09.09.2003

McDonald’s rozbuduje sieć

McDonald’s Polska ma coraz wyższe zyski. Zapowiada więc rozbudowę sieci barów w Polsce. Ich liczba może wzrosnąć nawet o połowę.

Ubiegły rok był najgorszy w historii koncernu McDonald’s. W IV kwartale firma po raz pierwszy zanotowała stratę. Dobrze radzi sobie jego polska filia, która zwiększyła w porównaniu z 2001 r. zysk netto o 40 proc. - do 19,2 mln zł. Przychody spółki wzrosły natomiast o 50 mln zł - do 504,4 mln zł.

W Polsce działają 204 bary McDonald’s. Tylko 25 proc. z nich to restauracje uruchomione na zasadach franczyzy. Reszta w 100 proc. należy do McDonald’s Polska. W Niemczech i Wielkiej Brytanii działa po 1,1 tys. tych barów. - Nasycenie polskiego rynku jest na tyle niskie, że bez obawy o kondycję istniejących restauracji możemy uruchomić około setki nowych - mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. kontaktów zewnętrznych w McDonald’s Polska.

Prawdopodobnie większość z nich będzie budował McDonald’s. Dragos Pavicevic, dyrektor generalny McDonald’s Polska, prowadzi bardzo ostrożną politykę wobec franczyzobiorców. Aby zostać licencjobiorcą, trzeba spełnić kilka warunków - nie prowadzić żadnej innej działalności gospodarczej i mieszkać co najwyżej 40 km od proponowanej lokalizacji baru. Poza tym w portfelu trzeba mieć co najmniej 200-300 tys. USD (0,8-1,2 mln zł). McDonald’s dopuszcza sfinansowanie połowy inwestycji kredytem. Taka suma powinna wystarczyć na pokrycie kosztów zakupu wyposażenia restauracji. Budową budynku i jego aranżacją zajmuje się koncern. Koszt budowy średniej wielkości baru typu drive-in wynosi 3-3,5 mln zł.

Słabe wyniki w 2002 r. zmusiły centralę firmy do zmiany strategii marketingowej. Celem rozpoczętej także w Polsce kampanii jest między innymi przekonanie młodzieży do korzystania z barów McDonald’s. Bary mają nabrać indywidualnego charakteru. Zmieni się także menu, do którego mają zostać wprowadzone potrawy o polskim rodowodzie.

Info: Radosław Omachel, Puls Biznesu, 9 września 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0