Pieniądze na wieszakach
Branża odzieżowa nie jest raczej rajem dla poszukiwaczy niskobudżetowych pomysłów na biznes. Średnia kwota inwestycji w placówkę franczyzową na tym rynku sięga 253,7 tys. zł netto. Niemałe wydatki na start wynikają głównie z kosztów, jakie niesie ze sobą remont i aranżacja lokalu. Większość sieciowych franczyzodawców odzieżowych chce, by sklep przyciągał klienta i zapewniał mu komfort zakupów, a atrakcyjny wystrój kosztuje. Żeby ulżyć franczyzobiorcom w zakresie początkowych nakładów na otwarcie, dawcy licencji coraz częściej przechodzą na model depozytowy, przekazując partnerom towar nieodpłatnie. W takim systemie ryzyko związane z niesprzedanymi artykułami zostaje po stronie franczyzodawcy, a franczyzobiorca jest wynagradzany na zasadzie prowizji uzależnionej od wyników sprzedaży.
Zupełnie inne zasady obowiązują w ramach konceptu Bazar Odzieżowy, sieci oferującej odzież używaną z krajów Europy Zachodniej – Wielkiej Brytanii, Szwajcarii i Austrii. Franczyzobiorcy ponoszą zarówno koszty urządzenia lokalu, jak i zatowarowania, ale mimo tego wydatki inwestycyjne okażą się niższe niż w sieciach z nową odzieżą.
Zakup pakietu franczyzowego w ramach konceptu Bazar Odzieżowy wiąże się z wydatkiem 10 tys. zł. W zamian można liczyć na pomoc w wyborze lokalizacji, aranżacji wnętrza i doborze przy zakupie wyposażenia. Franczyzodawca przekazuje również partnerom materiały do oznakowania zewnętrznego sklepu. Do licencji trzeba jeszcze doliczyć koszt zakupu mebli (5-10 tys. zł) i, przede wszystkim, towar. Cena – 12 zł za kg.
– W przypadku lokalu o powierzchni 100 m2 na początku należy kupić jedną tonę towaru. Co ważne, niesprzedany towar wymieniamy partnerom co tydzień – podkreśla Jan Kozłowski, franczyzodawca Bazaru Odzieżowego.
Na razie pod tym szyldem działa pięć sklepów, ale właściciel ma ambitne plany – chce w tym roku otworzyć od 50 do 100 punktów. Jego zdaniem, franczyzobiorcy mogą liczyć na miesięczne przychody sięgające 30-50 tys. zł.
Wartość polskiego rynku odzieży używanej jest szacowana na ok. 5-6 mld zł. To mniej więcej jedna szósta całej kwoty, jaką wydajemy rocznie na ubrania w ogóle. Z danych GUS wynika, że w second handach ubiera się co trzeci dorosły Polak. Popytu więc nie brakuje, ale to samo dotyczy konkurencji. W tym segmencie działa blisko 30 tys. sklepów, sprowadzających rocznie ponad 100 tys. ton towaru. Głównie z Wielkiej Brytanii, Niemiec oraz Holandii.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
VIVE Profit chce zakończyć ten rok z siecią liczącą sto sklepów. Czy jest już blisko tej liczby?
4F otwiera sklepy mono- i multibrandowe. Od czego zależy wybór formatu i ile trzeba mieć na inwestycję?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.