Sieć dobrze przemyślana

Adam Miłosiński, menadżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta:
Adam Miłosiński, menadżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta: / Można przyjąć, że inwestycja mieści się w zakresie od 70 do 150 tys. zł. Jednorazowa opłata startowa na rzecz Gatty wynosi 3 tys. zł. Comiesięczna opłata franczyzowa to 349 zł. Franczyza w naszej firmie opiera się na systemie depozytowym.
Sobota
19.05.2018
Staramy się do minimum ograniczyć ryzyko nieudanych inwestycji, zwłaszcza we franczyzie – mówi Adam Miłosiński, menadżer ds. rozwoju sieci franczyzowej Gatta.
 

Jak szybko rozwija się sieć sklepów Gatta?
Obecnie mamy 144 salony firmowe. 110 z nich to placówki własne, natomiast 34 to placówki franczyzowe. Pierwsze półrocze zamkniemy czterema nowymi otwarciami. Na jesień, jeżeli nie zdarzy się nic nieoczekiwanego, powinniśmy ruszyć z kolejnymi 4-5 projektami franczyzowymi. Nie zakładamy docelowej górnej granicy liczby salonów. Oczywistym jest, że im większa liczba placówek, tym silniejsza pozycja marki. Jednakże polityka firmy skupia się na tym, aby ograniczyć do minimum ilość inwestycji nieudanych. Otwarciu każdego punktu towarzyszy ryzyko niepowodzenia. Myślę, że to jest rzecz, której każdy z nas najbardziej się obawia. Dlatego staramy się jak najdokładniej analizować każdą potencjalną lokalizację i inwestycję. Zwłaszcza, jeżeli mowa o projekcie franczyzowym. Zdarzało się, że mimo iż partner był zdecydowany i bardzo chciał wejść w dany projekt, to nie decydowaliśmy się na taki krok oceniając, że ryzyko jest zbyt duże. I często faktycznie w późniejszym okresie potwierdzała się obawa, że np. dane centrum handlowe nie funkcjonuje w zadowalający sposób.

Gdzie obecnie poszukujecie franczyzobiorców?
Partnerów szukamy w całym kraju. Celujemy w miasta powyżej 40 tys. mieszkańców.. Preferowane lokalizacje to centra handlowe. Ale jesteśmy też otwarci zarówno na mniejsze miejscowości, jak i lokale przy głównych ulicach w centrum miasta. Co do kandydatów na franczyzobiorców, to przede wszystkim ważne są chęci do działania. Zdecydowanie łatwiej jest osobom z pewnym doświadczeniem w handlu i prowadzącym już działalność gospodarczą. One mają większą świadomość tego, jak wiele ciężkiej pracy oraz wytrwałości wymaga prowadzenie własnego biznesu. Ale osobom mniej doświadczonym oczywiście też służymy pomocą i radą.

Ile trzeba zainwestować w salon Gatty?
Całkowita kwota inwestycji jest bardzo różna, w zależności od stanu lokalu, w którym mamy prowadzić działalność. Można przyjąć, że inwestycja mieści się w zakresie od 70 do 150 tys. zł. Jeżeli lokal był już wcześniej użytkowany, to wystarczającą kwotą jest właśnie 70 tys. zł. Natomiast wydatki rzędu 150 tys. zł dotyczą nowo powstających galerii, gdzie otrzymujemy lokal w stanie surowym. Jednorazowa opłata startowa na rzecz Gatty wynosi 3 tys. zł. Comiesięczna opłata franczyzowa to 349 zł. Franczyza w naszej firmie opiera się na systemie depozytowym. Partner nie płaci więc ani złotówki za towar, który znajduje się w jego salonie. Nie musi się również martwić o zwroty towaru po sezonie. Bez żadnych dodatkowych obciążeń ten towar wraca do naszej firmy.

A jak szybko pojawiają się zyski?
Osiągnięcie rentowności oraz zwrot z inwestycji są trudne do określenia. Zdarzają się projekty, które od pierwszego miesiąca po otwarciu są rentowne. Czasem jednak trzeba poczekać kilka miesięcy, zanim salon zacznie na siebie zarabiać. Okres zwrotu z inwestycji zazwyczaj trwa 2-3 lata.

Rozmawiała Monika Wojniak-Żyłowska


PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Jak odnieść sukces we franczyzie? /01.06.2018

Planujesz inwestycję w biznes franczyzowy? Podpowiadamy czym się kierować, żeby wybrać właściwą franczyzę dla siebie i odnieść sukces w biznesie. Analizujemy czy bardziej opłaca się otworzyć firmę transportową, piwny ogródek, drukarnię internetową czy firmę produkującą pościel. Ponadto prezentujemy 15 sprawdzonych pomysłów na sklep odzieżowy znanej marki. Zdradzamy 10 najczęstszych błędów franczyzobiorców. Radzimy, jakie triki marketingowe opłaca się zastosować, żeby sprzedać więcej. Zbigniew Inglot opowiada nam jak z małej firmy rodzinnej zbudować koncern znany niemal na całym świecie.

Jak zarabiać na wynajmie? /30.03.2018

Krok po kroku opisujemy, jak zarabiać na wynajmie mieszkań i lokali. Sprawdzamy, który biznes sezonowy jest najbardziej zyskowny. Radzimy, jak rozwinąć sieć franczyzową za granicą. Jarosław Szanajca, założyciel Dom Development, opowiada nam jak zbudował firmę gigant od zera.

Piotr Polk na Targach Franczyza /04.10.2017

Gościem specjalnym Forum Edukacyjnego na XV Targach Franczyza będzie Piotr Polk, aktor i właściciel marki meblarskiej „by Polk”.

Sprawdzone pomysły na firmę w zasięgu ręki /28.10.2017

15. Targi Franczyza za nami. Po nich czas na katowickie targi Pomysł na firmę. Ich kolejna edycja już wiosną.

Wybierz biznes dla siebie /15.10.2016

Odwiedzający Targi Franczyza 2016 mieli szansę w jednym miejscu poznać i porównać oferty 173 marek franczyzowych. Ponad 7 tys. osób skorzystało z tej okazji.