Konferencja o franczyzie
Gospodarzem spotkania był Paweł Anuszewski ze stowarzyszenia studenckiego IMC. Oprócz autorytetów naukowych w dziedzinie franchisingu, na konferencji pojawili się i przedstawiciele sieci oraz doradcy franchisingowi.
Kompleksowe spojrzenie na tematykę franchisingu przedstawiła doc. dr Barbara Pokorska. W swoim wystąpieniu „Franchising jako szczególna forma integracji przedsiębiorstw” omówiła dotychczasowy rozwój i charakterystykę franchisingu w Polsce, a także możliwe kierunki i bariery tego rozwoju w przyszłości.
- Warto zwrócić uwagę, gdzie jest przyszłość franchisingu: to języki obce, szkółki komputerowe, usługi dla dzieci czy pomoc pielęgniarska – mówiła między innymi doc. Pokorska. - Ciekawym zjawiskiem jest też obniżający się wiek biorców licencji. Obecnie to około 28-30 lat.
Dr Bernadetta Fuchs wygłosiła prelekcję na temat „Czy potrzebna – i w jakim zakresie – jest regulacja prawna umów franchisingu?”. Dr Fuchs uważa, że najwyższy czas, aby w Polsce powstała ustawa, która regulowałaby terminologię oraz poszczególne elementy umowy franczyzowej: przedmiot umowy, know-how, opłaty oraz zakres współpracy.
- Franczyza to o wiele więcej niż stworzenie sieci podobnie wyglądających punktów – podkreślała dr Fuchs – to działanie we własnym imieniu i na własny rachunek, a jednocześnie zrozumienie, że franczyzodawca ma prawo do nadzoru nad franczyzobiorcą i jego działaniami.
Na temat konieczności powstania ustawy wywiązała się dyskusja. Grzegorz Chmielarski, prezes Polskiej Organizacji Franczyzodawców, uważa, że nie powinno się regulować ustawą elementów umowy franczyzowej, bo praca posłów jest obarczona zbyt dużym ryzykiem błędu, a na pewno nie rozwiązuje problemów.
- Rozwiązaniem jest dobrze skonstruowana umowa franczyzowa. W ustalaniu zasad polskiej franczyzy powinna zadziałać dobra praktyka gospodarcza, a nie posłowie w Sejmie – stwierdził prezes Chmielarski.
Konferencja dała okazję do zaprezentowania ofert franczyzodawców. Prezentację sieci szkół językowych EF English First przedstawił Maciej Poniatowicz i Marek Karwański z sieci Szkół Muzycznych Yamaha. Na własne oczy mogliśmy się przekonać, jak dobrze bawią się na zajęciach dzieci w szkołach Yamaha.
Goście Konferencji otrzymali wiele ciekawych materiałów, m.in. pismo branżowe Franchising Info wydawane przez firmę doradczą PROFIT system. Konferencja była jedną z niewielu okazji do spotkania ludzi, którzy na franchising patrzą z zupełnie różnych perspektyw. Następną będzie Ogólnopolski Salon Franchisingu, który odbędzie się 24-26 czerwca w Warszawie w Pałacu Kultury i Nauki, nad którym patronat medialny obejmuje nasz portal. Więcej szczegółów na temat Salonu Franchisingu znajdziecie Państwo na stronie franczyza.pl.
RedakcjaPRZECZYTAJ ARTYKUŁY
Palarnia Zdrowych Kaw oraz linia kosmetyków i peelingów kofeinowych dr Martyny Buchalskiej to nowość w salonach Orient Massage i Thai Organic.
Ukrainoczka dobrze wpisała się w zapotrzebowanie rynku, proponując produkty, które trafiają w gusta obywateli Ukrainy. Jak otworzyć biznes pod jej szyldem?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
Nowoczesny sprzedawca musi przełamywać schematy i ciągle zaskakiwać klienta. Tylko wtedy będzie mógł zwiększyć skuteczność swoich działań i pozyskiwać atrakcyjne kontrakty.
Aby zarobić, trzeba sprzedać rzecz należącą do klienta, którą czasowo przechowujemy, bo nie jest naszą własnością. Lombardy świetnie prosperują, a pożyczki pod zastaw są wysoko oprocentowane.
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.