06.11.2003

Coffeeheaven i Tchibo idą na zakupy

Walczące o pozycję lidera rynku firmy zapowiadają przejęcia mniejszych graczy. Obie do końca 2006 roku chcą mieć po 50 lokali.

Coffeeheaven International Polska już prowadzi rozmowy w sprawie zakupu kawiarni innych firm. – Bierzemy pod uwagę wszystkie możliwości, które pozwolą nam na ekspansję – mówi Michael Ovadenko, dyrektor zarządzający Coffeeheaven International Polska (CHI), która jest właścicielem 15 barów kawowych w kraju. Dodaje, że w grę wchodzi otwieranie własnych lokali oraz przejmowanie konkurencyjnych sieci. Nie chce jednak podać żadnych szczegółów negocjacji.

Akwizycje zapowiada również Tchibo Warszawa. Wynika to z nowej strategii tego producenta kawy. – Kiedyś otwieraliśmy bary dla celów marketingowych. Dziś już wiemy, że można na nich zarabiać. Postanowiliśmy w ciągu kolejnych trzech lat zwiększyć liczbę naszych punktów do 50 – wyjaśnia Wojciech Kamiński, menedżer odpowiedzialny za rozwój sieci barów kawowych Tchibo, liczącej obecnie 11 lokali. – Powalczymy trochę z naszym konkurentem o udziały w rynku – zapowiada.

Tchibo finansuje rozwój ze środków własnych. Z kolei Coffeeheaven International Polska kilka miesięcy temu przeprowadziło emisję obligacji, co pozwoliło jej pozyskać 14 mln zł.

Coffeeheaven wywodzi się ze spółki Bakery Services, zajmującej się usługami piekarniczymi w Wielkiej Brytanii. W listopadzie 2001 roku została wydzielona z jej struktur, aby wejść na londyński pakiet Alternative Investment Market. Na razie działa tylko na rynku polskim. Planuje ekspansję w innych krajach Europy Środkowowschodniej. – Nasz pierwszy bar w Polsce uruchomiliśmy kilka lat temu w Centrum Rozrywkowym Gemini w Gdyni, natomiast w Warszawie zaistnieliśmy po raz pierwszy w Centrum Handlowym Galeria Mokotów – tłumaczy Ovadenko. Podaje, że dziś Coffeeheaven prowadzi 9 placówek w Warszawie i 6 poza nią (Gdynia, Gdańsk, Łódź, Kraków, Wrocław, Szczecin). Do końca 2006 roku chce mieć 50 barów w całej Polsce, podobnie jak Tchibo. Jeszcze w tym roku rozpocznie działalność kolejna kawiarnia firmy w stolicy. Szósty niewarszawski lokal otwarto 5 listopada w poznańskim Starym Browarze.

Na rynku działają również inne sieci kawiarenek. Niektóre z nich, jak Cafe NESCAFE lub Pożegnanie z Afryką, rozwijają się na zasadzie franczyzy.

Źródło: Justyna Wróbel „Coffeeheaven i Tchibo idą na zakupy”, Biznes Warszawski, 12-18 października 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0