27.01.2004

45 tysięcy - i będzie więcej

Rynek gastronomii w Polsce wszedł w fazę szybkiego rozwoju.

Wiadomości Handlowe zaprezentowały raport „Rynek Gastronomiczny w Polsce 2003" przygotowany przez dział badań handlu CAL Research & Consulting instytutu GfK Polonia. Nie tylko przybywa punktów gastronomicznych, szczególnie w kategoriach restauracje, bary i puby, ale również następuje niewielki wzrost wartości rynku, który obecnie szacowany jest na około 15 miliardów złotych. Jednorazowe rachunki płacone przez Polaków w punktach gastronomicznych nie są wprawdzie wyższe niż w latach ubiegłych, ale bywalcy odwiedzają więcej restauracji i robią to coraz częściej. Rynek gastronomiczny jest jednym z najważniejszych alternatywnych kanałów sprzedaży produktów spożywczych - poza tradycyjnym detalem oraz sklepami należącymi do międzynarodowych sieci, gastronomia może pochwalić się największą liczbą punktów.

Do ożywienia na tym rynku przyczyniły się systemy franczyzowe - piszą Wiadomości Handlowe. Sieć barów szybkiej obsługi Mr. Hamburger przewiduje otwarcie od 25 do 40 nowych placówek w tym roku (obecnie 42 punkty) oraz wyjście poza województwo śląskie. Docelowo 100 punktów (obecnie ponad 60) ma liczyć sieć sklepo-barów Piekarnia pod Telegrafem. Do 2005 roku 200 lokali zamierza uruchomić specjalizująca się w sprzedaży mrożonych deserów sieć Yogen Fruz. Kilka coffe-shopów rocznie będzie otwierało Nestle.

Dobrze, tanio i szybko

Radosław Drabik, kierownik ds. alternatywnych kanałów dystrybucji Nestle Polska mówi Wiadomościom Handlowym: - Myślę, że przyszłość należy do punktów typu mini-bistro, gdzie za kilka czy kilkanaście złotych można coś zjeść, napić się kawy. Liczyć się będą takie atuty, jak zdrowe jedzenie, szybkość obsługi i dostępność, czyli dobra lokalizacja. Na pewno gastronomia rozwinie się w dużych miastach, ale w małych i średnich popyt na usługi gastronomiczne będzie nadal ograniczony.

- Kapitalne znaczenie ma dziś dobra cena - dodaje dla Wiadomości Handlowych Marek Papierniak, współwłaściciel firmy Mr Hamburger. - Nieodłącznym elementem działalności są też intensywne promocje. Liczy się również szybkość obsługi. Pozostałe elementy schodzą na dalszy plan.

Dlatego też pewne kłopoty przeżywa obecnie specjalizująca się w wegetariańskiej żywności i propagująca zdrowy styl życia sieć Green Way - informują Wiadomości Handlowe. Liczy 18 punktów i działa w absolutnej niszy rynkowej, praktycznie nie mając konkurentów. To powinno stawiać ją w komfortowej sytuacji, a jednak... - Bardzo dobrze nam szło do 2000 roku, bo ludzie byli mniej nękani finansowymi klopotami. Dziś przede wszystkim chcą przeżyć, jedzą cokolwiek, szybko i byle jak - mówi dla Wiadomości Handlowych odpowiedzialny za rozwój sieci Marek Chudzik. - Na razie nie będziemy otwierać kolejnych barów.

Więcej: Katarzyna Bochner „45 000 punktów gastronomicznych - i będzie więcej”, Wiadomości Handlowe, nr 1, styczeń 2004

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0