25.11.2003

Przegląd prasy

Przedstawiamy skrót wiadomości z prasy codziennej i branżowej o firmach Blikle, Coffeeheaven i Nestle.

Z ulicy na WWW

A. Blikle wkroczył w XXI wiek i uruchomił stronę internetową www.blikle.pl. Strona utrzymana jest w tonacji - a jakżeby inaczej - czekoladowej. Wystarczy kliknąć nazwy słodyczy, a ukazują się babki, torty, lody czy czekolady. Stronę zaprojektował Łukasz Blikle, praprawnuk założyciela firmy (piąte pokolenie). Na razie uruchomiono trzy podserwisy: Produkty, Prezenty i Oferta Świąteczna. Wkrótce pojawią się kolejne: Biznes to Biznes, Firma i Cafe Blikle. Na razie nie można złożyć zamówienia przez internet. Nie ma również cennika, który ma się pojawić wraz z rozwojem strony. Słodycze można jednak zamówić telefonicznie.
Pierwsza cukiernia A.Blikle powstała w 1869 r. na Nowym Świecie w Warszawie. Ekspansja firmy rozpoczęła się 124 lata później. Najpierw otworzono cukiernię na Miodowej. Dzisiaj działają również kawiarnie A.Blikle, niektóre franczyzowe. Znajdują się m.in. w Łodzi, Krakowie, Toruniu i Częstochowie. Wszędzie wnętrza są podobne - to kredensy, ciemne boazerie i granitowe lady. Słodycze Bliklego wypiekane są w nocy w Warszawie i ciężarówkami rozwożone są po Polsce.
Źródło: Gazeta Wyborcza, Stołeczna, 25 listopada 2003

Więcej barów Coffeeheaven

Coffeeheaven International zajmujący się prowadzeniem barów kawowych i sandwiczowych w Polsce jako CHI Polska zamierza zwiększyć do końca 2006 r. liczbę swoich punktów do 50. Nowa kawiarnia powstała w Centrum Biznesu, Handlu i Sztuki Stary Browar w Poznaniu, a następna ma działać od 29 listopada w Galerii Handlowej Madison w Gdańsku. Będą to 15 i 16 obiekt w sieci Coffeeheaven. Sieć Coffeeheaven planuje wejść na rynek Centralnej Europy. W przyszłym roku pierwsze lokale powstaną w Czechach. Obiekty Coffeeheaven są zawsze własnością firmy, która wychodzi z założenia, że franchising nie gwarantuje w dostatecznym stopniu przestrzegania norm jakościowych sieci. Firma podała, że sprzedaż w jej polskich placówkach wzrosła prawie dwukrotnie w ciągu sześciu miesięcy (do 30 września 2003 r.) i wyniosła 1 mln funtów brytyjskich wobec prawie 0,6 mln GBP przed rokiem. Jednocześnie strata spółki przekroczyło 0,1 mln GBP.
Źródła: Rzeczpospolita, Przedsiębiorstwa, nr 269, 19 listopada 2003 oraz Nowości Gastronomiczne, nr 11, listopad 2003

Nestle traci gaz

Nestle, największy na świecie koncern spożywczy podał, że jego zysk netto w pierwszym półroczu 2003 r. spadł o połowę i wyniósł 2,78 mld CHF (7,78 mld zł). Wahania kursowe i duży zysk w roku poprzednim, do którego porównano wyniki tegoroczne, wpłynęły na gorszy wynik. Przychody Nestle spadły o 6,3% do 41,44 mld CHF (116 mld zł). Grupa Nestle ma nadzieję na to, że wzrost marż i przepływów finansowych jest zapowiedzią stałego trendu, dzięki któremu w tym roku uda się utrzymać wzrost organiczny na poziomie 5-6 procent. W ubiegłym roku rozliczeniowym przychody ze sprzedaży Nestle Polska, grupującej zakłady w Poznaniu, Kargowej, Kaliszu i Kobylnicy, zatrudniającej około 2,5 tys. osób przekroczyły 1,35 mld. zł. Zysk netto spółki w Polsce wyniósł niemal 55 mln zł. Nestle Polska jest właścicielem franchisingowej sieci kawiarenek Cafe NESCAFE.
Za granicą coraz bardziej zaciekła konkurencja na francuskim rynku wód mineralnych zmusiła filię Nestle – Nestle Waters France do zawarcia z załogą umowy o zmniejszeniu zatrudnienia o 742 osoby. Filia kontrolująca ¼ rynku dostosowuje się organizacyjnie i strategicznie do nowej sytuacji, aby zwiększyć konkurencyjność. Firma produkuje rocznie 2 mld butelek, z czego miliard eksportuje.
Źródła: Rzeczpospolita, nr 273, 24 listopada 2003 oraz Nowości Gastronomiczne, nr 10, październik 2003

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0

Joanna Hayder

dziennikarz
Napisz do autora