Carrefour rozwija sklepy w trzech formatach, zarówno w oparciu o model franczyzowy, jak i ajencyjny. Pod markami należącymi do sieci Carrefour funkcjonuje obecnie prawie 900 sklepów, w tym około 660 franczyzowych.
Czwartek
23.11.2017
Kiedyś do prowadzenia sklepu spożywczego wystarczyła tzw. smykałka. Dziś biznesową intuicję właściciela wspomagają profesjonalne narzędzia i usystematyzowana wiedza o kliencie. O ile jest to spożywczak we franczyzie.
 

Jeszcze kilkanaście lat temu sklep spożywczy był biznesowym samograjem. Dziś, jak wynika z Raportu Strategicznego GfK, co piąty detalista działa na rynku nie dłużej niż pięć lat, a dwa pierwsze lata funkcjonowania są dla sklepu spożywczego krytyczne. Czy to znaczy, że sklep spożywczy przestał być dobrym biznesem? Bynajmniej. Sklepów na rynku ubywa, ale rosną obroty w tych, które zostają. Na sklep spożywczy po prostu trzeba mieć sposób. Jednym z nich jest format franczyzowy, czyli sklep spożywczy według przepisu franczyzodawcy. Carrefour rozwija kilka formatów we franczyzie i ajencji. Firma podejmuje współpracę z właścicielami samodzielnych sklepów oraz przedsiębiorcami dopiero startującymi w branży.

Najbardziej oczywistą przewagą franczyzowego sklepu jest znane logo. Już sama marka daje właścicielowi wzrost obrotów. Potwierdza to Agnieszka Szadkowska-Rękawek, która wraz z rodzicami i mężem prowadziła kilka sklepów własnych i systematycznie włączała je do sieci Carrefour.
– Na początku uważaliśmy, że samodzielny sklep będzie pewną dywersyfikacją portfela – mówi Agnieszka Szadkowska-Rękawek. – Jednak nasze sklepy franczyzowe korzystają z tylu rozwiązań, że szybko okazało się, że niezrzeszony sklep odstaje od nich, a jego samodzielność zamiast atutem, okazuje się kłopotem. Zdecydowaliśmy się więc na wciągnięcie go pod markę Carrefour, zwłaszcza że pod znanym logo niemal automatycznie rosną obroty – dodaje.

Biznes nieprzypadkowy

Marka nie jest jedyną przewagą franczyzowego spożywczaka. Marek Lipka, dyrektor ds. franczyzy i sklepów convenience i członek zarządu Carrefour Polska mówi, że cenna jest przede wszystkim wiedza franczyzodawcy i oparte na niej narzędzia, które przekazuje swoim franczyzobiorcom.
Mamy ogromną wiedzę o tym, co, ile i jak kupują klienci w poszczególnych lokalizacjach – stwierdza. – Ten kapitał przetwarzamy na szereg rozwiązań, które udostępniamy franczyzobiorcom. Jesteśmy w stanie powiedzieć, ile centymetrów kwadratowych na półce potrzeba na daną kategorię produktu w każdym z formatów, które oferujemy. Wiemy też, jaki typ tego produktu najlepiej sprzeda się w danej lokalizacji. Dzięki takim rozwiązaniom sklep jest optymalnie zatowarowany pod każdym względem.
Marek Lipka dodaje, że dzięki tej praktycznej wiedzy franczyzobiorca nie zamraża pieniędzy w stany magazynowe oraz ma lepszą rotację w sklepie. Krótko mówiąc otrzymuje wiedzę, która bezpośrednio przekłada się na rentowność jego biznesu. Podobne rozwiązania stosowane są w zakresie planowania sklepu, ułożenia towaru w poszczególnych strefach i określonych miejscach na półkach oraz zaopatrzenia.
– Właściciele samodzielnych sklepów działających pod własną marką we wszystkich tych kwestiach najczęściej kierują się intuicją. W naszej franczyzie wszystkie rozwiązania zostały sprawdzone w sieci własnej – dodaje.

Format na miarę lokalizacji

Carrefour rozwija sklepy w trzech formatach, zarówno w oparciu o model franczyzowy, jak i ajencyjny. Pod markami należącymi do sieci Carrefour funkcjonuje obecnie prawie 900 sklepów, w tym około 660 franczyzowych. Jednym z konceptów pod marką Carrefour jest Express minimarket, oznaczony zielonym logo. Jest to koncept sklepów samoobsługowych o powierzchni powyżej 200 m², położonych w lokalizacjach miejskich i wiejskich, w których ważną częścią oferty są produkty świeże. Koncept Globi przeznaczony jest dla partnerów posiadających lokale od 50 m2. Sklepy z logo Globi są zlokalizowane na przedmieściach miast, a także w mniejszych miejscowościach. Najbardziej popularnym konceptem z portfolio Carrefour jest Express Convenience. Ten stosunkowo niewielki sklep (zwykle ok. 90 m2) idealnie sprawdza się w dużych miastach, których mieszkańcy szukają wygodnych sklepów blisko domu lub w drodze do pracy. W sklepach Express Convenience klienci znajdą ofertę spożywczą, dań gotowych oraz usług dodatkowych.

Pomarańczowy Carrefour wymaga od franczyzobiorcy pozyskania lokalu, zakupu drukarek fiskalnych i opłacenia koncesji na alkohol. Całą resztą zajmuje się centrala firmy, która wyposaża lokal „pod klucz” i zapewnia zatowarowanie, za które płaci franczyzobiorca. Wartość pierwszego zatowarowania jest związana z powierzchnią sklepu oraz z przewidywanym obrotem. Zwykle wynosi średnio 1,2 tys. zł/1 m2, a firma jest gotowa rozłożyć płatność na raty nawet z półrocznym okresem spłaty.

Miesięczne koszty funkcjonowania sklepu Express Convenience uzależnione są od jego powierzchni oraz miesięcznych obrotów. Z szacunków centrali wynika, że miesięczny koszt zatrudnionego personelu wynosi średnio 8 proc. obrotu. Miesięczna opłata franczyzowa to wydatek na poziomie 1,5 proc. od obrotu. Za obsługę księgową, internet i telefon franczyzobiorca zapłaci około 1500 zł, podobną kwotę za energię elektryczną.


Profil mężczyzny
Łukasz Michalak
dziennikarz

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Biznesplan: jak policzyć przyszłe zyski /16.03.2009

Zanim zainwestujemy we własny biznes spróbujmy oszacować jego rentowność.