Płynna franczyza
Według danych firmy doradczej KPMG, wartość wody butelkowanej wypitej przez Polaków w ubiegłym roku sięgnęła blisko 4,9 mld zł. Jeśli wierzyć prognozom, w 2020 roku ta kwota wzrośnie do blisko 6,3 mld zł. I choć na wodę wydajemy coraz więcej, to nadal sporo brakuje nam do ilości spożywanych w zachodnich krajach. Statystyczny Polak wypija 14 litrów wody rocznie, Francuz – 150 litrów. A to oznacza, że rynek wciąż ma potencjał do wzrostu. Skorzystać na nim chce właściciel marki Abra, producent wody sodowej w syfonie, który pod koniec ubiegłego rozpoczął budowę sieci franczyzowej. Rolą franczyzobiorców Abry będzie organizacja dystrybucji produktów franczyzodawcy na określonym regionie. Odbiorcami wody mogą być zarówno klienci indywidualni, jak i firmy, sklepy oraz sektor HoReCa (hotele-restauracje-catering).
– Wyłączność terytorialna, jaką zyskują partnerzy, zależna jest od planowanej liczby handlowców. Szacunkowo przyjmujemy obszar 60 tys. ludności na jednego handlowca. Franczyzobiorca otrzymuje do umowy załącznik z obszarem na wyłączność – tłumaczy Robert Buczek, właściciel marki Abra.
Na głęboką wodę
Żeby rozpocząć działalność w roli franczyzobiorcy Abry, trzeba najpierw przeprowadzić wstępne badanie rynku. Pozwoli ono ocenić zapotrzebowanie na produkt w danym regionie. Jak je wykonać? W tym zakresie można liczyć na pomoc franczyzodawcy.
– Przed badaniem rynku szkolimy przyszłego partnera, jak przeprowadzić skutecznie takie działanie. Następnie wysyłamy paletę towaru na nasz koszt. Franczyzobiorca płaci za wodę 150 zł i kaucję za opakowania. Promocyjny towar partner powinien przeznaczyć do degustacji w sklepach i firmach. Po dwóch tygodniach powinien mieć odpowiedź odnośnie zapotrzebowania na ten produkt w jego regionie – mówi Robert Buczek.
Jeśli partner nie zdecyduje się na współpracę, franczyzodawca odkupi zwrócone opakowania oraz pokryje koszty ich wysyłki. Jeśli jednak badanie rynku przyniesie obiecujące wyniki, możliwe będzie przejście do drugiego, właściwego etapu współpracy. Po podpisaniu umowy franczyzobiorca otrzyma pakiet startowy, w skład którego wchodzi towar oraz materiały marketingowe. Jego łączna wartość to 40 tys. zł.
– Towar na start (10 tys. syfonów, czyli łączne 20 tys. litrów wody) jest przekazywany bezpłatnie w dostawach 50/50. Czyli zamawiając docelowo 20 tys. syfonów w kilku dostawach franczyzobiorca zapłaci tylko za połowę, drugą otrzymuje bezpłatnie – tłumaczy franczyzodawca.
Do prowadzenia działalności pod szyldem Abry niezbędne jest posiadanie samochodu dostawczego. To inwestycja po stronie partnera. Ponadto z własnej kieszeni musi wyłożyć 19 tys. zł. Ta kwota jest potrzebna na opłacenie pierwszej raty wstępnej transzy opakowań (butelka – syfon, kosz). Dostarczając towar do punktów handlowych franczyzobiorca pobiera jednak kaucję za opakowania, zatem zainwestowany kapitał wraca do niego z powrotem.
– Taki model współpracy pozwala na dalszy rozwój rynku dystrybucji, nie obciążając całkowicie portfela franczyzobiorcy – mówi Robert Buczek.
Partner powinien również zapewnić lokal, który będzie pełnił funkcję magazynu. Na początku nie będzie potrzebne biuro – wystarczy wydzielona powierzchnia w magazynie na dokumentację związaną z prowadzeniem dystrybucji. W późniejszym okresie działalności, kiedy franczyzobiorca pozyska większą liczbę punktów handlowych, przyda się natomiast pomieszczenie biurowe umożliwiające obsługę klientów.
Zyski płyną
Woda na badanie rynku to koszt 0,70 zł netto za butelkę. Kolejne dostawy to 1,25 zł netto z dostawą do magazynu franczyzobiorcy (pod warunkiem zakupu wymaganego minimum logistycznego). Ceny, po jakich partner sprzedaje wodę do punktów handlowych waha się w przedziale 1,85 do 2,10 zł netto, w zależności od regionu. Cena dostaw do klienta indywidualnego wynosi natomiast 2,85 zł netto. W tym przypadku klient zwolniony jest z opłaty kaucyjnej w okresie współpracy przy dostawach raz w tygodniu.
