25.11.2017

Stokrotka zmieni właściciela

Biznes Emperii przejmą Litwini. Czy franczyzobiorcy odczują zmiany?

Zarząd Emperia Holding od kilku miesięcy poszukiwał strategicznego inwestora do swojego biznesu. Teraz dopiął swego. Franczyzodawca detalicznej sieci Stokrotka dogadał się z litewską grupą Maxima, która przejmie 100 proc. akcji Emperii. Porozumienie „klepnęła” już rada nadzorcza polskiej spółki. Jej członkowie, Artur Kawa oraz Jarosław Wawerski, uważają, że jest ono atrakcyjne dla akcjonariuszy. Zadowolenia nie kryje też zarząd.
– Maxima została wybrana jako inwestor strategiczny dla Emperii w drodze otwartego i konkurencyjnego procesu. Wierzymy, że jest idealnym partnerem wspierającym dalszy rozwój firmy. To silny finansowo podmiot, o bardzo mocnej pozycji na rynku krajów bałtyckich i obecny na kilku istotnych rynkach europejskich. Emperia stanowić będzie dla Maxima platformę wzrostową na polskim rynku – mówi Dariusz Kalinowski, prezes zarządu Emperia Holding.

sklep Stokrotka Fot. Stokrotka

Grupa Maxima, która przejmie Stokrotkę, to silny gracz na rynku krajów bałtyckich. Zarząd sieci liczy, że nowy inwestor umożliwi m.in. rozwój przez przejęcia.

W 2017 roku sieć Stokrotka otworzy rekordową liczbę sklepów, a w 2018 planowane jest otwarcie ponad 100 nowych placówek. Franczyzodawca spodziewa się, że dzięki nowemu inwestorowi sieć będzie mogła rozwijać się jeszcze szybciej. Własnymi siłami, ale też poprzez fuzje i przejęcia, przez co odegra istotną rolę w konsolidacji ciągle rozdrobnionego polskiego rynku handlu detalicznego. Poza tym grupa Maxima ma do spółki wnieść nie tylko kapitał, ale też doświadczenia i know-how z rynków europejskich.
– Stokrotka, sieć detaliczna należąca do Emperii, jest wiodącą marką supermarketów w Polsce opartą na silnych fundamentach, która, jak wierzymy, ma duży potencjał do dalszego rozwoju. Spółka posiada również atrakcyjny portfel nieruchomości. Jesteśmy podekscytowani perspektywami współpracy z Emperią i szansą na zwiększenie naszej obecności na stale rozwijającym się polskim rynku handlu detalicznego. Będziemy wspierać spółkę w realizacji strategicznych inicjatyw, w tym w uruchomieniu nowych sklepów, dalszej ekspansji w całym kraju i selektywnych przejęciach nowych placówek – mówi Petras Jašinskas, przewodniczący Maxima Grupe.

Jak twierdzi Ilja Malkin, redaktor naczelny portalu Franchiseinfo.lt, litewska grupa ma wystarczający potencjał, by rozwijać połączony biznes obu spółek. Jednocześnie jednak przyznaje, że nie wie, jakimi sposobami zamierza to robić - rynek jest bowiem bardzo konkurencyjny.
- Maxima to największy detalista wywodzący się z litewskiego rynku. Ale boryka się z problemami. Kilka lat temu na Litwę wszedł Lidl, rozpoczynając wojnę cenową. Jednocześnie dwóch innych konkurentów Maximy, RIMI oraz IKI, porozumiały się w sprawie połączenia. Te wydarzenia mogą poważnie utrudnić prowadzenie biznesu nabywcy Emperii na jego macierzystym rynku. Analitycy wskazują, że ostatnie wyniki finansowe Maximy były całkiem niezłe, ale nie spodziewają się, by grupa była w stanie je utrzymać w kolejnych latach. Warto też dodać, że w ostatnich latach przez firmę przewinęło się wielu menedżerów najwyższego szczebla. Duża rotacja na stanowiskach kierowniczych może świadczyć o desperackich próbach znalezienia "nowych kluczy do sukcesu". Zwłaszcza, że Maxima ma opinię firmy, która kieruje się głównie własnymi pomysłami i lubi działać "po swojemu", rzadko korzystając z pomocy firm doradczych - komentuje ekspert.

By transakcja doszła do skutku, musi najpierw uzyskać zgodę ze strony Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Już teraz jednak powstaje pytanie, jaki los czeka przedsiębiorców, którzy prowadzą supermarkety Stokrotki na licencji franczyzowej. Komentarze franczyzodawcy raczej nie sugerują, by zasady współpracy miały ulec zmianom.
– Stokrotka będzie konsekwentnie realizowała strategię w oparciu o obecnie funkcjonujące formaty – mówi Dariusz Kalinowski.

Doświadczenie pokazuje jednak, że decyzje dotyczące roli franczyzy w przejmowanych sieciach, zapadają dopiero po jakimś czasie od zawarcia transakcji. Z drugiej strony warto podkreślić, że z 407 sklepów działających pod kwiecistym logo tylko 61 należy do franczyzobiorców. Rola franczyzy w sieci nie jest więc kluczowa.

Założona w 1990 roku Emperia jest grupą kapitałową i operatorem wiodącej, niezależnej sieci supermarketów pod szyldem Stokrotka. Spółka posiada około 20 proc. udziałów w segmencie supermarketów zlokalizowanych na osiedlach, w minicentrach i galeriach handlowych. Przychody Emperii w 2016 roku sięgnęły blisko 2,5 mln zł, przy EBITDA (zysku operacyjnym przed potrąceniem odsetek, podatku i amortyzacji) na poziomie 111 mln zł .