22.01.2018

Redan w lepszym humorze

Franczyzodawca Top Secret notuje wzrosty sprzedaży. Niewielkie, ale patrząc na 2017 rok to i tak powód do zadowolenia.

Tylko i aż o 1 proc. wzrosły przychody sieci Top Secret w ostatnim miesiącu 2017 roku. Tylko, bo apetyty właścicieli i akcjonariuszy z pewnością są większe. Aż, bo biorąc pod uwagę koszmarny początek roku w grupie, nawet niewielkie wzrosty są powodem do radości. Zwłaszcza, że udało się je osiągnąć pomimo powierzchni handlowej sklepów aż o 11 proc. mniejszej. Łączny obrót segmentu modowego grupy wyniósł 26 mln zł. Narastająco w całym 2017 r. obroty segmentu modowego wyniosły ok. 233 mln zł i były o 4 proc. niższe niż rok wcześniej.
Grudzień był dla nas kolejnym udanym miesiącem. Pomimo zmniejszenia powierzchni sieci sklepów Top Secret uzyskaliśmy w tym okresie sprzedaż większą niż rok wcześniej. W grudniu kontynuowaliśmy jednocześnie pozytywną tendencję w zakresie wzrostu marży handlowej. Pozytywne efekty przynosi lepsze zarządzania towarem i stała praca nad poprawą atrakcyjnością oferty. To wszystko powoduje, że systematycznie zwiększamy rentowność segmentu modowego – powiedział Bogusz Kruszyński, prezes zarządu Redan.

Półki i wieszaki z odzieżą w sklepie

Koncept Top Secret dostępny jest na licencji franczyzowej. Szacunkowe koszty inwestycji w sklep tej sieci wahają się między 1 tys. a 2 tys. zł netto za metr kwadratowy, w zależności od stanu lokalu oraz jego lokalizacji.

Zarządzający Redanem mogą powoli zacząć oddychać z ulgą, ale ubiegłego roku na długo nie zapomną. Już pierwszy kwartał negatywnie zaskoczył ich wynikami. Sprzedaż nie nadążała za tempem otwarć sklepów, co przełożyło się na drastyczny wzrost kosztów. Ale prawdziwe trzęsienie ziemi wywołało nieudolne wdrażanie systemu logistycznego SAP, co spowodowało wielki galimatias w dyskontowej „nodze” Redanu – sieci TXM. Przez pewien okres był zablokowany proces przyjęć i wysyłek towarów. Dochodziło do sytuacji, w których część towarów była wysyłana nie do tych sklepów, do których powinna trafić. W efekcie część placówek była niedotowarowana. To spowodowało, że Grupa Redan w pierwszym półroczu br. uzyskała 283,6 mln zł przychodów i wykazała 15 mln zł straty netto. Wynik był gorszy o 13 mln zł niż przed rokiem.

Dla dyskontowego TXM grudzień był spadkowy (przychody zmalały o 2 proc. rok do roku), ale zarząd przekonuje, że sytuacja stale ulega poprawie.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni ze sprawności operacyjnej jaką osiągnęliśmy w grudniu. Poradziliśmy sobie ze znacznie zwiększonym wolumenem towaru w porównaniu do poprzednich miesięcy – dostawy zostały przyjęte w magazynach zgodnie z harmonogramem, a towar został dostarczony do właściwych sklepów w terminie. Problemy, z którymi TXM borykał się w ubiegłym roku mają coraz mniejszy wpływ na działalność spółki i oceniamy, że w kolejnych miesiącach zostanie on całkowicie zniwelowany. Nadal pracujemy m.in. nad poprawą oferty oraz zwiększeniem udziału towarów z importu, a także nad przebudową kanału e-commerce, w który naszym zdaniem drzemie spory, jeszcze nie w pełni wykorzystywany potencjał – podkreśla Marcin Gregorowicz, prezes zarządu TXM.

Sprzedaż TXM w minionym roku wyniosła mniej więcej 381 mln zł i była wyższa o ok. 1 proc. w porównaniu do sprzedaży osiągniętej w 2016 roku. Uwzględniając oba segmenty Grupa Redan w grudniu ub.r. osiągnęła ok. 73 mln zł przychodów i były one o 1 proc. niższe względem uzyskanych rok wcześniej.

Koncept Top Secret dostępny jest na licencji franczyzowej. Franczyzobiorca powinien dysponować lokalem między 120 a 300 m2. Szacunkowe koszty inwestycji w sklep tej sieci wahają się między 1 tys. a 2 tys. zł netto za metr kwadratowy, w zależności od stanu lokalu oraz jego lokalizacji.