11.02.2004

Blaski i cienie franczyzy

Liczba sieci działających w systemie franczyzy wciąż rośnie, pisze w obszernym artykule na temat franchisingu Biznes Warszawski.

Tylko w ubiegłym roku w Polsce przybyło 10 sieci franchisingowych. Obecnie funkcjonuje ok. 180, w ich skład wchodzi prawie 12 tys. sklepów i punktów usługowych - pisze Biznes Warszawski, bazując na Raporcie o franchisingu firmy PROFIT system. Popularność franczyzy rośnie, bo daje ona przedsiębiorcom możliwość rozpoczęcia własnego biznesu pod znaną marką.

Kolejni gracze

Wciąż budowane są nowe sieci, zauważa Biznes Warszawski. Od kilku miesięcy próbuje swych sił spółka FOTOSTOP, która sprzedaje licencje na prowadzenie sklepów ze sprzętem fotograficznym oraz akcesoriami telefonicznymi. Jej placówki świadczą też usługi fotograficzne, a specjalizują się w fotografii cyfrowej. Właścicielem sieci jest spółka Euro-Color dystrybuująca na polskim rynku aparaty Olympus. Do sieci można przyłączyć się za min. 40 tys. zł. Skusił się na to Andrzej Borowiecki, który powiedział Biznesowi Warszawskiemu: - Przez cztery lata pracowałem w Euro-Colorze. Wiedziałem, że spółka przygotowuje taką ofertę. Firma pomogła mi we wszystkim, znalazła lokal, zaaranżowała powierzchnię, ja tylko pokryłem koszty inwestycji. Na uruchomienie sklepu o powierzchni 30 mkw. przeznaczył 80 tys. zł, wliczając koszt towaru. Ma nadzieję, że inwestycja zwróci się za rok.

Sieć Podniebnych Barków

Nad ofertą franczyzową pracuje należąca do Polskich Linii Lotniczych LOT, spółka LOT Catering, która zamierza rozwinąć sieć placówek gastronomicznych, działających pod nazwą Podniebny Barek Ma to być dobry sposób na zwiększenie przychodów z gastronomii w momencie nie najlepszej koniunktury w branży lotniczej. - LOT Catering dysponuje dużą bazą produkcyjną, w Warszawie i Krakowie, którą możemy z powodzeniem wykorzystać – powiedział Biznesowi Warszawskiemu Grzegorz Rybarski, dyrektor pionu obsługi klienta nielotniczego w LOT Catering. - To pozwoli nam zwiększyć przychody i uniknąć poważnych kosztów związanych z wynajmem lokali i zatrudnianiem pracowników. Biznes Warszawski pisze, że pomysł pojawił się w firmie już trzy lata temu. Obecnie nad ofertą pracują doradcy z PROFIT systemu, a Rybarski ma nadzieję, że pierwsze punkty partnerskie zaczną działalność w tym roku.

Od kuriera do pola golfowego

Zagraniczni gracze też nie zasypiają gruszek w popiele, pisze Biznes Warszawski. Na rynku próbuje zaistnieć globalna sieć Mail Boxes Etc., świadcząca usługi spedycyjne, kurierskie i poligraficzne dla drobnych przedsiębiorców. Z potencjalnymi partnerami, którzy mogliby zakupić licencję master, rozmawia właściciel nowozelandzkiej sieci kurierskiej Fastway. - Do wejścia na nasz rynek przymierza się też amerykańska sieć pizzerii oraz wiele innych, wywodzących się z Włoch, których właściciele od dawna przyglądają się polskiemu rynkowi – powiedział Biznesowi Warszawskiemu Andrzej Krawczyk, dyrektor działu franczyzy w PROFIT system. - Nie brakuje też dużo bardziej oryginalnych pomysłów. Doszły mnie słuchy, że plany związane z polskim rynkiem ma niemiecka firma, która chciałaby świadczyć usługi w zakresie remontu domów. Szukamy też krajowego franczyzobiorcy dla spółki Compac Golf, która ma w planach sprzedaż miniaturowych pól golfowych.

W artykule wypowiadają się również przedstawiciele: Drogerii Natura, Mamuśka The Cheesecake Shop, McDonald’s Polska, adidas Poland i Cartridge World.

Źródło: Justyna Wróbel „Blaski i cienie franczyzy”, Biznes Warszawski, nr 5, 2-8 lutego 2004

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0