28.07.2003

McKiełbasa w fast foodzie

Polacy nie rzucają się na produkty zachodnich sieci gastronomicznych. Liczą za to kalorie, zwracają uwagę na klimat lokalu, jakość obsługi i różnorodność menu.

Wielkie sieci restauracji szybkiej obsługi, by nie stracić klientów, dostosowują się do ich nowych wymagań. Czasy bezwarunkowej akceptacji typowych przysmaków z fast foodów minęły raczej bezpowrotnie. Sieci odcinają się od wizerunku lokali z szybkim, tanim jedzeniem. Teraz chcą być „restauracjami na każdą kieszeń”.

- Gdy otwieraliśmy w Polsce pierwszego Mc`Donald`sa, pod naporem tłumu pękały szyby – wspomina dla Businessman Magazine Krzysztof Kłapa, dyrektor komunikacji zewnętrznej McDonald1s Polska. – Dziś wciąż odnotowujemy duże zainteresowanie, a obroty rosną z roku na rok, ale jest to już zasługą naszej strategii marketingowej- dodaje

Ostatnie kilka lat przyniosło przełom w podejściu do żywienia oraz stylu życia. Dziś modne są przysmaki kuchni narodowych i regionalnych, albo etnicznych. Wielkie sieci restauracji musiały zareagować na tak diametralnie zmieniające się potrzeby. W USA McDonald`s wprowadził do menu kilka propozycji typu sałatki czy jogurty. W Polsce nowości w propozycji McDonalda pojawią się już za kilka miesięcy.- Nie mogę na razie zdradzić szczegółów, ale na pewno będzie większy wybór sałatek - mówi dla Businessman Magazine Krzysztof Kłapa. - Restauracje McDonald`s mają mieć też indywidualny klimat – będą w nich wygodniejsze krzesła i oryginalny wystrój – dodaje Kłapa

Tele Pizza rewolucji nie zapowiada – jej „hiszpańskie” pomysły dobrze sprzedają się na naszym rynku. Ale i w tym przypadku oferta dostosowana jest do wymagań polskiego konsumenta. Przykładem może być Pizza Gruba, podawana na grubym cieście. Poza polskimi placówkami żadne na świecie nie serwują tej propozycji.

Do gustów polskich klientów całkowicie dostosowała się Pizza Express, właściciel restauracji San Marzano. - U nas można zamówić makarony gotowane, których nie ma np. w Wilekiej Brytanii, gdzie działa centrala firmy. Klient ma też do wyboru 10 sałatek, a w brytyjskich lokalach tylko dwie – powiedział dla Businessman Magazine, Krzysztof Poznański.

Indywidualne pomysły na lokalny rynek to ważna część strategii marketingowych dużych sieci gastronomicznych. Konkurencja jest duża i mogą jej nie sprostać najwięksi potentaci. W Polsce z gry o miejsce na rynku odpadł m.in. Burger King, Dunkin`Donuts, Domino`s Pizza czy New York City Pizza oraz Taco Bell i Wendy`s.

Z zagranicznymi gigantami próbują konkurować polscy producenci. Tak powstały m.in. sieci Mr Hamburger, Bawimordka i Leśne Runo.

Więcej: Monika Kruszewska, Businessman Magazine, sierpień 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0