07.06.2004

Franchising Twoim pomysłem na biznes

3 czerwca odbyła się konferencja franchisingowa zorganizowana przez studentów z Koła Naukowego Przedsiębiorczości i Innowacji, działającego przy AE w Krakowie.

Patronat medialny objęła firma PROFIT system – wydawca portalu franchising.pl i dwumiesięcznika Franchising.

Nie każda franczyza to franchising!

Spotkanie rozpoczęło się charakterystyką rozwoju franchisingu w Polsce, zaprezentowaną przez Andrzeja Krawczyka, Dyrektora Działu Franchisingu PROFIT system. Uczestnicy mieli okazję, aby zapoznać się z definicją, cechami i rodzajami franchisingu oraz dowiedzieć się gdzie spotykamy sieci franchisingowe. Przedstawione zostały: oferta usługowa i aktywne działania firmy konsultigowej, reprezentowanej przez A.Krawczyka. Nie zabrakło również analizy korzyści i ewentualnych niedogodności wynikających z przystąpienia do systemu franchsingowego.

Od hurtowni do sieci franchisingowej

W panelu franchisodawców wzięli udział przedstawiciele krakowskich sieci: „Pożegnanie z Afryką” kawy i kawowe akcesoria z najwyższej półki – Krzysztof Drohomirecki, „House” „wszystko, co młodzi ludzie potrzebują, aby dobrze wyglądać” - Marek Marecik oraz „SNC” największa sieć dyskontów odzieżowych w Polsce - Piotr Beltrani.

Paneliści dokonali prezentacji swoich firm. Opisali historie konceptów – hurtowni, które szukając kanałów dystrybucji dla swoich produktów, rozwinęły sieci franchisingowe. Nawiązując do wypowiedzi A.Krawczyka, scharakteryzowali swoje systemy i relacje z biorcami. Podane zostały także wymagania stawiane przyszłym biorcom i plany związane z rozwojem sieci. Każda z firm wyraźnie podkreśliła specyfikę swojego konceptu – co w przypadku, dwóch reprezentantów tej samej branży okazało się dla słuchaczy bardzo ciekawym doświadczeniem.

Duży może więcej

„Docieranie do serc naszych klientów, a nie do ich pieniędzy jest naszym celem” – A. Blikle.

Właścicielka kawiarni w Krakowie, od roku współpracująca z firmą Blikle opowiedziała o celach i strategii firmy. Przeprowadziła jednocześnie rzeczową analizę plusów i minusów wynikających z przystąpienia do sieci - w zamian za konieczność „wpasowania się w sztywne ramy narzucone przez franczyzodawcę”, zyskuje się możliwość korzystania z renomowanej marki, szerokiego asortymentu produktów, wiedzy i doświadczenia, sieci dostawców, a przede wszystkim trafia się w sprawdzone już „gusta” klientów. O tych gustach przypomniały uczestnikom pyszne pączki ufundowane przez firmę Blikle.

Najpopularniejszy McDonald's

Ostatnim punktem konferencji była prezentacja wyników ankiety dotyczącej franchisingu, przeprowadzonej wśród studentów AE w Krakowie. W badaniach wzięła udział stuosobowa grupa kobiet i mężczyzn, zawierająca przedstawicieli z każdego roku. 92% badanych wiedziało co to jest franchising. Najczęściej kojarzony z franchisingiem był Mc Donald's. Tylko 7% studentów potrafiło poprawnie rozwinąć skrót POF. Nie znalazł się nikt kto by uważał, że franchising nie jest dobrym pomysłem na biznes. Za sukces marketingowy firmy Artman można niewątpliwie uważać 100% rozpoznawalność marki House.

Duże brawa dla organizatorów za profesjonalne przygotowanie imprezy. Trzymamy kciuki za następne przedsięwzięcie.

Natasza Leśniewska, PROFIT system

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0