03.07.2003

McDonald`s stawia na outsourcing

Jakość i punktualność dostaw jest dla McDonald`sa jedną z najważniejszych działalności. Puls Biznesu postanowił sprawdzić jak firma radzi sobie z organizacją łańcucha dostaw.

Logistyką na zlecenie McDonald's Polska zajmuje się firma Logpol, która wchodzi w skład koncernu Alpha Group. Koncern ten jest wyłącznym dystrybutorem McDonald'sa w większości krajów europejskich. Spółka Logpol powstała specjalnie po to, aby obsługiwać McDonald'sa - poza tą siecią restauracji nie ma innych klientów.

Cały asortyment produktów spożywczych dostarczanych do restauracji pochodzi od krajowych producentów. Towar jest przyjmowany do magazynów Logpolu w Warszawie i Leszczynach. Tam następuje kompletacja zamówień dla poszczególnych restauracji, paletowanie i etykietowanie towaru oraz ponowny załadunek na ciężarówki, które dostarczają towar bezpośrednio do restauracji McDonald'sa.

Restauracje są zaopatrywane z reguły 2 razy w tygodniu.

Jak powiedział Pulsowi Biznesu Dragoą Pavičevič, rola sprawnego operatora w łańcuchu logistycznym jest bardzo istotna.

Firma Logpol organizuje całość dostaw sieci restauracji. Ze strony McDonald's Polska działalność tę monitoruje kierownik działu zakupów McDonald's Polska.

- Rozwiązania logistyczne zastosowane w Logpolu to wypadkowa doświadczeń Alpha Group i wymagań firmy McDonald's. Realizacja w 100 proc. leży po stronie Logpolu. McDonald's nie jest zainteresowany samodzielnym organizowaniem łańcucha logistycznego. Domeną działalności tej firmy jest prowadzenie restauracji - powiedział Pulsowi Biznesu Dragoą Pavičevič. Według niego, najtrudniejszym elementem całego łańcucha dostaw jest dbałość o jakość i bezpieczeństwo produktu.

Podstawowym dla McDonald'sa miernikiem określającym poziom serwisu logistycznego jest punktualność dostaw.

- Dostawa musi odbywać się w wyznaczonym czasie i uważana jest za punktualną, jeżeli ciężarówka przybędzie o wyznaczonym czasie przy czym uwzględniamy 30-minutową tolerancję. Wedle procedury, w restauracji McDonald'sa towar przyjmuje jej kierownik, bądź kierownik zmiany, który sprawdza zgodność dostawy z zamówieniem, daty przydatności do spożycia i temperatury produktów. Po zakończeniu procedury przyjęcia towar zostaje umieszczony w chłodni i magazynie. Kierowcy Logpolu przed odjazdem zabierają tzw. zwroty, czyli puste palety i pojemniki po syropach - wyjaśnia Pulsowi Biznesu Dragoą Pavičevič - Podstawowymi wymaganiami, jakie stawiamy firmie logistycznej, są: wysoki zasób wiedzy logistycznej, odpowiednie zaplecze techniczne, wystarczające środki transportu oraz możliwość przechowywania i przewożenia produktów w trzech zakresach temperatur - od minus 20, przez 2, aż do 22 stopni Celsjusza. Nie bez znaczenia oczywiście są mierniki kosztowe - dodaje dla Pulsu Biznesu Dragoą Pavičevič.

Więcej: Marcin Bołtryk, Puls Biznesu, 3 lipiec 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0