14.11.2003

Docelowo 1000 Groszków

Supermarket Polska opublikował wywiad z Dariuszem Bożkiem, prezesem Groszka.

Eldorado zapowiedziało uruchomienie do 50 nowych Groszków do końca roku. Czy według spółki Groszek te plany są realne?
Nie chcemy robić nic na siłę, nie za wszelką cenę. Prowadzimy wiele rozmów z potencjalnymi partnerami. Jednak decyzja musi być świadoma – zarówno ze strony kupca, jak i naszej – wymaga czasu. To nie jest zwykły kontrakt handlowy, tylko przyjęcie pewnej filozofii wspólnego działania. Franczyzobiorca musi być świadom proponowanej przez nas formuły i powinien się z nią utożsamiać. Kupiec musi zaufać naszym specjalistom i podporządkować się obowiązującym regułom gry. Wolimy nie podawać liczby, aby ona nas nie determinowała. Obecnie mamy 240 sklepów. Czy na koniec roku będzie 270, czy ponad 280 sklepów Groszka – czas pokaże. A docelowo w skali kraju przewidujemy otwarcie 800-1000 placówek naszej sieci.(...)

Co przewidują plany na przyszły rok?
Rozsądny rozwój, zarówno w zakresie integracji nowych placówek, jak i wzrostu rentowności już zrzeszonych sklepów Groszek. W dalszym ciągu pracujemy nad wartością naszego pakietu franczyzowego. Stale renegocjujemy warunki handlowe z naszymi dostawcami, negocjujemy szczegółowe warunki współpracy z producentami oraz, co najważniejsze, podnosimy standard obsługi konsumenta oraz zakres oferowanych usług w sklepach Groszek. W przyszłym roku chcemy dotrzeć z naszą ofertą współpracy do jak największej liczby sklepów w południowej i centralnej Polsce, a także wzmocnić naszą pozycję w województwach, w których już funkcjonujemy.(...)

Jaka jest pozycja Groszka na polskim rynku handlu detalicznego?
Gdy ruszyliśmy pod koniec 2000 roku, sytuacja polskich kupców była bardzo zagrożona. Gwałtowne przemiany na polskim rynku zaczęły zachodzić dwa lata wcześniej, a prognozy dla polskiego handlu wyglądały tragicznie. Wtedy zaczynały powstawać nowoczesne struktury dystrybucji wsparte zachodnim kapitałem. Gdyby Groszek powstał dwa lata wcześniej, sytuacja polskich kupców mogłaby wyglądać inaczej. Być może wielu kupców nie musiałoby zamknąć swoich sklepów i nie zraziłoby się do „franczyzy”, którą wtedy im proponowano, a która niewiele z prawdziwą współpracą i rozwojem miała wspólnego. Żeby zaistnieć na rynku musieliśmy więc stworzyć coś nowego, jakąś alternatywę dla rodzimego handlu – i powstało coś, co można określić jako system obrony interesów polskich kupców. Obserwując dzisiaj polskie sieci handlowe zauważamy, że wiele z nich albo przestało istnieć, albo wyciągnęło stosowne wnioski ze swoich błędów i zweryfikowało ofertę i formułę współpracy z polskimi kupcami.

Skąd czerpaliście wzorce działania dla swojej sieci?
Korzystaliśmy początkowo z 10-letniego doświadczenia Eldorado ze współpracy z kupcami – z wiedzy i kontaktów kierownictwa firmy. Większość menedżerów, która tworzyła Groszka, pochodzi z Eldorado, a więc każdy z nas miał spory bagaż doświadczeń i wiedzy na temat funkcjonowania w detalu i nowoczesnych sposobów dystrybucji. Konstruując system Groszka dużo informacji czerpaliśmy z angielskiej sieci Costcutter, aby uwzględnić europejskie realia i standardy. (...) Stworzyliśmy wyjątkową ofertę współpracy i sposób na rozwój polskiego handlu. Nie pozwalamy sobie jednak na pozostawanie na poziomie 2000 roku. Ciągle rozwijamy nasz pakiet franczyzowy starając się sprostać oczekiwaniom kupców i skutecznie przeciwdziałać wpływom konkurencji.(...)

Groszek Sp. z o.o. – wchodząca w skład grupy kapitałowej Eldorado S.A. – powstała we wrześniu 2000 roku z inicjatywy niezależnych sklepów (kupców od lat współpracujących z Eldorado) oraz firmy Eldorado S.A. Pod koniec pierwszego roku działalności w sieci zrzeszonych było 50 sklepów. Obecnie jest ich 240.

Źródło: Z Dariuszem Bożkiem rozmawiała Katarzyna Dziocha, Supermarket Polska, nr 10, październik 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0