Rodzina biznesem silna

Rodzinne nie znaczy małe / Jednym z prelegentów V Kongresu Firm Rodzinnych był Henryk Orfinger, prezes firmy Dr Irena Eris.
Poniedziałek
09.04.2018
Tylko 9 proc. firm ma opracowany plan sukcesji. Jak sprawnie przekazać władzę młodemu pokoleniu w biznesie rodzinnym?
 

W Poznaniu odbył się dwudniowy Kongres Firm Rodzinnych, to już 5. edycja wydarzenia dedykowanego przedsiębiorcom rodzinnym. Tematem tegorocznego Kongresu była moc drzewa genealogicznego – siła relacji rodzin biznesowych. Zaproszeni prelegenci oraz uczestnicy rozmawiali o sile wartości będących podstawą tworzenia mechanizmów ładu rodzinnego dla zapewnienia długowieczności firm rodzinnych.

Wydarzenie organizowane przez Instytut Biznesu Rodzinnego co roku gromadzi przedsiębiorców, którym zależy na czerpaniu inspiracji, wymianie doświadczeń i dyskusji o najbardziej aktualnych kwestiach dotykających firmy rodzinne. W programie znalazło się miejsce na historie firm rodzinnych, które odniosły międzynarodowy sukces, opowieści o budowaniu marki firmy rodzinnej – jako powodu do dumy, oraz dyskusje o dywersyfikacji działalności poprzez wprowadzanie innowacji, inwestowanie w start-upy czy poszerzanie portfela marek. W odpowiedzi na potrzeby rodzinnych przedsiębiorców rozmawiano także na tematy poruszające kwestie relacji między członkami rodziny, konfliktów, wyznawania wspólnych wartości.

Aby zapewnić dostęp do doświadczeń zagranicznych firm rodzinnych, do udziału w Kongresie zaproszono profesora Petera Maya, eksperta z dziedziny przedsiębiorczości rodzinnej, który omówił wyzwania stojące przed firmami ceniącymi stabilność i miarowy rozwój, w coraz bardziej chaotycznym, pędzącym świecie.

Swoimi doświadczeniami podzielił się także Antoine Mayaud, reprezentant trzeciego pokolenia rodziny Mulliez, będącej właścicielami takich marek jak: Auchan, Decathlon, Leroy Merlin, Orsay. Udało mu się przekonać publiczność, że nawet w organizacji mającej ponad 700 udziałowców będących członkami rodziny, można zachować zgodę, harmonię i przejrzystość podążając za kilkoma prostymi zasadami.

Do grona międzynarodowych gości dołączył Richard Bergfors, właściciel szwedzkiej sieci restauracji, Max Burgers. Mówił o miłości do burgerów, pasji przekazanej przez rodziców oraz życiowej misji jaką jest uratowanie świata przed najbardziej znanym konkurentem, by dawać ludziom jakość, smak i bardziej wartościowe posiłki.

O polskich realiach prowadzenia rodzinnego biznesu mówili ojciec i syn z firmy Kruger&Matz – Zbigniew i Michał Leszek – podkreślając, jak ważny jest wzajemny szacunek między pokoleniami oraz między rodzeństwem. Dzięki mądremu wychowaniu, rodzice zbierają teraz owoce swojej pracy, oddając zarządzanie firmą w ręce trzech synów.

Henryk Orfinger, prezes zarządu dr Irena Eris, przypomniał uczestnikom jak ważne jest czerpanie radości z tego co się robi i pokazał, że nawet najbardziej odważne marzenia się spełniają. W spisanej w latach 90. strategii firmy zawarto marzenie o zyskaniu międzynarodowej renomy, które ziściło się w 2014 roku, kiedy firma jako jedyna marka kosmetyczna w Polsce zasiadła w gronie największych producentów branży kosmetycznej we francuskim Comite Colbert.

W temacie odważnych wizji pozostała dr Adrianna Lewandowska, prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. Jak mówiła: „W tak turbulentnym i niestabilnym otoczeniu, coraz ważniejsze staje się znalezienie wspólnej, międzygeneracyjnej odpowiedzi na pytanie, dlaczego robimy to co robimy? Bo można przez dywersyfikację zmienić to co robimy, można i trzeba przez innowację zmieniać to jak to robimy, lecz to co daje wspólną tożsamość – jest wspólna odpowiedź na to dlaczego?

Wskazując, że tylko 9 proc. firm ma opracowany plan sukcesji, dr Lewandowska zaprezentowała autorski model BELIEFS, który wzmacnia doskonałość strategiczną a tym samym długowieczność rodzinnej firmy wśród wszystkich pokoleń bazując na siedmiu kluczowych czynnikach (więziach społecznych, efektywności organizacyjnej, wzajemnych relacjach, identyfikacji członków rodziny z firmą, duchu przedsiębiorczości, kontroli i wpływach rodziny oraz działaniach strategicznych).

