na terenach wiejskich, ponieważ bazowym klientem Grene jest rolnik – wyjaśnia Joanna Poniedziałek. – Nasze placówki lokalizujemy w najintensywniej rozwiniętych rolniczo powiatach Polski.

Partnerem Grene może zostać właściwie każdy, kto prowadzi własną działalność i ma niezbędne środki finansowe. Jednak bezcenna okazuje się także znajomość branży rolniczej. Jest ona przydatna szczególnie w pierwszym etapie prowadzenia sklepu, kiedy franczyzobiorcy zależy na poszerzaniu grupy klientów i zasięgu działalności.
– Naszymi franczyzobiorcami zostają najczęściej rolnicy, a także przedsiębiorcy prowadzący sklepy rolnicze i dilerzy maszyn rolniczych. Takie osoby decydują się na otwarcie sklepu Grene, ponieważ doceniają m.in. nasze wsparcie asortymentowe, marketingowe i możliwość udziału w kompleksowych szkoleniach – wyjaśnia Joanna Poniedziałek. – Na franczyzę coraz chętniej stawiają też przedsiębiorcy z branży środków ochrony roślin, nawozów czy pasz, którzy otwierając sklep Grene mają okazję na stworzenie lokalnych centrów rolniczych, zaopatrujących miejscową społeczność.

Placówki Grene mają wielkość od 200 do 700 m2. Przy otwarciu punktu o powierzchni ok. 250 m2 całkowity koszt inwestycji waha się od 100 do 140 tys. zł netto. Opłata licencyjna wynosi 20 tys. zł netto. Miesięczna opłata marketingowa to 1 proc. od obrotu. Towar jest zawsze własnością franczyzobiorcy, który zarabia na marży od sprzedanych produktów. Zwykle całkowity zwrot z inwestycji następuje na przełomie 2 i 3 roku od otwarcia sklepu.