Lepszy miks sprzedaży / Sprzedaż alkoholu w Dużym Benie ma być skuteczną bronią do walki z dyskontami.
Czwartek
09.08.2018
– Sprzedaż w Dużym Benie jest zazwyczaj większa niż w typowym sklepie monopolowym – mówi Łukasz Juskowiak, dyrektor marketingu konceptu Duży Ben.
 

Jak powstał koncept Dużego Bena?
Prace nad konceptem rozpoczęliśmy w drugiej połowie 2015 r. Wówczas intensywnie obserwowaliśmy rynek sklepów alkoholowych. Zorganizowaliśmy ogólnopolskie badania konsumenckie, by zrozumieć, w jaki sposób Polacy chcą kupować alkohol i jak powinien wyglądać idealny sklep monopolowy. Jednocześnie poznawaliśmy i porównywaliśmy inne dostępne formaty tego typu sklepów. Odwiedziliśmy setki miejsc zarówno w Polsce, jak i w krajach z rozwiniętym rynkiem sprzedaży alkoholu, tj. w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Stanach Zjednoczonych. Te doświadczenia i zebrane informacje pozwoliły nam wypracować koncepcję Dużego Bena. Po niespełna roku – w maju 2016 r. – otworzyliśmy pierwszy sklep w Poznaniu.

Co miało decydujący wpływ w fazie testowej na decyzję o utworzeniu tej sieci?
Oczywiście potencjał rynku oraz wyniki osiągnięte w sklepach testowych. Sprzedaż w Dużym Benie jest zazwyczaj większa niż w przeciętnym sklepie monopolowym. Dodatkowo odnotowujemy zdecydowanie lepszy miks sprzedaży (tzw. split kategorii), pozwalający generować wyższy średni koszyk oraz lepszą marżę.

Dlaczego przedsiębiorca miałby zainwestować właśnie w ten koncept?
Duży Ben to nowoczesna sieć sklepów monopolowych. Koncept oferuje rozwiązania, które do tej pory nie były dostępne w sklepach o podobnym profilu. Z punktu widzenia inwestycji we franczyzę, bariery wejścia w nasz koncept nie są duże. Bardzo mocno pomagamy przedsiębiorcy w przygotowaniu placówki do otwarcia, organizujemy szkolenia dla pracowników, a także wspieramy promocję sklepu, m.in. współorganizując samo otwarcie sklepu. Przedsiębiorca może liczyć na pełne wsparcie opiekuna sklepu, profesjonalnie przygotowane akcje i materiały marketingowe. Oczywiście bardzo ważnym argumentem jest również siła zakupowa Eurocash. Budowanie skali i konsolidowanie rynku, które pozwala Grupie skutecznie negocjować ceny z dostawcami. Wszystko po to, by zapewnić naszym klientom, przedsiębiorcom możliwości do skutecznego konkurowania z dyskontami i supermarketami.

Jakie koszty musi ponieść przedsiębiorca, inwestując w Dużego Bena?
Franczyzobiorca inwestuje jedynie w odpowiednie przygotowanie sali sprzedaży i zaplecza według standardów określonych w umowie (glazura, kolor ścian, oświetlenie sali, wyposażenie pomieszczeń sanitarnych, socjalnych i biurowych), a także uiszcza opłatę 10 tys. zł za wejście do sieci. Przedsiębiorca powinien też uwzględnić koszt zakupu drukarki fiskalnej oraz opłatę za koncesję na sprzedaż alkoholu. Realnie koszty całości inwestycji wynoszą od 20 do 30 tys. zł. Co ważne, całe wyposażenie oraz oznakowanie placówki dostarcza Grupa Eurocash. Dodatkowo koszty pierwszego zatowarowania sklepu mogą być rozłożone na 6 miesięcy, co pozwala finansować je z bieżącej działalności. Inwestycja ze strony Dużego Bena w lokal jest dwukrotnie wyższa – oferujemy pełne wyposażenie sali sprzedaży (kasy, regały, komunikacja) oraz oznakowanie zewnętrzne.

Jakie warunki musi spełnić potencjalny franczyzobiorca?
Ogromną zaletą jest posiadane doświadczenie w prowadzeniu sklepu z alkoholem i znajomość lokalnego rynku. Oczywiście konieczne jest prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Na jakie wsparcie ze strony Grupy Eurocash może liczyć franczyzobiorca?
Główne benefity dla franczyzobiorców to m.in. jasna, przejrzysta polityka cenowa, regularne wsparcie promocyjne i brak kosztów za wyposażenie sklepu. To także profesjonalne raporty sprzedaży, analizy rynkowe i porównawcze z najbliższą konkurencją oraz wsparcie marketingowe. Duży Ben prowadzi cykliczne akcje, dostarcza gotowe materiały drukowane i narzędzia wspomagające sprzedaż, organizuje też programy lojalnościowe. Dostarczamy także nowoczesne technologie służące kontroli funkcjonowania biznesu. Podsumowując franczyzobiorca Grupy Eurocash uzyskuje kompleksowe wsparcie: biznesowe, szkoleniowe, marketingowe oraz prawne.

Rozmawiała Joanna Konieczna


Łukasz Juskowiak, dyrektor marketingu Duży Ben / "Duży Ben to wynik naszych badań, jak powinien wyglądać idealny sklep monopolowy".