04.11.2002

Sieć franczyzowa jako dobre rozwiązanie w handlu, usługach i produkcji

Już po raz drugi w Pulsie Biznesu ukazał się dodatek na temat franchisingu.

Przeglądając listę istniejących firm franczyzowych można odnieść wrażenie, że ich sieci są obecne niemalże w każdej dziedzinie życia, a co za tym idzie, gospodarki.

Szybkie posiłki spożywa się w restauracjach McDonalds lub Tele Pizza. Odzież oczywiście kupuje się w sieciach franczyzowych np. w Esprit, River Island czy też polskim Trolu. Biegając między markowymi sklepami, salonem fryzjerskim Jean Louis David, czy kosmetycznym Dr Ireny Eris , zdziera się cholewki butów zakupionych w Gino Rossi lub U Szewczyka. Chwilę wytchnienia można znaleźć w kawiarence A.Blikle, lub tez popijając kawę w Pożegnaniu z Afryką. Domy buduje się z Grupą Polskie Składy Budowlane, po czym wyposaża się je w sklepach Avans i Indeco. Codziennie robi zakupy w Żabce, Groszku lub Leader Price. Dzieci uczą się angielskiego w Helen Dorn, a ich rodzice w English First. Na zasłużone wakacje wyjeżdża się z Vingiem lub Eurostopem, a po powrocie zdjęcia się wywołuje w punkcie Kodak Express. Franczyza jest obecna w usługach, handlu, a także, choć w mniejszym stopniu w produkcji.

- Od naszych franczyzobiorców wymagamy przede wszystkim kapitału i zaangażowania. Do samej specyfiki prowadzenia sklepu jesteśmy w stanie dość szybko ich przyuczyć– mówi Wojciech Dąbrowski, specjalista ds. franczyzy w firmie Multisoft posiadającej marki Max&Max i U Szewczyka.

- Prowadzenie sieci franczyzowej funkcjonującej w sferze handlu wymaga od franczyzodawcy stosunkowo mniej wysiłków. Franczyzobiorca ma tu zdecydowanie mniejsze możliwości naruszenia warunków umowy, niż w przypadku sieci usługowych czy produkcyjnych. Również skutki ewentualnych błędów biorcy są stosunkowo mało szkodliwe i łatwe do usunięcia. Najistotniejszymi elementami, na które dawca musi zwracać uwagę są zachowanie standardów wystroju i asortymentu w podlegających mu jednostkach - mówi Michał Wiśniewski, dyrektor portalu franchising.pl

- Również w naszym kraju można ostatnio zauważyć wzrost liczby systemów franczyzy usługowej. Zdaje się to świadczyć o stopniowym dojrzewaniu polskiego rynku - twierdzi Andrzej Krawczyk z firmy PROFIT system.

- W dalszym ciągu zupełnie niezagospodarowaną niszą pozostaje tzw. franchising białych kołnierzyków, który obejmuje usługi świadczone bezpośrednio dla biznesu, takie jak biura doradztwa podatkowego, systemy zaopatrzenia biur w materiały biurowe czy też firmy oferujące usługi porządkowe. Jednym z pierwszych systemów tego typu, rozpoczynających działalność na polskim rynku jest Cartridge World, specjalizujący się regeneracji, napełnianiu i sprzedaży tonerów do wszystkich rodzajów drukarek - wymienia Andrzej Krawczyk.

Więcej: Monika Niewinowska, Puls Biznesu, 31 października 2002, str.24-25

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0