Rynek kosmetyczny

Środa
28.02.2001
Spada sprzedaż, ale rosną szanse na eksport
 
Rzeczpospolita przedstawia sytuacje na rynku kosmetyków w Polsce. Przez minioną dekadę polski rynek był oceniany jako najbardziej chłonny dla produktów do pielęgnacji skóry w Europie Środkowej i Wschodniej. Roczna sprzedaż szacowana była na 4,5 mld zł. Wygląda na to, że ubiegły rok rozpoczął znacznie gorszy okres dla tej branży – twierdzi Rzeczpospolita.

W dziedzinie kosmetyki pielęgnacyjnej udział krajowych producentów wynosi ponad 60 proc. Produkcją kosmetyków zajmuje się ok. 470 firm, co jest swoistym rekordem. Np. w Niemczech jest ich ponad 200 – zauważa Anna Sielanko, autorka artykułu.

Rzeczpospolita opisuje zmiany preferencji klientów. Najbardziej spadła sprzedaż wyrobów średniej klasy i średniej ceny. Pozostała nie zmieniona grupa odbiorców najzamożniejszych. Utrzymało się też zapotrzebowanie na kosmetyki zdecydowanie tanie. Z badań rynkowych wynika np., że największą szanse na sprzedaż ma krem pielęgnacyjny w cenie 11-15 zł. Mniejszym powodzeniem cieszą się ostatnio serie. Klienci szukają wyrobów bardziej uniwersalnych np. kremu, który spełnia kilka funkcji.

Autorka przewiduje, że prawdopodobnie nie wytrzymają konkrecji wszystkie zakłady tej branży. Po wejściu w życie ustawy kosmetycznej obowiązkowe stanie się m.in. posiadanie przez zakład zaplecza mikrobiologicznego czuwającego nad jakością produkcji.

Rzeczpospolita pyta, czy zmniejszenie popytu na krajowym rynku może zostać zrekompensowane przez zwiększenie eksportu na wschód? Prezes Polleny-Ewy, Krzysztof Pawlak odpowiada dla Rzeczpospolitej, że tak pod warunkiem że się zmieni rodzaj sprzedawanych produktów. Co najmniej od roku odbiorcy np. z Rosji szukają na polskim rynku produktów dobrej jakości, nawiązują kontakty ze znanymi wytwórniami.

Rzeczpospolita szacuje udział poszczególnych producentów w rynku kosmetyków pielęgnacyjnych. Największym polskim producentem jest Dr Irena Eris, której udział w rynku szacuje się na 16,1 proc. Następnie Ziaja z 9,0 proc., Oceanic - 5,4 proc., Kolastyna – 4,9 proc., Dax Cosmetics – 4,0 proc. i Pollena Ewa – 3,6 proc.

Wśród firm kosmetycznych kilka prowadzi dystrybucję na zasadach franchisingu, m.in. Dr. Irena Eris i Yves Rocher. Dużą siecią franchisingową są również perfumerie i salony urody Gabriel.

Więcej: Anna Sielanko, Rzeczpospolita 28 lutego 2001, str. B3

Rzeczpospolita

POPULARNE NA FORUM

Ruszają regionalne targi franczyzy

Assignment Writing Service the writer affiliated with the writing companies are highly qualified as the criteria of being a professional writer is Master’s degree at least...

8 wypowiedzi
ostatnia 26.05.2018
Promocja firmy w katalogach internetowych

Jak maiłabym wybrać firmę, która ma moją firmę rozreklamować w katalogach, czy poprowadzić kampanię AdWords to zdecydowałabym się na popularnego i skutecznego...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

Może warto pomyśleć o filmie promocyjnym czy produktowym? Produkcja tego rodzaju filmów może się zająć http://www.imperiafilm.com/ z Krakowa. Dla nas zrobili...

202 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jak zareklamować mały sklep przez Internet?

Ja wynajęłam firmę https://www.grupafaro.pl/ do prowadzenia dla mnie reklam adwords w google i są skuteczni, przybywa mi wejść i klientów. Także mogę polecić, widać...

64 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Majątek pod ochroną

Apk ideas makes no representations, warranties, or assurances as to the accuracy Read More

1 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

A może tak reklama tv?

202 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Szukam szkoleń dla bezrobotnego

Szkolenia zawodowe z zakresu spawania stali czy zgrzewania termoplastycznych tworzyw sztucznych możecie zrobić w ośrodku szkolenia zawodowego MAR-PLAST ...

30 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018
Skuteczna i tania reklama małej firmy

Reklama na samochodzie czyli oklejanie folią to tez dobra opcja. W Łodzi okleicie m.in. w http://verde-druk.pl/ Nam oni oklejali, u nich tez zamawialiśmy ulotki i...

400 wypowiedzi
ostatnia 23.05.2018