Sprzedaż w górę / Przychody Dino w 2017 roku wzrosły o 34 proc.
Sobota
31.03.2018
Polska sieć supermarketów coraz śmielej poczyna sobie na rynku. Zapytaliśmy, czy podzieli się swoim konceptem z franczyzobiorcami.
 

Pierwszy supermarket pod szyldem Dino powstał w 1999 roku. Dziś sieć liczy ponad 775 punktów, a w zeszłym roku urosła o 147 placówek. Dla porównania, Biedronka ma 2,8 tys., a w zeszłym roku urosła o nieco ponad 100 sklepów. Przychody Dino w 2017 roku sięgnęły 4,5 mld zł, a firma na czysto zarobiła 213,6 mln zł. O 41 proc. więcej niż rok wcześniej. Stworzona przez biznesmena Tomasza Biernackiego marka rzuciła rękawicę rynkowym potentatom i wygląda na to, że jeśli utrzyma tempo rozwoju, to w najbliższych latach może zagrozić ich pozycji.

Zarządzający Dino oparli rozwój firmy na strategii „własne grunty, własne budynki, własne sklepy”. To kosztowny model rozwoju, bo wymaga od inwestora sporego kapitału na zakup ziemi i budowę sklepów. W 2017 roku spółka przeznaczyła na inwestycje 457 mln zł, w tym kwota ma być jeszcze wyższa  650 mln zł. Dino już ma zabezpieczone działki na 495 inwestycji. Zarząd jednak wierzy w przewagę otwarć własnych nad rozwojem przez franczyzę.
– Coraz częściej widzimy dużych rynkowych graczy, którzy nie są w stanie pozyskać odpowiednio dużej liczby franczyzobiorców, by utrzymać wysokie tempo wzrostu – tłumaczy Szymon Piduch, prezes zarządu Dino.

Błędem byłoby jednak sądzić, że Dino całkowicie zamyka się na franczyzobiorców. Ba, nawet jednego ma – prowadzi 11 sklepów na terenie wielkopolski. Choć spółka nie poszukuje aktywnych partnerów licencyjnych, to nie odrzuca możliwości współpracy z nimi.

Dino na koniec 2017 r. zwiększyła liczbę działek zabezpieczonych pod budowę nowych marketów do 495 (w tym działki zakupione i umowy przedwstępne na zakup działek). Grupa, zgodnie z przyjętą strategią, planuje przekroczyć liczbę 1200 sklepów do końca 2020 roku.
– Rośniemy dynamicznie, szybciej niż rynek, zachowując przy tym stabilną, dobrą rentowność. Otworzyliśmy w minionym roku rekordową liczbę nowych sklepów – 147. Nasza sprzedaż like for like (bez uwzględnienia nowych otwać – przyp. red.) w istniejącej sieci sklepów na koniec roku, jak i kwartalnie, utrzymuje się na wysokim, dwucyfrowym poziomie. Zwiększamy także liczbę zabezpieczonych lokalizacji pod otwarcia kolejnych supermarketów. Chcemy kontynuować rozwój poprzez uruchamianie własnych placówek. Widzimy wciąż duże możliwości zagęszczania sieci na terenach, na których  jesteśmy obecni oraz ekspansji w nowych regionach Polski. W 2018 roku chcielibyśmy przekroczyć ubiegłoroczną liczbę nowych otwarć  mówi Szymon Piduch.


Do wyboru / Sklepy Dino oferują klientom ok. 5 tys. pozycji asortymentowych.

NAJCZEŚCIEJ CZYTANE

Jaki biznes się opłaci w 2018? /01.12.2017

Sprawdziliśmy, w jaki biznes warto zainwestować w nadchodzącym roku. Tłumaczymy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić spaghetterię, sklep z bielizną, pączkarnię, agencję Mikołajów, park trampolin oraz firmę sprzedającą kosze prezentowe. Opisujemy też sprawdzone franczyzy z branży usługowej. Radzimy, jak przeprowadzić remanent w firmie.

Franczyza - czym to się je? /27.10.2008

Franczyza to sposób na własny biznes pod znanym logo. Korzystają z niej największe światowe marki, warto więc wiedzieć czym jest biznes na licencji franczyzowej.

Wypożyczalnia samochodów: zysk na czterech kółkach /08.06.2015

Uruchomienie wypożyczalni samochodów jest kosztowne. Jednak wydatek szybko się zwraca, bo za kierownicą pożyczonego auta najczęściej siadają turyści, którzy podczas urlopu nie oszczędzają.

Kto może mieć McDonalda? /29.08.2015

Własny McDonald to nieosiągalny cel dla niejednego biznesowego marzyciela. Kto więc może mieć swojego McDonalda? Aneta Czaplicka ma pięć restauracji pod tym szyldem.

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.