Franczyzobiorcy z apetytem na spożywkę

Dla doświadczonych i dla laików / Franczyzodawca Livio nawiązuje współpracę z właścicielami już działających sklepów niezrzeszonymi w sieci, a także z osobami, która dopiero planują jego otwarcia.
Środa
10.10.2018
Grupa Specjał przejęła 1,2 tys. sklepów Rabat Detal oraz zawarła umowy z niemal 340 nowymi franczyzobiorcami. Czy szykuje coś jeszcze?
 

Livio to ogólnopolska sieć sklepów spożywczych należąca do grupy Specjał, która zrzesza niezależne placówki pod wspólnym szyldem. Obecnie w Polsce działa ponad 2,4 tys. lokali Livio. W 2018 roku spółka podpisała 339 umów z samodzielnymi przedsiębiorcami. Grupa Kapitałowa Specjał współpracuje z franczyzobiorcami, ale także regularnie przejmuje kolejne sklepy, w tym roku przyłączyła mniej więcej 1,2 tys. sklepów marki Rabat Detal.

Livio oferuje trzy warianty współpracy: Livio Ekspres – sklep o powierzchni sprzedażowej minimum 50 m2 z podstawowym asortymentem artykułów, Livio Market z samoobsługową kasą sprzedażową o powierzchni min. 80 m2 wraz z pełnym asortymentem produktów oraz Livio Top – lokal z samoobsługową halą o powierzchni min. 120 m2 i pełnym zaopatrzeniem w towar. W ostatniej opcji franczyzobiorca otrzymuje również tzw. „pakiet startowy” z niezbędnym oprogramowaniem oraz wyposażeniem IT dla sklepu.

Franczyzodawca Livio nawiązuje współpracę z właścicielami już działających sklepów niezrzeszonymi w sieci, a także z osobami, która dopiero planują jego otwarcia. – Współpracujemy z właścicielami, którzy posiadają już swoje sklepy. Oferujemy im możliwość zakupu towaru w dobrych cenach, wynegocjowanych przez naszą firmę z producentami, dajemy know-how – czyli wiedzę, jak prowadzić sklep spożywczy i jak on powinien wyglądać – tłumaczy Mariusz Michalczyk, wiceprezes zarządu Livio. Przystosowanie sklepu do standardów sieci leży po stronie franczyzodawcy, to tzw. remodeling sklepu, aby każdy z nich prezentował się możliwie podobnie i wzbudzał zaufanie stałych klientów.

Co można zyskać oprócz znanego szyldu?

Właściciel sklepu może zachować jego dotychczasową nazwę lub zmienić szyld na Livio.. – Franczyzobiorca może zachować własną nazwę sklepu, jednak staramy się wkomponować logo oraz kolorystykę Livio w obrandowanie sklepu – zaznacza Mariusz Michalczyk. Współpraca z dużą spółką handlową wiąże się ze znacznym obniżeniem kosztów. Negocjowanie umów w ramach współpracy odbywa się na dwóch szczeblach: ogólnopolskim – z największymi firmami takimi jak Specjał, Maro czy grupą Eurocash oraz z lokalnymi dostawcami i producentami, z którymi kontakt utrzymują kierownicy oddziałów Livio w Polsce. Franczyzodawca w czasie trwania współpracy gwarantuje wsparcie opiekuna, który składa w sklepie regularne wizyty. Dla sklepów Livio są systematycznie przeprowadzane akcje promocyjne, za które odpowiada franczyzodawca. Dla nowych przedsiębiorców w branży spożywczej Livio organizuje spotkania z innymi kupcami, gdzie można wymienić się doświadczeniami oraz zdobyć nowe kontakty zawodowe.

Na czym się zarabia prowadząc taki interes? Zyski generowane są od obrotu towarem w sklepie. Franczyzobiorcy mają wypłacane wynagrodzenie od producentów za sprzedane produkty. – Właściciel sklepu zarabia również na tzw. umowach około handlowych. Są to np. umowy za energię elektryczną, na zakup wyposażenia sklepowego w lepszych cenach, terminali płatniczych. Livio ma podpisane umowy z producentami i dostawcami, dlatego franczyzobiorca sporo oszczędza – dodaje wiceprezes sieci Livio.

Motywacja przede wszystkim

Sieć sklepów Livio dla swoich franczyzobiorców ma przygotowany system motywacyjny. Założony Uniwersytet Przedsiębiorczości ruszył z nową edycją, rozdając nagrody za ukończone kursy i szkolenia. Dowolne godziny lekcji, tematy zajęć oraz miejsce uczestniczenia w zajęciach tak właśnie działa edukacyjna platforma grupy Specjał, program stworzony z myślą o franczyzobiorcach oraz pracownikach ich placówek. Oferuje on ćwiczenia, warsztaty i narzędzia niezbędne do codziennej pracy w sklepie np. kurs ze sposobów eksponowania towarów na sklepowych półkach, jak ograniczyć straty na stoisku, jak pakować np. mięso i wędliny. Dla właścicieli poruszane są tematy jak np. polityka RODO lub jak zarządzać pracownikami.  Szkolenia są dostępne cały czas na platformie, także każdy użytkownik może rozpocząć i zakończyć kurs w dowolnym terminie, kiedy tylko ma czas i chęci. Lekcje online nie mają ograniczeń czasowych, ale warto zaznaczyć, że zwykle są to krótkie seminaria, które można ukończyć tego samego dnia  wyjaśnia Magdalena Jabłońska, specjalista ds. szkoleń Grypy Specjał. Jak zacząć korzystać z internetowej uczelni? Franczyzobiorca rejestruje się na platformie oraz zakłada konta swoim pracownikom. Jako właściciel sklepu ma podgląd postępów swojej kadry w zajęciach e-learningowych oraz widzi uzyskane przez nich rezultaty i ukończone szkolenia. Jakie są nagrody za ukończone kursy?  Każde szkolenie w zależności od tematyki ma przypisaną liczbę punktów. Na koniec każdej edycji zlicza się sumę punktów, które można wymienić na nagrody. Są to nagrody rzeczowe takie jak na przykład: sprzęt AGD, pościel, ręczniki, sprzęt sportowy  mówi specjalista ds. szkoleń sieci sklepów Livio.

Wiceprezes sieci deklaruje, że rozwój sklepów jest dynamiczny i liczba sklepów Livio z roku na rok będzie większa. Choć zapewnienie lokalu – nowego lub już zagospodarowanego – leży po stronie franczyzobiorcy, Livio ma bazę potencjalnych miejsc, w których można otworzyć sklep marki.


Lokal na sklep / Livio oferuje trzy warianty współpracy: Livio Ekspres – sklep o powierzchni sprzedażowej minimum 50 m2 z podstawowym asortymentem artykułów, Livio Market z samoobsługową kasą sprzedażową o powierzchni min. 80 m2 wraz z pełnym asortymentem produktów oraz Livio Top – lokal z samoobsługową halą o powierzchni min. 120 m2 i pełnym zaopatrzeniem w towar.