Marka E. Leclerc jest w Polsce obecna od 1995 roku, a pod jej szyldem działa obecnie 46 sklepów.
Sobota
01.07.2017
E. Leclerc flirtuje z żywnością tradycyjną i regionalną. To marketingowy kwiatek do kożucha czy próba podkręcenia obrotów?
 

Marka E. Leclerc jest w Polsce obecna od 1995 roku, a pod jej szyldem działa obecnie 46 sklepów. Większość należy do niezależnych przedsiębiorców, którzy ponieśli koszyt inwestycji w stworzenie i zatowarowanie placówek. Każdy sklep jest oddzielnym podmiotem prawnymi. E. Leclerc w 2016 roku osiągnął obroty na poziomie 2,7 mld zł, a jego partnerzy szukają sposobów, by zwiększać sprzedaż. Jednym z nich może być inicjatywa zgłoszona przez właścicielkę lubelskiego hipermarketu, która zaproponowała silniejszy nacisk na ofertę żywności tradycyjnej i regionalnej. Edyta Tkaczyk, prezes E. Leclerc Lublin, przekonała do swojego pomysłu pozostałych franczyzobiorców, a efektem ich wspólnych działań mają być prowadzone raz na kwartał akcje promocyjne, w ramach których na półkach sklepowych ma pojawiać się więcej regionalnych specjałów.

Przedsiębiorcy są zdania, że w ten sposób będą w stanie trafić w zmieniające się gusta konsumentów. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia (zleconego przez E. Leclerc), Polacy kupują żywność tradycyjną i regionalną bo smakuje lepiej od innych produktów, ale też dlatego, że chcą wspierać polską gospodarkę. Najchętniej produkty tradycyjne kupują na bazarach i u lokalnych producentów, ale najczęściej robią to w dużych sklepach sieciowych i sklepach osiedlowych.
Produkty tradycyjne i regionalne wpisują się w nowe tendencje konsumenckie o charakterze globalnym, czyli dbałość o zdrowie, kondycję fizyczną przy poszanowaniu środowiska naturalnego. W nurtach kulinarnych z kolei, na 2017 rok przewiduje się triumfalny powrót do produktów polskiego pochodzenia, co można wiązać z trendem zwanym „powrotem do przeszłości”, a zatem do produktów tradycyjnych i regionalnych mówi prof. Anna Dąbrowska ze Szkoły Głównej Handlowej.

Badanie pokazało, że polscy konsumenci, kupując produkty regionalne i tradycyjne są świadomi tego, co spożywają. 72 proc. z nich planuje zakupy przed pójściem do sklepu. Konsumenci żywności tradycyjnej i regionalnej to najczęściej osoby młode, połowa z nich nie przekroczyła jeszcze 35 lat. W większości są to też osoby z wyższym wykształceniem i zarobkami na poziomie przewyższającym średnią krajową.
– Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w dietach konsumentów może odgrywać ogromną rolę: przede wszystkim konsument spożywa w swojej codziennej diecie produkty wysokiej jakości pod względem świeżości, zapachu oraz wartości odżywczej. Najważniejsza jest ich bioprzyswajalność, czyli ile witamin i składników mineralnych de facto zostanie zaabsorbowanych przez organizm. Produkty tradycyjnie oraz regionalne spełniają to kryterium – dodaje Anna Radowicka, specjalistkę ds. żywienia.

Jednocześnie jednak prof. Anna Dąbrowska podkreśla, że produkty regionalne zawsze pozostaną dobrami niszowymi o charakterze luksusowym. Choćby dlatego, że wielu konsumentów w przypadku tych produktów napotyka na takie bariery, jak cena czy dostępność. To sprawia, że w przypadku sklepów działających na dużej powierzchni udział produktów regionalnych w całkowitej sprzedaży jest znikomy.
– Mówimy o zaledwie ok. 1 proc. przychodów – przyznaje Edyta Tkaczyk, właścicielka lubelskiego „Leclerca”.

Jednocześnie jednak przedsiębiorcy mają świadomość, że nie mogą pozwolić sobie na to, by przejść obok wymagań klientów obojętnie. Tym bardziej, że trendy na rynku spożywczym nieustannie się zmieniają i stają się coraz wyraźniejsze. W ostatnich latach takim trendem stało się choćby poszerzanie oferty o produkty świeże. Mowa nie tylko o warzywach i owocach – w niektórych sieciach dostępne jest np. mięso pochodzące z rozbioru prowadzone na miejscu. Produkty regionalne są kolejnym takim zjawiskiem, a być może w przyszłości staną się jeszcze jedną areną walki konceptów handlowych o klienta.


POPULARNE NA FORUM

Twarda woda

A perfectly composed article, if just all bloggers take a gander Professional Academic Writing Services at your substance and gain from it than the web would be a far superior...

34 wypowiedzi
ostatnia 18.10.2018
Zarabianie przez internet

Instagram is a social media app that allows users to share photos and videos from their lives, add captions, edit filters, tweak settings and engage with others.Click ...

11 wypowiedzi
ostatnia 17.10.2018
Eurocash zarabia coraz mniej

Giving your daughter a unique name can be a bit of a challenge. You want a name that helps her stand out but not one that she'll hate. Read this for more details unique girl...

13 wypowiedzi
ostatnia 17.10.2018
Zarabianie przez internet

Custom Invitation boxes you want to make your events or parties more memorable and also try to inspire your dear and loved ones with your priceless gifts.

11 wypowiedzi
ostatnia 16.10.2018
Eurocash zarabia coraz mniej

You have done a great job. I will definitely dig it and personally recommend to my friends. I am confident they will be benefited from this site my gmail login

13 wypowiedzi
ostatnia 15.10.2018
E-papierosy na cenzurowanym

Thankyou for sharing the data which is beneficial for me and others likewise to see. traffic flow seo

5 wypowiedzi
ostatnia 14.10.2018
Alma Market powiększa sieć

I am always searching online for articles that can help me. There is obviously a lot to know about this. I think you made some good points in Features also. Keep working, great...

6 wypowiedzi
ostatnia 14.10.2018
Twarda woda

Hello My name is Sarah Smith and This is a very nice post. Thanks for sharing with us. Keep it up Get the Best Of My Assignment Help in UK.

34 wypowiedzi
ostatnia 12.10.2018