Szwedzka moda, polski partner
Trzy istniejące sklepy do przejęcia, potencjał rynku na „dziesiątki otwarć” i możliwość rozwoju sieci poprzez udzielanie licencji franczyzowej – takie zachęty czekają na przedsiębiorcę, który zechce spróbować swoich sił jako masterfranczyzobiorca Lindex. Druga największa szwedzka marka odzieżowa zdecydowała: będzie rozwijać sieć sprzedaży w Polsce, a do realizacji planu potrzebuje partnera, który zna specyfikę rynku i ma doświadczenie w handlu.
Lindex to marka z ponad 50-letnią historią. Powstała w 1954 roku w Szwecji, a w początkach działalności koncentrowała się głównie na produkcji bielizny damskiej. Z czasem portfolio spółki zaczęło rosnąć. W asortymencie pojawiła się odzież damska, ubrania dla dzieci oraz kosmetyki. Dziś Lindex wchodzi w skład fińskiej grupy Stockmann, a sieć sklepów pod tym szyldem liczy ponad 500 sklepów w 18 krajach. Marka nie jest anonimowa również dla polskich klientów. W kraju działają bowiem trzy jej placówki: w Gliwicach, Wałbrzychu i Bytomiu. Do tej pory kontrolował jej czeski oddział sieci, ale docelowo ma je przejąć polski masterfranczyzobiorca.
Jak tłumaczy Johan Isacson, dyrektor odpowiedzialny za franczyzę w Lindex, to właśnie obserwacja wyników osiąganych przez wspomniane trzy sklepy przekonała szwedzki zarząd o dużym, niewykorzystanym potencjale drzemiącym w polskim rynku. Mając na uwadze swoje pozytywne doświadczenia ze współpracy z masterfranczyzobiorcami na takich rynkach, jak m.in. Islandia, Arabia Saudyjska czy w krajach bałkańskich, Szwedzi uznali, że licencja typu master sprawdzi się również nad Wisłą. Kogo chcieliby widzieć w roli masterfranczyzobiorcy? Taki przedsiębiorca powinien wykazać się pasją, ale też doświadczeniem w sprzedaży detalicznej (choć nie koniecznie w segmencie, w którym działa Lindex). Musi również być gotowy na inwestycje i to raczej dość pokaźne. Jak szacuje właściciel marki, umeblowanie metra kwadratowego powierzchni sklepu Lindex kosztuje ok. 325 euro, czyli ponad 1,3 tys. zł. Wydatki z tego tytułu dla powierzchni 780 m2 (a taką ma sklep Lindex w Galerii Victoria w Wałbrzychu) to zatem rząd 1 mln zł.
Placówki marki powstają w centrach handlowych w średnich i dużych miastach. Johan Isacson jest zdania, że polski rynek ma potencjał na dziesiątki otwarć.
Grupę docelową Lindex stanowią kobiety zainteresowane modą, świadome swoich decyzji w doborze odzieży, kierujące się elegancją, dobrym gustem, ceniące komfort i wygodę a przede wszystkim wysoką jakość w dobrej cenie. Marka ma własny zespół projektantów, który tworzy nowe kolekcje z sezonu na sezon.
Licencja franczyzowa typu master jest wykorzystywana przez blisko połowę zagranicznych marek wchodzących do Polski. Na podstawie umowy subfranchisingu (masterfranczyzy) dawca licencji zezwala masterfranczyzobiorcy na korzystanie z jego pakietu franczyzowego (marki, know-how i wsparcia) na danym terenie. Masterfranczyzobiorca z reguły najpierw otwiera własną placówkę, a następnie pozyskuje franczyzobiorców, którzy uruchamiają kolejne lokale. Franczyzodawca zachowuje przy tym pełną kontrolę nad systemem dzięki prawu do ostatecznego zatwierdzania zmian proponowanych przez masterfranczyzobiorcę. Subfranchising jest wykorzystywany głównie do tworzenia systemów franczyzowych w krajach, w których warunki prowadzenia działalności gospodarczej różnią się istotnie od warunków w kraju siedziby franczyzodawcy.
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Redan postanowił sprzedać prawa do marki i sieć sklepów Top Secret spółce Greenpoint. Co to oznacza dla franczyzobiorców?
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
– Postępowanie restrukturyzacyjne zmierza ku końcowi. Układ z wierzycielami spółki został podpisany – mówi Adam Miłosiński, menedżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
VIVE Profit chce zakończyć ten rok z siecią liczącą sto sklepów. Czy jest już blisko tej liczby?
4F otwiera sklepy mono- i multibrandowe. Od czego zależy wybór formatu i ile trzeba mieć na inwestycję?
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
– Sukces naszych lokali potwierdza słuszność idei otwierania wine barów, w opozycji do dużych restauracji z kartami win – mówi Piotr Stryszowski z Subtilité Wine&Bar.
Decydując się na własną firmę, mamy do wyboru dwie drogi – zbudować ją od podstaw lub zainwestować w sprawdzony pomysł na biznes. Właśnie nadarza się idealna okazja, żeby skorzystać z drugiego rozwiązania, bowiem 15-16 marca na PGE Narodowym odbędą się Targi Franczyza.
Pieczarkarnia to opłacalny biznes nawet na niedużą skalę. Właściciel jednej hali zbiera plony co sześć tygodni. Gdy ma się więcej pomieszczeń – wtedy na zyski można liczyć co tydzień.
Bez względu na to czy na inwestycję we własną firmę masz kilka, czy kilkaset tysięcy złotych, na Targach Franczyza znajdziesz biznes na miarę grubości swojego portfela.
Czy zielona energia to moda, ideologia czy szansa na zarobienie dużych pieniędzy? Piotr Markowski z Corab SA wyjaśnia, w które biznesy z branży OZE warto inwestować.
POPULARNE NA FORUM
Klienci patrzą na metkę
dzieki za info za ostrzeżenie. Teraz zwróce uwagę na typa na przyszłośc by sie nie dać nabrać. Fajnie ze ostrzegasz ludzi. Na pewno pomożesz wielu ludziom. Szacunek
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
ja bym obstawiał dla niemowlaków to zawsze schodi a młode mamusie mają swira na punkcie wyglądu dziecka
Jak założyć stronę Online z luksusową odzieżą?
Sama strona z takimi rzeczami, to koszt od3 do 10 tys, ale drugie to koszt pozycjonowania i reklamy to juz worek bez dna
Kto prowadził / prowadzi salon Esotiq
Chciałabym się dowiedzieć coś więcej na temat współpracy z frmą Esotiq, Bardzo proszę o kontakt osób które prowadziły , bądź prowadzą franczyzę...
Klienci patrzą na metkę
Ten człowiek to zwykły oszust. Prowadząc firmę wyłudził duże środki od wielu osób. Przegrał sprawy Sądowe, komornik siedzi mu na głowie od wielu lat. Na hipotece...
Sklep Z odzieżą używaną
Dzień dobry. Chodzi mi po głowie otwarcie sklepu z odzieżą używaną o powierzchni około 500 metrów kwadratowych. Czynsz wydaje się niewygórowany, około 13 tys zł...
Greenpoint we franczyzie- jak to działa naprawdę?
Czy masz sklep na warunkach Greenpoint? Jak wygląda współpraca? Podobno ta marka się dobrze rozwija. Może znacie więcej szczegółów współpracy poza tymi ogólnymi,...
Czy warto otworzyć sklep odżieżowy??
Myślę, że jest to dobry pomysł na biznes, ale trzeba się czymś wyróżnić. Nie ma sensu sprzedawać ciuchów takich, jakie są w każdym innym sklepie.