Przeterminowana strategia, czyli jak nie pisać poradników

Wtorek
18.11.2003
Sięgając po książkę dr Agnieszki Tokaj-Krzewskiej, pomyślałem, że oto wreszcie pojawiła się na rynku pozycja, która wyjaśni polskim przedsiębiorcom, jakie są podstawowe zasady franczyzy i co należy uczynić, aby zostać franczyzobiorcą lub zbudować własną sieć franczyzową.
 

Pobieżne już jednak zapoznanie się z jej zawartością ostudziło mój entuzjazm. Okazało się bowiem, że pomimo chwytliwego marketingowo tytułu, mam w ręku kolejną rozprawę naukową na temat franczyzy. Przyzwoitą rozprawę naukową, być może nawet doktorat, ale o niewielkiej praktycznej przydatności dla osób, które chciałyby zaangażować się w działalności franczyzową.

Tytuł to zmyła

Jak każdy naukowy wykład, również i „Strategia” rozpoczyna się od wprowadzenia do tematu, czyli wyjaśnienia pojęcia franczyzy oraz wymienienia jej najczęściej rozróżnianych typów i form. Kolejne rozdziały traktujące o franczyzie w UE i w USA są godne polecenia z uwagi na bogactwo wykorzystanych materiałów źródłowych. Wielkie brawa należą się za zamieszczenie w aneksie do książki tłumaczenia wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Promuptia oraz decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej tej samej firmy. Do dziś także nie spotkałem się z polskim opracowaniem, które w tak obszerny sposób jak „Strategia” opisywałoby amerykańskie federalne i stanowe regulacje dotyczące franczyzy. Niejako na marginesie wypada zauważyć, że opisane dalej strategie ekspansji międzynarodowej realizowane przez systemy franczyzowe niekoniecznie leżą w polu zainteresowań polskich małych firm, którym raczej nie zdarza się eksportować swych systemów za granicę. Nie zapomnijmy, że tytuł książki pani Tokaj-Krzewskiej sugeruje, że mamy do czynienia z poradnikiem dla drobnych przedsiębiorców. A tak jest to interesująca lektura tylko dla franczyzowych hobbystów i studentów piszących prace licencjackie lub magisterskie.

Znikająca franczyza

Część II książki zatytułowana jest po prostu: Franchising w Polsce. I znów rozdziały „prawnicze” są dobrze napisane. Gwoli ścisłości należy jednak wskazać, że wiele z omówionych tam przepisów dziś już nie obowiązuje.

Na temat rozdziału opisującego rodzaje i strukturę organizacyjną sieci franczyzowych działających w naszym kraju trudno jest mi wyrobić sobie jednoznaczną opinię. Z jednej strony nie sposób nie docenić ogromu pracy, jaki autorka włożyła w zebranie i usystematyzowanie przedstawionych w nim informacji. Z drugiej strony nie można nie zauważyć, że większość opisywanych systemów (a jest ich kilkanaście) dziś już nie istnieje albo wegetuje gdzieś w zapomnianych, pojedynczych lokalach.

Autorka pokusiła się także o przeprowadzenie badań ankietowych wśród polskich franczyzobiorców. Jej wybór padł na franczyzobiorców tylko dwóch systemów, tj. Orbis Travel i REMA 1000, co – jak czas pokazał – było wyborem dość nieszczęśliwym. Dane zebrane przez autorkę obejmują lata 1994-1997, tak więc nie są reprezentatywne dla sytuacji na rynku Anno Domini 2003, jednak niektóre z wyników badań są interesujące także z dzisiejszej perspektywy.

W „Strategii” została także podjęta dość ryzykowna próba prognozy co do możliwych kierunków rozwoju franczyzy w Polsce. Dziś, z perspektywy kilku lat możemy stwierdzić, czy wszystkie prognozy były tak trafne, jak ta przewidująca, że możliwą do wypełnienia niszą rynkową jest obsługa pocztowa firm (właśnie rozpoczął w naszym kraju działalność system Mail Boxes).

Rozważania co do możliwych kierunków rozwoju franczyzy w Polsce zaczynają się jednak od błędnego stwierdzenia, że w chwili ukazywania się książki (1999 r.) większość działających w naszym kraju sieci należała do tzw. business format franchising. Prawda jest jednak taka, że zarówno cztery lata temu, jak i teraz królują systemy franczyzy dystrybucyjnej i w dającej się przewidzieć przyszłości, a być może nigdy, nic się w tej materii nie zmieni.

