Przeterminowana strategia, czyli jak nie pisać poradników

Sięgając po książkę dr Agnieszki Tokaj-Krzewskiej, pomyślałem, że oto wreszcie pojawiła się na rynku pozycja, która wyjaśni polskim przedsiębiorcom, jakie są podstawowe zasady franczyzy i co należy uczynić, aby zostać franczyzobiorcą lub zbudować własną sieć franczyzową.
 

Pobieżne już jednak zapoznanie się z jej zawartością ostudziło mój entuzjazm. Okazało się bowiem, że pomimo chwytliwego marketingowo tytułu, mam w ręku kolejną rozprawę naukową na temat franczyzy. Przyzwoitą rozprawę naukową, być może nawet doktorat, ale o niewielkiej praktycznej przydatności dla osób, które chciałyby zaangażować się w działalności franczyzową.

Tytuł to zmyła

Jak każdy naukowy wykład, również i „Strategia” rozpoczyna się od wprowadzenia do tematu, czyli wyjaśnienia pojęcia franczyzy oraz wymienienia jej najczęściej rozróżnianych typów i form. Kolejne rozdziały traktujące o franczyzie w UE i w USA są godne polecenia z uwagi na bogactwo wykorzystanych materiałów źródłowych. Wielkie brawa należą się za zamieszczenie w aneksie do książki tłumaczenia wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie Promuptia oraz decyzji Komisji Europejskiej dotyczącej tej samej firmy. Do dziś także nie spotkałem się z polskim opracowaniem, które w tak obszerny sposób jak „Strategia” opisywałoby amerykańskie federalne i stanowe regulacje dotyczące franczyzy. Niejako na marginesie wypada zauważyć, że opisane dalej strategie ekspansji międzynarodowej realizowane przez systemy franczyzowe niekoniecznie leżą w polu zainteresowań polskich małych firm, którym raczej nie zdarza się eksportować swych systemów za granicę. Nie zapomnijmy, że tytuł książki pani Tokaj-Krzewskiej sugeruje, że mamy do czynienia z poradnikiem dla drobnych przedsiębiorców. A tak jest to interesująca lektura tylko dla franczyzowych hobbystów i studentów piszących prace licencjackie lub magisterskie.

Znikająca franczyza

Część II książki zatytułowana jest po prostu: Franchising w Polsce. I znów rozdziały „prawnicze” są dobrze napisane. Gwoli ścisłości należy jednak wskazać, że wiele z omówionych tam przepisów dziś już nie obowiązuje.

Na temat rozdziału opisującego rodzaje i strukturę organizacyjną sieci franczyzowych działających w naszym kraju trudno jest mi wyrobić sobie jednoznaczną opinię. Z jednej strony nie sposób nie docenić ogromu pracy, jaki autorka włożyła w zebranie i usystematyzowanie przedstawionych w nim informacji. Z drugiej strony nie można nie zauważyć, że większość opisywanych systemów (a jest ich kilkanaście) dziś już nie istnieje albo wegetuje gdzieś w zapomnianych, pojedynczych lokalach.

Autorka pokusiła się także o przeprowadzenie badań ankietowych wśród polskich franczyzobiorców. Jej wybór padł na franczyzobiorców tylko dwóch systemów, tj. Orbis Travel i REMA 1000, co – jak czas pokazał – było wyborem dość nieszczęśliwym. Dane zebrane przez autorkę obejmują lata 1994-1997, tak więc nie są reprezentatywne dla sytuacji na rynku Anno Domini 2003, jednak niektóre z wyników badań są interesujące także z dzisiejszej perspektywy.

W „Strategii” została także podjęta dość ryzykowna próba prognozy co do możliwych kierunków rozwoju franczyzy w Polsce. Dziś, z perspektywy kilku lat możemy stwierdzić, czy wszystkie prognozy były tak trafne, jak ta przewidująca, że możliwą do wypełnienia niszą rynkową jest obsługa pocztowa firm (właśnie rozpoczął w naszym kraju działalność system Mail Boxes).

