14.02.2003

Niepowtarzalność wystroju Piotra i Pawła

Wyposażenie sklepu stanowi dzisiaj jedną z najważniejszych strategii pozyskiwania klientów. Meble w sklepie już dawno przestały służyć wyłącznie do przechowywania sprzedawanego towaru.

W lutowym wydaniu Wiadomości Handlowych zamieszczono wywiad z Panem Krzysztofem Wygryzowskim, prezesem firmy Wanzl, producenta mebli sklepowych. Poniższy artykuł stanowi skrót rozmowy.

Coraz częściej od wyglądu i estetyki mebli zależy, czy klient zwróci uwagę na dany produkt. Meble w dużym stopniu decydują jak klient postrzega zarówno sam produkt, jak i cały sklep. Jeśli sklep będzie kojarzył się z miłą atmosferą, wróci do niego, odrzucając ofertę konkurencji.

Przytulność, schludność i estetyka to domena sieci Piotr i Paweł. Jako jedni z pierwszych na rynku dostrzegli wpływ ładnego wyglądu sklepów spożywczych na wysokość sprzedaży oferowanych w nim produktów. Klient, zdecydowanie jest wzrokowcem i jeśli widzi, że coś jest estetyczne, ładne, nowe – zachęca go to do zakupu. To właśnie robi Piotr i Paweł. Ładny wygląd placówek i udana aranżacja wnętrza według własnego patentu to ich sposób na przyciągnięcie klientów.

Przed otwarciem każdej placówki przeprowadzany jest kapitalny remont. Jeśli nawet, sieć Piotr i Paweł przejmują gotowe obiekty handlowe, to zmieniają w nich wszystko; podłogi, ściany, sufity, oświetlenie. Następnie, każdemu stoisku nadawana jest nowa, indywidualna aranżacja. Odpowiednia ekspozycja, system luster i optymalne, intensywne oświetlenie stoiska np. owocowo – warzywnego nadaje produktowi niepowtarzalny wygląd. Intensywne kolory stendu z gazetami również przyciągają wzrok klienta, podobnie jest z regałami delikatesowymi i alkoholem. Również meble na stoisku piekarniczym, wykonane z drewna, sprawiają wrażenie ciepła i przytulności wnętrza, a rozchodzący się zapach z piekarni dodatkowo kusi klienta do zakupów.

Aranżacja sklepów Piotr i Paweł to współgranie ze sobą mebli, światła, luster, kolorów ścian i podłóg. Taki wygląd wnętrza dodaje również walorów sprzedawanym produktom. Ciekawą rzeczą w wystroju sklepów Piotr i Paweł jest wysokość regałów. Firma, skupiająca sklepy średniej wielkości jako pierwsza na rynku zastosowała niskie gondole, o wysokości zaledwie 1,40 m, zlokalizowane przy regałach chłodniczych. Pomysł przetestowania niższych regałów wziął się najprawdopodobniej z chęci zrobienia wrażenia „oddechu i przestrzeni”. Klient zdecydowanie lepiej czuje się w sklepie, gdzie stoją niskie regały, w którym wszystkie towary są w zasięgu wzroku.

Wygląd sklepu stanowi obecnie bardzo ważny element w handlu. Estetyka wnętrz zwiększa konkurencyjność na rynku. Trzeba jednak uważać. Jeśli obiekt sklepowy postrzegany jest jako zbyt ekskluzywny, klienci mogą zakładać, że oferowane tam produkty są drogie, a to nie skłania ich nie tylko do zakupów, ale nawet do wejścia. Piotr i Paweł uniknął tego, łącząc optymalne ceny z estetycznym wyglądem wnętrza.

Więcej: Grzegorz Szafraniec, Wiadomości Handlowe, luty 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0