05.11.2003

Przegląd prasy

Prezentujemy skrót wiadomości z prasy codziennej i branżowej o firmach SNC, Mail Boxes Etc, American Hot Dog i Leśnym Runie.

Dyskontowa ekspansja SNC

Krakowska spółka SNC (Super Niskie Ceny), która od końca lat 90. rozwija sieć tanich, dyskontowych sklepów z odzieżą, planuje w 2004 r. zwiększyć liczbę swych placówek do 233 - 250, otwierając nowe na północy Polski. Obecnie w sieci SNC działa 180 sklepów, z czego 2/3 na zasadach franchisingu. Większość odzieży sprzedawanej w sklepach SNC (70-180 proc.) pochodzi z importu. Z tego połowa to produkcja na zlecenie i często według wzorów SNC. Spółka chce otwierać nowe sklepy w miastach powyżej 20 tys. mieszkańców. Liczy też na znaczący wzrost obrotów, które w ubiegłym roku wyniosły 45,8 min zł.
Źródło: Rzeczpospolita, Przedsiębiorstwa – Finanse, 29 października 2003

Pierwszy w Polsce punkt Mail Boxes

4 listopada w Katowicach został otwarty pierwszy w kraju punkt amerykańskiej sieci Mail Boxes Etc (MBE). Placówki te świadczą usługi kurierskie i pocztowe, zapewniają dostęp do komputera, wykonują kserokopie dokumentów, ich oprawę itp. Mail Boxes Etc. osiąga 1,5 mld dol. rocznego przychodu i zysk netto rzędu 20 mln dolarów. Od dwóch lat wchodzi w skład światowej kurierskiej grupy UPC. System Mail Boxes Etc. działa na zasadzie franchisingu.
Źródło: Rzeczpospolita, Przedsiębiorstwa, 5 listopada 2003

250 nowych punktów z Hot Dogami

Firma American Hot Dog planuje otwarcie w Polsce 250 nowych punktów gastronomicznych. - Nawiązujemy współpracę z polskim koncernem i w miejscach jego działalności będziemy prowadzić sprzedaż swoich produktów. Nie mogę jednak jeszcze podać, o jaki koncern chodzi – powiedział Andrzej Krauze, wiceprezes American Hot Dog. Nowe punkty American Hot Dog będą działały na zasadzie franczyzy. - Firma zapewnia znak handlowy, miejsce handlu, dostawy surowców. Opłata licencyjna wynosi 4 tys. zł, kaucja gwarancyjna za urządzenie – 6200 zł, kaucja gwarancyjna obrotowa wynosi 2100 zł - dodał Andrzej Krauze. Do tej pory firma otworzyła swoje punkty w Warszawie, Katowicach, Łodzi i miejscowościach nadmorskich.
Źródło: Nowości Gastronomiczne, nr 10, październik 2003

Leśne Runo redukuje koszty prowizji

Towarzystwo Przyjaciół Polskiej Kuchni S.A. obniżyło koszty opłaty licencyjnej przy otwarciu restauracji Leśne Runo na zasadach franczyzy. Spadły także koszty miesięcznej opłaty od wartości obrotu. Opłata licencyjna wynosi teraz 15 tys. zł, a miesięczna od wartości obrotu netto – 5 procent, nie mniej jednak niż 1,2 tys. zł. TPPK S.A. podpisuje umowę franczyzową na 5 lub 10 lat. Koszt uruchomienia restauracji waha się od 50 do 150 tys. zł. TPPK S.A., w zależności od ustaleń umowy, finansuje zakup urządzeń kuchennych oraz zastawy stołowej, której staje się właścicielem. Finansuje również wykonanie i umieszczenie znaku firmowego na zewnątrz budynku. Łączny koszt zaangażowania finansowego TPPK S.A. nie może przekroczyć jednak 50 tys. zł. W ramach opłaty licencyjnej TPPK S.A. zobowiązuje się do doradztwa w poszukiwaniu lokalu, przygotowania projektów aranżacji wnętrza i zaplecza kuchennego, bezpłatnego szkolenia, przekazania pełnej wiedzy z zakresu funkcjonowania restauracji oraz udostępnienia kontaktów z dostawcami. Franczyzodawca może rozwiązać umowę z 3 miesięcznym okresem wypowiedzenia, ale nie wcześniej niż po 12 miesiącach od daty rozpoczęcia funkcjonowania restauracji.
Źródło: Nowości Gastronomiczne, nr 10, październik 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Joanna Hayder

dziennikarz
Napisz do autora