Roszady w branży

Wtorek
19.08.2003
Trwa konsolidacja rynku sieci stacji paliw. Popularność zdobywają umowy partnerskie i franczyza.
 
Szacuje się, że w Polsce jest miejsce dla 1000-1500 nowych stacji benzynowych. Zagraniczne koncerny paliwowe konsolidują się, dążąc do utrzymania co najmniej 10 proc. rynku. O ile PKN Orlen zamierza swoją sieć trochę uszczuplić, o tyle pozostałym graczom zależy na zwiększaniu liczby stacji. Coraz większą popularność zyskują w tej dziedzinie umowy partnerskie i franczyzowe.

Na polskim rynku paliwowym widoczny jest proces konsolidacji, czego najlepszym dowodem są ostatnie połączenia: BP i Aral, Shell i DEA, Statoil i Peem. Według ostatnich szacunków Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, na polskim rynku jest jeszcze miejsce dla 1000-1500 stacji paliw o najwyższym standardzie. Koncerny przymierzają się więc do walki o swoje sieci.

Plany ekspansji

Znaczne rozszerzenie stacji zapowiedziała Grupa Lotos. - Obecnie sieć Lotos tworzą 33 stacje własne i 295 stacji patronackich. W lipcu tego roku spółka zakupiła 8 stacji od innych podmiotów. Trwają negocjacje dotyczące przejęcia kolejnych stacji oraz lokalizacji, na których wybudujemy nowe obiekty. Nasze plany rozwojowe na najbliższe trzy lata zakładają powiększenie sieci stacji Lotos do 500-600. Zamierzamy też rozwijać sieć budując stacje własne, kupując już funkcjonujące oraz współpracując w systemie partnerstwa handlowego Rodzina Lotos – zapowiada Marcin Zachowicz, rzecznik Grupy Lotos.

Zachodnie koncerny paliwowe obecne w Polsce również zapowiadają zdecydowany rozwój sieci. Swoich planów nie formułują jednak teraz konkretnie.

Mniej, ale lepiej

Większość działających w Polsce koncernów paliwowych zamierza powiększyć liczbę stacji. Wyjątkiem jest PKN Orlen, który zapowiedział zmniejszenie do 2005 r. liczby własnych obiektów w Polsce o około 200. W przedstawionym raporcie spółka poinformowała, że w 2002 r. wyłączyła z obsługi 88 stacji własnych o najmniej korzystnych lokalizacjach i najniższej rentowności. Do końca 2005 r. zakłada wybudowanie ponad 200 nowych stacji oraz likwidację około 400 o niekorzystnej lokalizacji lub nieuregulowanych stanach prawnych.

Sposób na sieć

Rozszerzając swoją sieć, koncerny budują stacje własne bądź podpisują umowy partnerskie z właścicielami prywatnymi. Koszt budowy najmniejszej stacji może wynieść 250 tys. zł, średniej wielkości – już 1,5 mln zł, a budowa dużej stacji sieciowej zamyka się kwotą prawie 4 mln zł. - Partnerstwo handlowe Rodziny Lotos jest systemem współpracy pomiędzy Lotos Paliwa a partnerami, w celu maksymalizowania sprzedaży i wyników finansowych. Strony umowy pozostają prawnie i finansowo niezależnymi przedsiębiorstwami. Lotos Paliwa udziela partnerom prawa do korzystania z marki Lotos, wypracowanej i ustalonej koncepcji biznesowej oraz udziela pomocy w postaci specjalistycznego doradztwa, oczekując od partnera prowadzenia działalności zgodnie z ustaloną strategią – wyjaśnia Marcin Zachwatowicz.

Więcej: Marlena Gałczyńska, Puls Biznesu, 14 sierpnia 2003
Puls Biznesu

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and if you don't waste your time and focus on the good, rather than the bad, then I think there is no way you won't be able to achieve your goal. Great thought. ...

96 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I think understanding reality is the key to staying in present moment and live it fully. I will have you check out these editing and proofreading service as well as list of...

96 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Jak założyć spółkę z o.o.?

W zarejestrowaniu i ruszeniu mojej spółki nie pomogła mi żadna książka, tylko http://www.spolka.org/rejestracja-spolek/ . Na 100% podchodzą do każdego klienta dając...

3 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Własny biznes z małym kapitałem

Sądzę ,że w twoim przypadku spółka będzie odpowiednia. Jeśli nie wiesz jak rozpocząć, to skontaktuj się z http://spolka.org/rejestracja-spolek/. Pomogą tobie...

232 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Biznes po stronie dobra

there is no bad side if your employee but according to me business is full time occupation, you can not postpone your attention to a problem like customer complaint and so on,...

21 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great post! I am actually getting ready to across this information, is very helpful my friend. Also great blog here with all of the valuable information you have. Keep up the...

96 wypowiedzi
ostatnia 21.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I am here to put as much weigh as I can to make your points asserted. Well this can be said about some of the available dissertation writing help and assignment help

96 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

Great work and indeed this is why you are able to turn a seemingly gigantic issue to an easy to summarise work thanks largely to your efforts. essay writing service

96 wypowiedzi
ostatnia 20.07.2018