Co czwartek dodatek o franczyzie
Zdaniem Pulsu Biznesu, franczyza daje firmom szansę na szybki i bezpieczny rozwój.
Decydując się na franczyzę warto jest zapoznać się ze wszystkimi aspektami prowadzenia takiej działalności bez względu na to, po której stronie układu planujemy się znaleźć - podkreślają Michał Wiśniewski i Arkadiusz Słodkowski, zarządzający portalem franchising.pl
Wygoda tajemnicą franczyzy
Może zastanawiać, co przyczyniło się do tak intensywnego rozwoju franczyzy na świecie, formy prawnej przypominającej przecież kilka innych. Odpowiedź może być dla niektórych zaskakująca, czynnikiem tym jest bowiem wygoda. Według badań instytutu Gallupa, jedynie kilku procentom biorców licencji nie udaje się przetrwać na rynku pierwszych, krytycznych pięciu lat. Dla porównania, udaje się to jedynie kilkunastu procentom niezależnych, nowo powstałych firm.
Przedsiębiorca podejmuje więc minimalne ryzyko niepowodzenia. Nie musi on też opracowywać własnej koncepcji firmy, od franczyzodawcy otrzymuje bowiem gotowy, sprawdzony przepis na działalność. Co więcej, nie musi się także martwić, jak dotrzeć ze swoją usługą lub produktem do konsumenta - franczyzodawca martwił się o to za niego, jeszcze zanim podjął decyzję o zbudowaniu sieci. A dlaczego ją podjął? Również z wygody. Mając dobrze prosperującą firmę oraz wiedzę na temat tego, co przyczyniło się do jej sukcesu, większość przedsiębiorców myśli o dalszym rozwoju.
Ostrożnie z optymizmem
Franczyza jest określana przez specjalistów jako jedna z najbezpieczniejszych form prowadzenia działalności – zarówno dla dawcy, jak i biorcy. Właściciele firm nie powinni jednak podejmować pochopnych decyzji o stworzeniu sieci franchisingowej. W przypadku braku doświadczenia łatwo przecenić własne możliwości.
- Zanim przedsiębiorca zdecyduje się na przekazanie swojej koncepcji biorcy licencji, powinien się odpowiednio przygotować. Pierwszym krokiem jest założenie kilku własnych jednostek pilotażowych w różnych lokalizacjach, aby wybrać najlepsze miejsce na budowanie franczyzy. Prowadząc swoje, przynajmniej dwa przedstawicielstwa, ma on możliwość poznania specyfiki koordynowania sieci. Na podstawie tych doświadczeń powinno się opracować zasady, które będą w danej sieci przestrzegane. Dopiero wtedy można stworzyć pakiet franczyzowy - radzi Michał Wiśniewski, dyrektor PROFIT system.
Nie należy też zapominać o zagrożeniach wynikających z nieodpowiedniego doboru franczyzobiorcy. Sprzedając pakiet franczyzowy całą tajemnicę swojego sukcesu powierza się praktycznie obcej osobie. Dlatego właśnie bardzo istotną rzeczą jest tu odpowiednie sformułowanie punktów umowy, mające na celu ochronę wartości niematerialnych. Franczyzobiorcy należy też uświadomić, że sama recepta na sukces to nie wszystko. Do jego osiągnięcia niezbędne są: gruntowne przygotowanie, konsekwencja działania oraz duże nakłady pracy.
Franczyza po polsku
W Polsce franczyza rozwija się coraz bardziej intensywnie, jednak prawdziwy boom, podobny do tych, mających miejsce kilkadziesiąt lat temu w USA czy nieco później na Zachodzie Europy, mamy jeszcze przed sobą. Obecnie działa w naszym kraju nieco ponad 100 sieci franczyzowych. Około 70 proc. z nich stanowią marki zagraniczne. Pozostałe 30 proc. to firmy oparte na polskim pomyśle.
- Rozwój franczyzy w Polsce hamuje brak powszechnej wiedzy o franchisingu. W USA uczą o nim w liceach, w Polsce dopiero na niektórych kierunkach studiów. Zmniejsza to poważnie liczbę potencjalnych franchisobiorców - twierdzi Arkadiusz Słodkowski, dyrektor PROFIT system.
Dobrzy kandydaci powinni łączyć doświadczenie menedżerskie z niezbędnym minimum wiedzy o franczyzie i obowiązujących w niej zasadach, posiadając jednocześnie minimum kapitału, niezbędne do dokonania wstępnych inwestycji oraz uiszczenia opłat franczyzowych. Dodaje on, iż powszechna na Zachodzie opinia o braku konieczności posiadania dużego kapitału początkowego i doświadczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej nie do końca przekłada się na rodzime realia.
- To, co w krajach o rozwiniętej gospodarce rynkowej rozumiane jest jako niewielki kapitał, w Polsce okazuje się poważną kwotą. Z praktyki stosowania franchisingu wynika bowiem, że wstępna opłata franczyzowa waha się między 10 a 30 tys. USD, a w przypadku szczególnie ciekawych koncepcji wynieść może nawet 100 tys. USD. Do tego dochodzi koszt niezbędnych inwestycji początkowych, później zaś opłaty bieżące, wynoszące kilka procent obrotu. To wszystko bywa dla polskich franczyzobiorców zbyt dużym obciążeniem - tłumaczy Arkadiusz Słodkowski.
Między innymi z tych powodów w Polsce dość często wstępna, jak również bieżąca opłata franczyzowa wkalkulowana jest w cenę towarów dostarczanych przez franczyzodawcę. Takie rozwiązanie pozwala przystąpić do systemu osobom nie posiadającym wystarczającego kapitału, zapobiegając jednocześnie powstawaniu sporów co do wysokości opłat należnych franczyzodawcy.
Więcej: Monika Niewinowska, Puls Biznesu, 24 października 2002, str.24-25PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Palarnia Zdrowych Kaw oraz linia kosmetyków i peelingów kofeinowych dr Martyny Buchalskiej to nowość w salonach Orient Massage i Thai Organic.
Ukrainoczka dobrze wpisała się w zapotrzebowanie rynku, proponując produkty, które trafiają w gusta obywateli Ukrainy. Jak otworzyć biznes pod jej szyldem?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
W ubiegłorocznym sezonie Lodolandia pobiła rekordy sprzedaży. Wśród franczyzobiorców marki jest dużo kobiet, które bardzo dobrze radzą sobie w biznesie.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Targi Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki to 3 dni spotkań biznesowych, 150 konceptów franczyzowych i kilka tysięcy przedsiębiorców zainteresowanych otwarciem własnej firmy pod znaną marką.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.