– Przyjmując średnie marże, zysk franczyzobiorcy po kosztach związanych z dystrybucją od jednego samochodu to 5 tys. zł netto (w przypadku samodzielnej dystrybucji – 9 tys. zł netto). Wprowadzając trzy samochody w regionie rentowność wzrasta do 6 tys. zł netto od samochodu, gdyż koszty stałe jak magazyn, ZUS czy księgowość, pozostają niezmienne – szacuje Robert Buczek.
W drugim etapie działalności franczyzobiorca na swoim rynku może uruchomić własną wytwórnię wody na licencji Abra. Będzie mógł wówczas dodatkowo zaopatrywać franczyzobiorców w wodę na wyznaczonym terenie. Jeśli natomiast uda mu się uzyskiwać dobre wyniki sprzedażowe, pozyskiwać dużą liczbę punktów handlowych i przestrzegać standardów jakościowych, może liczyć na bonus w postaci bezpłatnej partii towaru.
– Weryfikacja i decyzje z tym związane następują po roku dystrybucji w rejonie franczyzobiorcy – dodaje franczyzodawca. Dodatkowe przychody franczyzobiorca może czerpać ze sprzedaży wody sodowej w opakowaniu typu keg, przeznaczonej do sprzedaży z saturatora, jak również ze sprzedaży oranżadki w woreczku.
Abra wystartowała z ofertą franczyzową w listopadzie 2017 roku. Od ponad pięciu lat prowadzi własną dystrybucję na terenie Dolnego Śląska, pozyskując ogólnopolskich partnerów handlowych, takich jak m.in. Lewiatan, Żabka, Społem. Na Śląsku franczyzodawca uruchomił też rozlewnię, działającą na zasadach ajencyjnych.
– Docelowo planujemy uruchomić pięć wytwórni na terenie Polski, które pozwolą na zbudowanie 40 rejonów dystrybucji – zapowiada Robert Buczek.
ZOBACZ W KATALOGU
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Już 15 i 16 marca na Targach Franczyza na PGE Narodowym pojawi się mniej więcej 50 wystawców. Wśród nich firmy z branży spożywczej.
Sieć sklepów Stokrotka oferuje wsparcie franczyzobiorcom w wysokości do 1 mln zł. Franczyzodawca szuka obecnie partnerów przede wszystkim na Podkarpaciu.
Ci, których interesuje otwarcie własnego sklepu spożywczego mają okazję bliższego poznania franczyzy sieci Intermarché. Już 8 lutego marka zaprasza na bezpłatny webinar.
Kiryla Valadkievych pochodzi z Białorusi, a w Polsce mieszka od trzech lat. Najpierw pracował w firmie budowlanej, potem kurierskiej. Aż w końcu zdecydował się na franczyzę.
Paulina Krajewska, podejmując pracę w sklepie Stokrotka, nie spodziewała się, że kiedyś zostanie jego franczyzobiorczynią. Przyjęła życiowe wyzwanie. Jak ocenia swoją decyzję?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
POPULARNE NA FORUM
Franczyza Odido w nowym wydaniu: Odido Elevator
Witam, Czy ktoś może zdecydował się na współpracę z zOdido w ramach Odido Elevator i może podzielić się doświadczeniami? Chodzi o twardszą franczyzę / wyposażenie...
Nagrodzeni franczyzobiorcy
Należałoby zostawić sobie te nagrodę na spłatę powstających lawinowo długów franczyzobiorców, którzy przez kanibalizacje lokalizacji padają po kilku miesiącach....
sklepy spożywcze
Polecam Franczyzę sklepów Cortez szybko rozwijająca się marka.
Jubileuszowy sklep
Pani Julito proszę uciekać z sieci póki jeszcze dług nie urósł do niebotycznych rozmiarów
Nowe warunki współpracy dla franczyzobiorców
Widzę ,że przestępczość zorganizowana od nowego roku w natarciu na Franchising.pl:)
Franczyza, która daje niezależność
No no i tutaj polecę jutrzejszy program Anity Gargas. Redakcjo opamiętajcie się i przestańcie promować reklama i tekstami natywnymi przestępczość zorganizowana....
Poznaj franczyzę Intermarché
Wow Szanowna Redakcja zdaję się kontynuować wspieranie przestępczości zorganizowanej. Polecam jutrzejszy program Anity Gargas. Jakie będzie stanowisko POF? Mydlenie oczu...
Empik - jakieś doświadczenia?
Czy ktoś ma aktualną wiedzę w temacie prowadzenia salonu partnerskiego Empiku ?