Rozważania co do możliwych kierunków rozwoju franczyzy w Polsce zaczynają się jednak od błędnego stwierdzenia, że w chwili ukazywania się książki (1999 r.) większość działających w naszym kraju sieci należała do tzw. business format franchising. Prawda jest jednak taka, że zarówno cztery lata temu, jak i teraz królują systemy franczyzy dystrybucyjnej i w dającej się przewidzieć przyszłości, a być może nigdy, nic się w tej materii nie zmieni.

Więcej: Andrzej Krawczyk, Franchising Info nr 4.

Zasady i warunki zakupów

Prenumerata roczna - 12 numerów w promocyjnej cenie

Prenumerata obejmuje 12 kolejnych numerów miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" i jest sprzedawana w promocyjnej cenie 59 zł. Zamawiający wybiera wydanie, od którego rozpocznie się okres prenumeraty. W pierwszej przesyłce wysyłamy miesięczniki, które ukazały się dotychczas. Kolejne numery będą nadawane w pierwszym dniu sprzedaży bezpośrednio z drukarni.

Koszt dostawy

Dostawa na terenie Polski jest bezpłatna, dotyczy to wszystkich produktów dostępnych na Franchising.pl. Koszt dostawy poza Polskę:

  • Europa (w tym Rosja, Turcja i Izrael) - 25 zł (w przypadku prenumeraty 300 zł);
  • Ameryka Północna i Afryka - 30 zł (w przypadku prenumeraty 360 zł);
  • Ameryka Południowa i Azja - 36 zł (w przypadku prenumeraty 432 zł);
  • Australia i Oceania - 50 zł (w przypadku prenumeraty 600 zł).

Warunki dostawy

Zamówienia wysyłamy w ciągu 2 dni roboczych po potwierdzeniu otrzymania zapłaty lub potwierdzeniu zamówienia pobraniowego. Zamówienia wysyłamy za pośrednictwem Poczty Polskiej. Czas dostawy zamówienia na terenie Polski to zazwyczaj od 1 do 5 dni roboczych. Czas dostawy kurierem Inpost to zazwyczaj 1-2 dni robocze. Przesyłki zagraniczne nadajemy wyłącznie Pocztą Polską. Czas dostawy zamówienia za granicę to zazwyczaj od 7 do 14 dni roboczych. 

Formy płatności

Lista dostępnych form płatności:

  • BLIK
  • Google Pay, Apple Pay, Masterpass,
  • karta: Visa, Mastercard, Maestro: (debetowa lub kredytowa),
  • bankowość internetowa: Alior Bank, Bank Nowy, BNP Paribas, BOŚ, Banki Spółdzielcze, CitiHandlowy, Crédit Agricole, Getin, ING, iPKO, Inteligo, mBank, Millennium, Nest Bank, Pekao, Plus Bank, Santander,
  • tradycyjny przelew bankowy: (potwierdzenie wpłaty otrzymujemy wraz z wyciągiem bankowym za dzień poprzedni),
  • pobranie: zapłata kurierowi Inpost przy odbiorze za dopłatą 9,50 zł.

Płatności BLIK i przez system bankowości internetowej realizowane są przez PayU S.A.

Proforma

Jeżeli potrzebują Państwo proformy do dokonania płatności przelewem prosimy o zamieszczenie informacji w uwagach podczas składania zamówienia. Proformę prześlemy na wskazany adres mailowy.

Zwroty i reklamacje

Prasa nie podlega zwrotom, w przypadku pozostałych artykułów nabywca może je zwrócić 14 dni od otrzymania przesyłki. Prosimy o odesłanie zwracanych artykułów na adres firmy podany poniżej. Pytania i reklamacje prosimy kierować na adres zakupy@franchising.pl lub telefonicznie na numer +48 22 560 80 22.

Dane firmy

PROFIT system Sp. z o.o.
ul. Brązownicza 16
01-929 Warszawa
NIP 5222550821, REGON 016299073, KRS:183748