06.09.2017

Biznes w drogerii

Do sieco Natura mogą przystąpić zarówno osoby prowadzące już własną drogerię czy aptekę, jak i te, które dopiero chcą wystartować w branży.

Jak wynika z Raportu o franczyzie w Polsce 2017, sieci agencyjne od kilku lat są w odwrocie. Ich liczba maleje – jeszcze w 2010 ich liczba wynosiła 115, dziś jest ich setka. Na rynku nie brak jednak stabilnych sieci, które od lat umacniają swoją pozycję. Wśród nich jest koncept Drogerie Natura, która w 2017 roku obchodzi dwudziestolecie istnienia na polskim rynku.

Skelp Be Natural Fot. Be Natural

Inwestycja w agencyjną drogerię Natura jest uzależniona od wielkości lokalu. Agent nie ponosi kosztów zatowarowania, nie odprowadza również opłat licencyjnych.

Natura została założona w 1997 roku przez spółkę Polbita, będącą wtedy największym dystrybutorem chemii domowej, kosmetyków i artykułów przemysłowych w Polsce. Pierwsza drogeria otwarta została przy ul. Krasnobrodzkiej w Warszawie i z powodzeniem funkcjonuje w tej lokalizacji do dziś. W ciągu 20 lat działalności Natura intensywnie się rozwinęła i stała się jedną z największych sieci handlowych w kraju. Obecnie pod jej szyldem działają 283 placówki w całej Polsce, w tym 257 prowadzonych samodzielnie oraz 26 w modelu agencyjnym. W ramach współpracy z zewnętrznymi agentami, Natura oferuje wsparcie marketingowe i szkoleniowe, stałe zatowarowanie oraz pomoc w doborze odpowiedniej lokalizacji.
- Do współpracy zapraszamy zarówno osoby prowadzące już własną drogerię czy aptekę, jak i te, które chciałyby dopiero rozpocząć działalnośc w branży. Widzimy duży potencjał w modelu agencyjnym – mówi Arkadiusz Szczepaniak, wiceprezes ds. finansowych w Natura.

Sieć stale rozwija się o kolejne lokalizacje, w 2017 r. otworzyła cztery nowe punkty. Część nowych placówek powstaje w bezpośrednim sąsiedztwie z siecią aptek DOZ „Dbam o Zdrowie”. Współdziałanie apteki i drogerii wpisuje się w rozwój światowego trendu health&beauty, dzięki któremu w jednym miejscu konsument ma dostęp do komplementarnego asortymentu i jest w stanie zaspokoić kilka potrzeb na raz. Sieć pracuje także nad zupełnie nowym konceptem małych lokali o charakterze butikowym, który będzie mocno odróżniał się od konkurencji pod względem wyglądu i ekspozycji produktów.

Na początku roku Natura rozpoczęła kompleksowy projekt remodellingu, który ma na celu modernizację drogerii pod kątem dopasowania ich do nowej identyfikacji wizualnej, renowację wnętrz i wprowadzenie nawigacji po kategoriach produktowych. W ciągu pierwszego półrocza zmodernizowanych zostało już 60 drogerii. Natura ma w planach przeprowadzenie modernizacji całej sieci.

Kierunek rozwoju sieci nadaje stała obserwacja trendów w branży kosmetycznej i stałe odpowiadanie na potrzeby konsumentów. Natura ma ambicje bycia liderem w sektorze kosmetyków naturalnych i podejmuje szereg działań w celu zwiększenia asortymentu tego typu produktów oraz uświadamiania konsumentów w zakresie korzyści płynących z życia „bliżej natury”.
- Rynek kosmetyków naturalnych jest trudny, głównie ze względu na to, że tego typu produkty mają krótkie daty ważności i są dość drogie. Mimo to chcemy mocno rozbudować portfolio produktów, kojarzących się ze zdrowiem i będących spójnymi z naszą wizją pielęgnacji oraz higieny, zarówno w zakresie znanych już brandów, jak i marek własnych
– mówi Monika Nowakowska, wiceprezes ds. handlu w Natura.

Z okazji jubileuszu Drogerie Natura w sierpniu wystartowały z nietypową formą promocji. W trasę po nadbałtyckich kurortach wyruszył specjalny pojazd. Przez 20 dni Natura Beauty Bus odwiedził Stegnę, Władysławowo, Łebę, Ustkę, Darłowo, Ustronie Morskie, Kołobrzeg, Międzyzdroje i Świnoujście. W specjalnie zaaranżowanym pojeździe można było skorzystać m.in. z porad specjalistów z zakresu pielęgnacji twarzy i ciała, konsultacji podologicznych, studia makijażu, manicure’u hybrydowego i klasycznego oraz studia badania włosa. Eksperci udzielali także porad z zakresu bezpiecznego opalania, pielęgnacji, stylizacji i koloryzacji włosów oraz w zakresie doboru kosmetyków.