Intermarché i Bricomarché zajmuje coraz więcej rynku

Sieci Intermarché i Bricomarché mają jeden z lepszych okresów na polskim rynku pod względem obrotów. Muszkieterowie mają apetyt na więcej.
 

Supermarkety Bricomarché wyprzedziły pięciokrotnie rozwój branży „dom i ogród”, natomiast Intermarché jest w czołówce sieci spożywczych pod względem sprzedaży na metr kwadratowy. Intermarché i Bricomarché notują również stabilny rozwój pod względem otwarć nowych supermarketów. Od początku tego roku powstało 12 sklepów obu sieci. Obecnie w Polsce funkcjonuje 230 supermarketów spożywczych należących do Grupy Muszkieterów i 144 placówki Bricomarché. – Chcemy by za kilka lat Intermarché było w pierwszej piątce najważniejszych sieci spożywczych w Polsce. Bacznie obserwujemy rynek, jak się zmienia, co jest modne, a co już się nie sprawdza i dopasowujemy Intermarché do nowych trendów – mówi Mirosław Szawerdo, odpowiedzialny w Grupie Muszkieterów za rekrutację nowych franczyzobiorców Intermarché i Bricomarché. Właśnie dlatego powstał nowy, mniejszy format Intermarché dopasowany do lokalizacji wewnątrz dużych miast. Muszkieterowie cały czas chcą zwiększać zasięg swojej sieci i być blisko miejsca zamieszkania swoich klientów. Przykładem jest otwarta we wrześniu pierwsza placówka Intermarché w Warszawie, która funkcjonuje na jednym z największych osiedli stolicy. – Jest to typowy sklep osiedlowy, który oferuje bogaty asortyment w grupie produktów priorytetowych, uzupełniony o gamę artykułów dostępnych tylko w Intermarché. Z czasem pod szyldem Intermarché powstanie więcej tego typu placówek.

Polski rynek spożywczy charakteryzuje obecnie postępująca konsolidacja handlu detalicznego. Jak twierdzi Mirosław Szawerdo panująca tendencja przynosi handlowcom wiele korzyści takich jak obniżenie kosztów działalności, daje większą siłę negocjacyjną z producentami żywności i lepszą skalę promocyjną. Ponadto najnowsze trendy na rynku spożywczym to rosnąca świadomość konsumentów przy wyborze produktów i lokalny patriotyzm. W odpowiedzi na te potrzeby Intermarché współpracuje z lokalnymi dostawcami, oferuje tradycyjne, polskie produkty i wędliny z własnej wędzarni – mówi Mirosław Szawerdo.

Z kolei Bricomarché przeżywa najlepszy czas w swojej historii w Polsce. sieć zanotowała pięciokrotnie szybszy wzrost w stosunku do całej branży „dom i ogród”. Obroty sieci w 2016 roku wyniosły 1,83 mld zł co oznaczało wzrost na poziomie 25 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Sieć może się też pochwalić dobrymi wynikami, jeśli chodzi o liczbę klientów. W ubiegłym roku zakupy w Bricomarché zrobiło o 22 proc. więcej klientów niż było to 2015 roku. 2017 rok ma być jeszcze lepszy. – Chcemy, by obroty sieci zwiększyły się o 12 proc. i wyniosły ponad 2 mld zł – mówi Mirosław Szawerdo.

Obecność Bricomarché w Galerii Pestka w Poznaniu to debiut sieci w dużych miastach. Wcześniej marka obecna była tylko w mniejszych miejscowościach. Teraz Bricomarche poszerza zasięg i celuje w duże miasta. Bricomarche w poznańskim centrum handlowym zajął miejsce dawnego Praktikera. To już kolejna lokalizacja, należąca wcześniej do konkurencji. W ostatnich latach Grupa Muszkieterów uruchomiła kilkanaście sklepów pod szyldem Bricomarché w punktach, gdzie wcześniej działały markety sieci NOMI. Dzięki temu Bricomarché zarządza sklepami o powierzchniach kilku tysięcy m2.

