Sieci barów kawowych budują sobie rynek w Polsce

Wtorek
25.03.2003
Sieci barów kawowych rozwijają się w Polsce bardzo intenywnie Specjaliści uważają, że koniunktura w branży potrwa jeszcze 7 - 10 lat. Dlatego naszym rynkiem interesują się znane marki zagraniczne.
 

Inwestowanie w sieci kawiarenek na szerszą skalę rozpoczęło się w Polsce trzy lata temu.

- Po telefonii komórkowej, sieci małych lokali gastronomicznych są podobno jedną z najszybciej rozwijających się dziedzin gospodarki. Ta tendencja nie omija Polski. Szukanie lokalizacji przy ul. Marszałkowskiej w Warszawie zajęło nam dwa lata i to właśnie brak miejsc jest jednym z największych problemów inwestorów – powiedział Pulsowi Biznesu Adam Ringer, współwłaściciel Green Cofee, budowanej w Polsce sieci barów kawowych.

Grunt to lokalizacja

Najważniejsze w przypadku rozpoczęcia tego typu działalności jest znalezienie odpowiedniej lokalizacji.

- Podstawowy czynnik zapewniający sukces to umieszczenie kawiarni tam, gdzie przewija się bardzo dużo potencjalnych klientów. Naturalnymi dla kawiarni miejscami są główne ulice handlowe, historyczne dzielnice, okolice szkół wyższych czy centrów biznesowo - biurowych– powiedział Pulsowi Biznesu Aleksander Skirmuntt, dyrektor biura nieruchomości Emmerson.

Cena wynajmu uzależniona jest od prestiżu ulicy, powierzchni lokalu i czasu trwania umowy. W przypadku Nowego Światu w Warszawie może ona dochodzić nawet do 90 USD za 1 mkw. miesięcznie. Właściciele kawiarni poszukują wolnych powierzchni również w galeriach handlowych.

W tym przypadku ważne jest, aby bar kawowy znajdował się w miejscu, przez który cały czas przechodzą klienci. Idealne są narożniki, przecięcia głównych ciągów komunikacyjnych i sąsiedztwo popularnych sklepów. Wynajem powierzchni jest stosunkowo drogie, gdyż są to najlepsze części galerii. Cena wywoławcza waha się w granicach 25 – 50 EUR za 1 mkw. miesięcznie i zależy od miasta, galerii, czasu trwania umowy i powierzchni–wyjaśnia Pulsowi Biznesu Michał Pajewski, negocjator w dziale powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield Healey & Baker.

Miejscami, które dają kawiarenkom szanse na powodzenie, są także nowoczesne biurowce. W takim przypadku lokal może być ogólnodostępnym miejscem spotkań z wejściem od ulicy, przeznaczonym tylko dla pracowników i gości firm działających w budynku.

- W innym przypadku na większe powodzenie może liczyć ta sieć, która oprócz kawy i ciastek ma w ofercie również gorące posiłki– mówi Pulsowi Biznesu Aleksander Skirmuntt.

Wielkość i kształt

Aby lokal spełnił pokładane w nim nadzieje, musi spełnić dodatkowe warunki: kształt umożliwiający ustawienie jak największej liczby stolików i niezbyt duża powierzchnia w stosunku do liczby miejsc.

Najczęściej poszukiwana powierzchnia waha się między 50 a 150 mkw. Lokal nie powinien mieć w środku żadnych ścian nośnych ani filarów, których nie można usunąć podczas adaptacji. Dobrze gdy właściciel przy ładnej pogodzie ma możliwość wystawienia stolików na zewnątrz. Pozwala to nie tylko zwiększyć liczbę miejsc, ale i reklamować placówkę. Lokal powinien też spełniać wymagania sanitarne, np. mieć dwa wejścia w tym jedno od zaplecza, odpowiednie ujęcie wody, węzeł sanitarny dla pracowników i gości.

W związku ze zmniejszaniem się liczby sklepów na głównych ulicach miast, często ich miejsce zajmują kawiarenki i małe lokale gastronomiczne. W Warszawie całe ulice zaczynają specjalizować się w takiej działalności. Można wśród nich wymienić Nowy Świat, Chmielną, Szpitalną, ulicą Zgoda czy Starówkę.

Kto i komu parzy kawę

Główni gracze na rynku wciąż jeszcze mają stosunkowo niewiele lokali. Najwięksi z nich – Coffee Heaven i Tchibo mają w tej chwili 12 i 10 punktów. Oprócz nich, na rynku działają jeszcze m.in. Nescafe, Coffee Heaven, Mercer`s, Stoney Point Java, Coffee Time. Krążą pogłoski o zainteresowaniu się Polską przez sieci: Starbucs, Costa Coffee Boutique, Coffee Republic czy Pret a Manger.

Przewiduje się, że biznes kawowy jeszcze przez 7 – 10 lat będzie wykazywał w Polsce tendencję wzrostową.

Więcej: Agnieszka Janas, Puls Biznesu, 25 marca 2003
Puls Biznesu

POPULARNE NA FORUM

Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?

Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...

33 wypowiedzi
ostatnia 08.01.2024
Oszukani przez franczyzodawcę

Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...

48 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?

Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...

40 wypowiedzi
ostatnia 22.09.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?

14 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2023
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché

przeciez to złodzieje

1 wypowiedzi
ostatnia 04.05.2023
piszę pracę na temat franchisingu :)

Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...

14 wypowiedzi
ostatnia 23.04.2023
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu

Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...

211 wypowiedzi
ostatnia 13.03.2023
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.

4 wypowiedzi
ostatnia 10.02.2023