Przekształcanie adidasa
W szczytowym okresie sieć sklepów franchisingowych liczyła blisko 300 placówek w całej Polsce, obecnie jest ich zaledwie 70 – dowiedział się Supermarket Polska.
Sprzedaż nie gra roli
- Dla mnie już kilka lat temu było jasne, że ten system musi upaść – mówi w rozmowie z Supermarket Polska pragnący zachować anonimowość właściciel sklepu z odzieżą sportową, do niedawna licencjobiorca adidasa. – Podstawowym problemem była od samego początku narzucona z góry organizacja, polegająca między innymi na tym, że towar zamawiało się z rocznym wyprzedzeniem. A potem niezależnie od wszystkiego zamówiony raz towar trzeba było odebrać, bez względu na jego zbyt. W rezultacie bardzo często dochodziło do sytuacji, że musieliśmy odbierać towar, który sprzedawał się bardzo słabo i zalegał nam w magazynach, a jednocześnie nie mogliśmy dokupić czegoś, co niespodziewanie zaczęło się sprzedawać bardzo dobrze, bo znowu musielibyśmy czekać cały rok. A przecież trudno przewidzieć, co będzie się dobrze sprzedawało za rok. Próbowaliśmy rozmawiać na ten temat z centralą adidasa, ale rozmowa kończyła się zawsze zapewnieniami z ich strony, że wszystko jest w porządku, skoro sprzedaż rośnie. Tymczasem wynikało to moim zdaniem po prostu z powstawaniem nowych sklepów, które miały przecież minimalne limity zatowarowania. Analizy adidasa były sztuczne, bo towar wprawdzie opuszczał magazyn centralny firmy, ale przeważnie wcale nie trafiał do klientów ostatecznych. Nie mieliśmy siły z nimi walczyć i uznaliśmy, że nie stać nas na finansowanie działalności takiej firmy jak adidas – dodaje rozmówca Supermarket Polska.
Jego zdaniem do tego dochodziły wymagania formalne, takie jak powierzchnia minimum 100 mkw., zatrudnienie na stałe co najmniej dwóch ekspedientów czy rygorystycznie przestrzegany układ sklepu, które być może sprawdzały się w dużych miastach, ale w małych miejscowościach były bardzo uciążliwe.
Franczyza na początek
Zupełnie inne powody rezygnacji z franczyzy widzi centrala firmy adidas. – Byliśmy jedną z pierwszych firm zagranicznych, które zbudowały w Polsce sieć sprzedaży detalicznej markowych wyrobów, opierając się na franczyzie – powiedziała Supermarketowi Polska Kazimiera Krawczyk, dyrektor zarządzający adidas Poland Sp. z o. o. – W 1991 roku byliśmy jedyną na rynku znaną marką sportową, a sieć franchisingowa była najszybszym i najprostszym sposobem na dotarcie do klientów. W ciągu kilku lat rozwinęliśmy tę sieć do 289 sklepów. Z czasem sklepy naszych licencjobiorców zaczęły konkurować ze sobą, w efekcie czego tym najsłabszym zaczęło się powodzić coraz gorzej. Jednocześnie na rynku pojawiła się konkurencja, w postaci takich firm, jak Nike czy Reebok – ocenia szefowa adidasa. – Firmy te, zamiast inwestować w stworzenie własnej sieci sklepów jednomarkowych, postanowiły wykorzystać sieć zbudowaną wcześniej przez nas. Właściciele sklepów byli kuszeni przez inne firmy i z czasem coraz więcej z nich decydowało się na wprowadzenie do asortymentu swoich sklepów towarów konkurencyjnych marek.
Adidas nie zamierzał przez to jednak zrywać współpracy. Firma z jednej strony nie chciała tracić czasu i środków na tworzenie od początku nowej sieci. Zgodnie z tym co powiedziała dla Supermarket Polska Kazimiera Krawczyk, franchising nie może być monopolem. Dlatego też stopniowo, w miarę podejmowania przez naszych licencjobiorców decyzji o wprowadzaniu do asortymentu towarów konkurencji, Adidas będzie przekształcać dotychczasowe umowy franczyzowe w zwykłe umowy sprzedaży.
Różnica pomiędzy umową franczyzową i umową sprzedaży polega na tym, że po rozwiązaniu umowy franczyzowej sklep nie jest zobowiązany do handlowania wyłącznie produktami adidasa, może być dowolnie urządzony i zarządzany, a spółka adidas Poland nie gwarantuje mu już wsparcia marketingowego. Inna jest też dostępność oferty towarowej dla licencjiobiorców i zwykłych sklepów współpracujących, szczególnie w dziedzinie nowości. Licencjobiorcy mają również w pierwszej kolejności i w większym zakresie dostęp do organizowanych przez firmę szkoleń. Poza tym współpracujący sklep opatrzony jest jedynie wywieszką potwierdzającą oryginalność sprzedawanych w nim towarów, z wyjątkiem informacji o „licencjonowanym punkcie sprzedaży”.
Franchising gwarantuje szybkie i skuteczne rozwinięcie działalności silnej marki na nowym rynku. Trzeba jednak być przygotowanym, że z czasem system będzie ewoluował stosownie do sytuacji.
Więcej: Supermarket Polska, luty 2003PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Palarnia Zdrowych Kaw oraz linia kosmetyków i peelingów kofeinowych dr Martyny Buchalskiej to nowość w salonach Orient Massage i Thai Organic.
Ukrainoczka dobrze wpisała się w zapotrzebowanie rynku, proponując produkty, które trafiają w gusta obywateli Ukrainy. Jak otworzyć biznes pod jej szyldem?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.