Tematy zaprezentowane na plenum były pogłębione podczas sesji panelowych. Jednym z głównych był temat wad i zalet zakładania fundacji rodzinnych, relacji międzypokoleniowych, finansowych aspektów zarządzania firmą rodzinną oraz wyzwań, takich jak wprowadzanie innowacji czy cyfryzacja, stojących przed rodzinnymi biznesami.

Zwieńczeniem pierwszego dnia była wieczorna Gala, podczas której podpisana została Konstytucja Rodzinna Grupy Wróbel – ta podniosła chwila, dodała rangi dokumentowi, który mimo nieformalnego charakteru, reguluje najważniejsze mechanizmy działające zarówno w firmie, jak i rodzinie. Był to symboliczny moment, którego wszyscy uczestnicy mogli być świadkami.

Drugi dzień skupiał się na tematach związanych z profesjonalizacją firmy rodzinnej. Eksperci z otoczenia biznesowego wskazywali, gdzie i jak rodzinne przedsiębiorstwa mogą szukać innowacji oraz na jakie zmiany prawne i podatkowe warto zwrócić szczególną uwagę.

Swoją wiedzą i obserwacjami z prowadzącym panel „Mechanizmy ładu rodzinnego” podzielili się także: Marek Piechocki, prezes LPP, Tomasz Domogała prezes TDJ, Jakub Kołodziej, członek zespołu zarządzającego Roleski, dr Adrianna Lewandowska, prezes IBR oraz Zbigniew Inglot i Wojciech Wróbel.

Uczestnicy Kongresu mieli też możliwość uzyskania odpowiedzi na swoje pytania w bardziej praktyczny sposób. Podczas sesji warsztatowych analizowano studia przypadków firm rodzinnych stających przed problemami z obszarów: prawa i podatków, strategii, relacji i konfliktów, zarządzania majątkiem, finansowania rozwoju, zakładania start-upów, cyfryzacji, nowych modeli biznesowych.

Na deser organizatorzy zostawili prelekcję Jana Kolańskiego, który z małej firmy produkującej przyprawy stworzył grupę kapitałową Colian oraz dr Adama Mokrysza, prezesa zarządu Mokate, który odpowiada za rozwój nowych kierunków biznesowych firmy. Obaj prelegenci podkreślali siłę rodzinnych relacji oraz wpływ wartości na budowanie kultury organizacyjnej firmy i zwiększania poczucia tożsamości z firmą wśród pracowników.

Jubileuszowy, V Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych po raz kolejny przyciągnął setki przedsiębiorców, którym zależy na długowieczności swoich rodzinnych firm. W tym roku dowiedzieli się jak ważne w osiągnięciu tego celu jest budowanie trwałych i szczerych relacji między członkami rodziny oraz korzystanie ze wsparcia jakie dają mechanizmy ładu rodzinnego.

VI Międzynarodowy Kongres Firm Rodzinnych odbędzie się za rok: 18-19 marca 2019, w Poznaniu. 


Firma inna niż wszystkie / Adam Mokrysz prezes Mokate, podkreślał siłę rodzinnych relacji w biznesie.

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

You have done a amazing job with you website Vitamins

64 wypowiedzi
ostatnia 22.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Hello guys do you know that going through a review of websites will give you much insight about it which you can’t know by simply visiting it,Here is the...

64 wypowiedzi
ostatnia 22.06.2018
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Wg mnie najlepiej na wsi sprawdzi się biznes internetowy, najlepiej ze sklepem stacjonarnym, ale w tematyce, która zainteresuje, chociażby rolników, szczególnie, jeśli w...

121 wypowiedzi
ostatnia 22.06.2018
Jaką działalność otworzyć na wsi? Pomocy!!!

Wg mnie najlepiej na wsi sprawdzi się biznes internetowy, najlepiej ze sklepem stacjonarnym, ale w tematyce, która zainteresuje, chociażby rolników, szczególnie, jeśli w...

121 wypowiedzi
ostatnia 22.06.2018
Prywatny detektyw

Cześć, potrzebny jest mi prywatny detektyw kraków który pomoże mi w pewnych sprawach i zdobędzie odpowiednie dowody. Wiecie może możecie polecić jakiegoś...

1 wypowiedzi
ostatnia 22.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Very nice article, I enjoyed reading your post, very nice share, I want to twit this to my followers. Thanks!. Apple Cider Vinegar

64 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I feel really happy to have seen your webpage and look forward to so many more entertaining times reading here. Thanks once more for all the details. Ginseng

64 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

You completed certain reliable points there. I did a search on the subject and found nearly all persons will agree with your blog. Sunflower Seeds

64 wypowiedzi
ostatnia 21.06.2018