Atlantic kontra Key

Środa
06.08.2003
Chcą być blisko klientów i podsuwać im takie produkty, o jakich myślą i marzą, a nie wydumane w głowach analityków i konsultantów. Walczą na wzory, kolory, kolekcje, pomysły strategiczne i... fantazję. Zacięcie promują własne marki. Warszawski Atlantic i wrocławski Key - kto zostanie "królem dessous"?
 
Historia obu firm zaczyna się na początku lat dziwięćdziesiątych choć trwa spór o to, kto pirewszy wprowadził na rynek kolorową, markową bieliznę. Pewne jest to, że obie firmy przejdą do historii jako prekursorzy nowoczesnego nurtu sportowo-młodzieżowego w polskiej bieliźnie. Obie firmy mogą się pochwalić wysoką rozpoznawalnością marki, a ich atutami są wysoka jakość wyrobów jak i oryginale wzornictwo.

Nowe kolekcje trafiają do sklepów 2-4 razy w roku. Aby urzymać klienta, wciąż trzeba go zaskakiwać wzorami, kolorami, materiałami... Na przykład - jak Atlantic - koronkami i tiulami, choć dotej pory królowała bawełna.

Witamy w sieci

Niedawno Andrzej Łobodziński, prezes i założyciel firmy Key podjął strategiczną decyzję, skutkującą skokowym spadkiem przychodów - Key całkowicie zniknie z supermarketów. To odważne posunięcie, bo - jak przyznają właściciele - znaczna część sprzedaży bielizny Key kupowana była właśnie tam. Markę Key będzie można znaleźć w sieci salonów firmowych (około setki do końca roku) oraz sklepach bieliźnianych i odzieżowch.

Atlantic dwa lata temu wyprowadził flagową markę ze sklepów wielkopowierzchniowych i zastąpił ją tańszym brandem Arcado. W obu przypadkach mamy do czynienia z przenoszeniem na inną, wyższą półkę wyrobów o określonym wizerunku. -Musieliśmy zaryzykować. Czuliśmy, że brand, w który stale inwestujemy, to za mało - mówi Wojciech Morawski, prezes firmy Atlantic. -Że z jednej strony obecność w hipermarketach zaczyna ściągać naszą markę w dół, a z drugiej - że dla jej dalszego rozwoju niezbędna jest własna sieć sprzedaży. Kto tego nie rozumie, najdalej za pięć lat zniknie z rynku jako marka.

Dlatego w 2000 r. Atlantic zmienił system dystrybucji - z hurtowni na rzecz współpracy z 10 partnerami handlowymi. To była podstawa do tworzenia sieci sklepów, choć zanim ona powstała, pojawiły się tzw. kornery, czyli wydzielone kąciki marki w większych placówkach. Dziś w galeriach handlowych działa 12 własnych i 6 franczyzowych salonów. Do tego dochodzi ok. 140 sklepów franczyzowych przy ważniejszych ulicach handlowych (do końca roku będzie ich 200) i dwa outlety - w Ursusie i w Łodzi. W 2005 r. gotowa sieć ma liczyć 60-70 własnych i ok. 600 sklepów partnerskich, zlokalizowanych w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców.

Co o nowej strategii myślą przedstawiciele innych marek bieliźniarskich: -Atlantic i Key nie stanowią konkurencji dla Palmersa, ponieważ działamy w innych segmentach rynku - twierdzi Grażyna Tarka przedstawiciel Palmersa na Polskę - Uważam, że obie firmy wybrały dobrą strategię komunikacji ze swoją grupą docelową - młodymi ludźmi, oferując im modną, ładną bieliznę w przystępnych cenach. Cena to wielki atut tych firm, bo młodzi ludzie wolą kupić dwie, trzy ładne rzeczy tańsze niż jedną "z wyższej półki". Decyzja o budowie sieci sklepów jest ze wszech miar słuszna, bo klienci przywiązują coraz większe znaczenie do marek.

Majtki na świat

Niedawno otwarty własny sklep w Dusseldorfie to ważny test dla Atlantica. Do tej pory firma była bowiem obecna na zagraniczych rynkach za pośrednictwem partnerów handlowych. W ciągu kilku lat chce opleść naszą część Europy siecią sklepów z logo Atlantica. Plan minimum do 2005 r. to połowa tego co w Polsce, czyli 30 własnych i 300-400 franczyzowych salonów.

Łobodziński mówi, że Key wchodzi na kolejne rynki ewolucyjnie, aby mieć pewność, że obsługują je z taka samą starannością, jak w Polsce. Na razie firma ubiera mieszkańców Rosji, Ukrainy, Białorusi, Łotwy, Estonii, Czech i Słowacji. W trzech pierwszych krajach rynek przypomina nasz sprzed kilku lat - łaknie kolorów i ciekawych wzorów. A jeśli któryś z globalnych gigantów się zdenerwuje i zarzuci bielizną rynek, który mógł należeć do Atlantica czy Keya? -Zawsze znajdzie się miejsce na nową markę, o ile wnosi ona coś świeżego, zaskakującego. Dlatego jestem zadziwiająco spokojny o każdy nowy rynek, także unijny- mówi prezes Łobodziński.

Więcej: Małgorzata Remisiewicz, Wojciech Romański, Businessman Magazine, NR 8 sierpień 2003.
Businessman Magazine

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

It is important to understand that, in many cases, puppy mills aren't unlawful. In maximum states, a breeding kennel can legally hold dozens, even hundreds, of puppies in cages...

97 wypowiedzi
ostatnia 22.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and if you don't waste your time and focus on the good, rather than the bad, then I think there is no way you won't be able to achieve your goal. Great thought. ...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I think understanding reality is the key to staying in present moment and live it fully. I will have you check out these editing and proofreading service as well as list of...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Jak założyć spółkę z o.o.?

W zarejestrowaniu i ruszeniu mojej spółki nie pomogła mi żadna książka, tylko http://www.spolka.org/rejestracja-spolek/ . Na 100% podchodzą do każdego klienta dając...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Sądzę ,że w twoim przypadku spółka będzie odpowiednia. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć, to skontaktuj się z http://spolka.org/rejestracja-spolek/. Pomogą tobie...

232 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Biznes po stronie dobra

there is no bad side if your employee but according to me business is full time occupation, you can not postpone your attention to a problem like customer complaint and so on,...

21 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great post! I am actually getting ready to across this information, is very helpful my friend. Also great blog here with all of the valuable information you have. Keep up the...

97 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I am here to put as much weigh as I can to make your points asserted. Well this can be said about some of the available dissertation writing help and assignment help

97 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018