26.02.2003

Zmiany w ofertach kurierów

Specjalizacja usług to już norma

Ostatnie lata przyniosły kilka istotnych zmian na rynku usług kurierskich. Oferta operatorów jest stale modyfikowana, bo świadczenie usług standardowych nawet o wysokiej jakości już nie wystarcza do wykonania coraz bardziej nietypowych zleceń - uważa Puls Biznesu.

Elastyczność

Efektem pogoni firm kurierskich za coraz bardziej wyspecjalizowanym i wymagającym klientem są tzw. usługi szyte na miarę.

-Tworzenie usług dedykowanych może zapewnić firmie przewagę konkurencyjną i pozwala na utrzymanie stałych klientów-zapewnia Puls Biznesu Marek Różycki, prezes Masterlink Express.

Na rynku usług kurierskich nie brakuje ofert adresowanych do branży farmaceutycznej, mtoryzacyjnej, instytucji finansowych czy nawet producentów filmowych. Każda z nich uwzględnia potrzeby specyficzne dla charakteru działalności zleceniodawcy. Schemat działania przy tworzeniu tego rodzaju usług jest stosunkowo prosty. Usługa podstawowa jest modyfikowana i uzupełniana o działania typowe dla indywidualnych wymagań poszczególnych branż.

-Różnica między usługami podstawowymi a specjalnymi tkwi w stopniu skomplikowania i innowacyjności tej drugiej grupy. W przypadku oferty dla jednego klienta bardzo istotna jest również różnica w cenie. Warto jednak zaznaczyć, że obsługiwanie zleceń specjalnych wymaga efektywnej współpracy działu operacyjnego-wyjaśnia Pulsowi Biznesu Marek Różycki.

Usługi dedykowane często wymagają zastosowania specjalnych opakowań lub samochodów o ponadnormatywnych gabarytach.

-Zdarza się, że kurier pozostaje do dyspozycji klienta nawet przez kilkanaście godzin lub pracuje w godzinach nocnych. Niektóre usługi czynią z kuriera pośrednika, np. między instytucją bankową a jej klientem-wyjaśnia Zbigniew Twardowski, prezes MS Stolica.

Nawet w obrębie jednej branży zapotrzebowanie na dostosowanie usług do profilu działalności zleceniodawcy jest bardzo znaczne. Dlatego kurierzy są zmuszeni do różnicowania i specjalizowania usług.

Więcej: Marian Bołtryk, Puls Biznesu, Transport i Logistyka, 20 lutego 2003 rok, str. 4

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0