- Bricomarché, dzięki konsekwentnie realizowanej strategii, rozwija się zarówno organicznie, jak i poprzez przejęcia – tak jak to miało miejsce w Galerii Pestka w Poznaniu. Bardzo się cieszymy, że Poznań jest pierwszym dużym miastem, w którym pojawiła się sieć Bricomarché. Grupa Muszkieterów związana jest bowiem ze stolicą Wielkopolski od początku swojej działalności w Polsce, czyli od 20 lat – mówi Marian Słomiak, pełnomocnik zarządu ds. Bricomarché w Polsce.

- Dla społeczności lokalnych, Intermarché i Bricomarché to przyjazny i zaangażowany sąsiad oraz solidny partner w interesach. Realne zaangażowanie to nieodłączny element naszej działalności mówi Mirosław Szawerdo. Poza tym, że oferujemy produkty usprawniające codzienne funkcjonowanie, to również wnosimy w życie mieszkańców wartość dodaną –płacenie podatków na lokalnych rynkach, tworzenie miejsc pracy wliczając to osoby niepełnosprawne, czy współpraca z lokalnymi dostawcami – dodaje Mirosław Szawerdo.

Sukces Grupy Muszkieterow to zasługa franczyzobiorców, czyli właścicieli supermarketów, którzy jednocześnie kierują całą firmą. Grupa Muszkieterów jest zrzeszeniem niezależnych właścicieli supermarketów. To jedyny tego typu model franczyzowy w Polsce. Każdy członek Grupy wypełnia podwójną funkcję kierowniczą: z jednej strony jest szefem przedsiębiorstwa, które sam stworzył, z drugiej – pełni funkcję zarządczą w ramach Grupy. Dzięki temu franczyzobiorca współdecyduje o polityce rozwoju całej firmy, pełniąc w centrali funkcję adekwatną do swoich umiejętności i doświadczenia. Franczyzobiorcy pracują na sukces całej Grupy, mają wpływ na kierunek rozwoju firmy oraz poszczególnych supermarketów.

Wkład inwestycyjny w supermarket spożywczy Intermarché lub sklep Bricomarché z branży dom i ogród wynosi minimum 400 tys. zł lub 20% całej inwestycji. Kwota ta stanowi kapitał początkowy niezbędny do uruchomienia działalności, nie jest opłatą licencyjną na rzecz centrali, ale stanowi kapitał własny, zasilający spółkę franczyzobiorcy. Zasady umowy gwarantują franczyzobiorcy 10 letnią współpracę z możliwością jej przedłużenia. Przez cały okres obowiązywania umowy franczyzowej Muszkieterowie przekazują partnerowi „know-how”, czyli wiedzę potrzebną do coraz lepszego prowadzenia sklepu. Pomoc Grupy obejmuje wszystkie etapy prowadzące do otwarcia supermarketu oraz wsparcie w bieżącej działalności. Z kolei partner utrzymuje wysoki standard handlu i obsługi w supermarkecie. Po dwóch latach od uruchomienia supermarketu franczyzobiorca może zostać udziałowcem w międzynarodowej spółce Grupy Muszkieterów. – Wybór lokalizacji przyszłego biznesu należy do franczyzobiorcy spośród propozycji przedstawionych przez Grupę Muszkieterów. Weryfikujemy każdą lokalizację pod względem potencjału nabywczego lokalnych klientów oraz konkurencji. – mówi Mirosław Szawerdo.

Grupa Muszkieterów zrzesza obecnie kilka tysięcy przedsiębiorców ww Polsce, Francji, Belgii i Portugalii. Początek międzynarodowej ekspansji Muszkieterów przypada na 1988 roku. Przychody całej Grupy przekraczają regularnie 40 mld euro rocznie. Pierwszy polski sklep został otwarty w 1997 roku. Obecnie Muszkieterowie zrzeszają w Polsce prawie 400 placówek. Marki Intermarché i Bricomarché pod względem obrotów są największymi franczyzowymi sieciami supermarketów działającymi na rynku artykułów spożywczych oraz w branży „dom i ogród”.

Firma cały czas rekrutuje franczyzobiorców do obu sieci. Zgłoś się mailowo franczyza@muszkieterowie.pl lub zadzwoń 61 6651127