Więcej: Andrzej Krawczyk, Franchising Info nr 4.

PRZECZYTAJ ARTYKUŁY

Atrakcyjne biznesy /01.05.2018

Podpowiadamy, w który biznes warto zainwestować, gdy ma się 50 lub 100 tys. zł oszczędności. Krok po kroku opisujemy, jak otworzyć i z sukcesem prowadzić burgerownię, biuro podróży, produkcję drukarek 3D i sklep z odzieżą do porodu. Prezentujemy pomysły na własny bank za 40 tys. zł. Zdradzamy tajniki franczyzy.

Jak zarabiać na wynajmie? /30.03.2018

Krok po kroku opisujemy, jak zarabiać na wynajmie mieszkań i lokali. Sprawdzamy, który biznes sezonowy jest najbardziej zyskowny. Radzimy, jak rozwinąć sieć franczyzową za granicą. Jarosław Szanajca, założyciel Dom Development, opowiada nam jak zbudował firmę gigant od zera.

Na czym zarabiają Polacy? /01.03.2018

Przedstawiamy pomysły na firmę, na których można zarobić duże pieniądze. Krok po kroku opisujemy, jak otworzyć winiarnię, szkołę podstawową, restaurację Sphinx i sklep sportowy,. Ujawniamy fakty i mity dotyczące franczyzy. Radosław Majdan zdradza przepis na sukces w biznesie. Bilet na targi franczyzowe gratis!

Czy istnieje biznes bez ryzyka? /01.02.2018

Chciałbyś założyć firmę, która na pewno zarobi? Sprawdź, w jaki biznes można bez obaw inwestować. Zakładamy wydawnictwo, sklep z ubrankami, placówkę bankową, wynajem samochodów, produkcję skarpet, manufakturę roślin, klub fitness i salon urody. Hardkorowy Koksu zdradza, jak wycisnąć zyski z siłowni.

Załóż firmę krok po kroku /01.01.2018

Chcesz mieć elastyczny czas pracy i dużo zarabiać? Rzuć etat i przejdź na swoje! W numerze publikujemy 30 pomysłów na własną restaurację, bar, pizzerię, kawiarnię i lodziarnię we franczyzie. Ponadto otwieramy siłownię, sklep kosmetyczny, żłobek i placówkę bankową. Julia Kamińska opowiada nam o swoim salonie fryzjerskim.

POPULARNE NA FORUM

Hodowla psów: Trudne życie hodowcy

I am often to blogging and i really appreciate your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for new information. -...

46 wypowiedzi
ostatnia 28.05.2018
Firma zajmująca się odszkodowaniami - warto?

Warto podjąć współpracę z EuCO. Mają naprawdę dobre warunki. Moje zdanie jest takie, że najlepiej współpracować z dobrymi, znanymi na rynku firmami.

7 wypowiedzi
ostatnia 27.05.2018
Pomysł na biznes - restauracja regionalna

Lady i regały, w tym lady i szafy mroźnicze czy witryny grzewcze dostaniecie w http://frigosystem.com.pl/ ze Szczecina. Firma jest mega solidna, sprzety działają...

52 wypowiedzi
ostatnia 27.05.2018
Ruszają regionalne targi franczyzy

Assignment Writing Service the writer affiliated with the writing companies are highly qualified as the criteria of being a professional writer is Master’s degree at least...

8 wypowiedzi
ostatnia 26.05.2018
Promocja firmy w katalogach internetowych

Jak maiłabym wybrać firmę, która ma moją firmę rozreklamować w katalogach, czy poprowadzić kampanię AdWords to zdecydowałabym się na popularnego i skutecznego...

3 wypowiedzi
ostatnia 25.05.2018
Jaka reklama się opłaca?

Może warto pomyśleć o filmie promocyjnym czy produktowym? Produkcja tego rodzaju filmów może się zająć http://www.imperiafilm.com/ z Krakowa. Dla nas zrobili...

202 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Jak zareklamować mały sklep przez Internet?

Ja wynajęłam firmę https://www.grupafaro.pl/ do prowadzenia dla mnie reklam adwords w google i są skuteczni, przybywa mi wejść i klientów. Także mogę polecić, widać...

64 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018
Majątek pod ochroną

Apk ideas makes no representations, warranties, or assurances as to the accuracy Read More

1 wypowiedzi
ostatnia 24.05.2018