Powstaje nowa sieć franchisingowa
Puls biznesu poinformował, że Polska Agencja Rozwoju Turystyki (PART) zajęła się kreacją i rozwojem polskich marek turystycznych w takich dziedzinach, jak: gastronomia, farmy zdrowia, gospodarstwa agroturystyczne oraz ośrodki jeździeckie. Usługi te będą rozwijane w oparciu o tworzoną przez PART sieć franchisingową. Przystąpienie do sieci dysponującej turystycznym know-how to inwestycja rzędu 300 tys. zł. Za około rok przedsiębiorcy zainteresowani lokowaniem kapitału w obiekty i usługi turystyczne będą mogli przystąpić do stworzonego przez Polską Agencję Rozwoju Turystyki programu krajowej markowej infrastruktury turystycznej. Obejmuje on takie dziedziny, jak: przydrożne restauracje, ośrodki jeździeckie, farmy zdrowia i gospodarstwa agroturystyczne. Na razie powstają ośrodki pilotażowe, które zweryfikują w praktyce koncepcję PART-u.
Agencja zdecydowała się na promocję segmentów turystyki, w których - zdaniem ekspertów - można wykreować czysto polskie marki, będące alternatywą dla zalewających kraj rozwiązań z Zachodu. Program krajowej markowej infrastruktury turystycznej powstawał w powiązaniu z międzynarodową kampanią promującą Polskę jako kraj turystyki aktywnej, która ma ruszyć w europejskich mediach w 2002 r. Kampanii patronuje Polska Organizacja Turystyczna, udziałowiec PART-u. - Chcemy ukierunkować inwestycje turystyczne w Polsce. Obecnie budowane są głównie hotele szkoleniowo-konferencyjne i aquaparki. To jednak za mało, by wypromować atrakcyjny dla zagranicznych turystów wizerunek Polski. My chcemy rozwijać te dziedziny, w których nasz kraj może być konkurencyjny, np. polskie ośrodki jeździeckie – wyjaśnił Pulsowi Biznesu Sylwester Pruchniewski, dyrektor generalny PART.
Agencja dostarczy inwestorom know-how, koncepcję marketingową, technologiczną, architektoniczną i prawną oraz biznesplany i studia wykonalności przedsięwzięć. Zainteresowani inwestycjami pod nadzorem PART powinni dysponować kapitałem w wysokości co najmniej 300 tys. zł lub własną infrastrukturą turystyczną. Według Sylwestra Pruchniewskiego, najszybciej będą gotowe do sprzedaży marki: Leśne Runo (przydrożne restauracje) oraz Stajnia Polska (ośrodki jeździeckie).
- Zaczęliśmy od tworzenia markowej sieci przydrożnych restauracji, ponieważ franczyza przynosi najszybszy zysk właśnie w gastronomii. Naszym projektem są zainteresowani głównie właściciele stacji benzynowych, ze względu na niski koszt adaptacji i modernizacji funkcjonujących przy stacjach obiektów. W Polsce trudno znaleźć dobre restauracje przydrożne. Poza siecią McDonald's oraz barami z wątpliwej jakości jedzeniem, kierowcy nie mają większego wyboru. Naszą alterantywą jest Leśne Runo, sieć fast-foodów promująca polskie jedzenie, które będzie przygotowywane przez firmę LOT Catering. Podobnie jak McDonald's, który nadaje własne nazwy produktom, my nie będziemy sprzedawać zwykłych pierogów, czy naleśników, ale "rogi" i "leśniki" – opowiadał dziennikarzom gazety Sylwester Pruchniewski.
PART znalazł inwestora partnera, z którym przez 12 miesięcy będzie testował funkcjonowanie kilku markowych restauracji Leśne Runo. Agencja współpracuje ze szwedzką siecią stacji benzynowych Preem. Koncern zaproponował kilka atrakcyjnych lokalizacji dla celów sieci. Otwarcie pierwszej restauracji Leśne Runo nastąpi do końca pierwszego półrocza 2001. Jeśli ta inicjatywa zakończy się sukcesem, do sieci będą mogli przystępować samodzielni inwestorzy. - Wszystkie restauracje będą miały identyczny, drewniany wystrój wnętrz, serwowały klientom to samo menu i zatrudniały jednakowo przeszkoloną obsługę. Przeprowadziliśmy wśród kierowców badania wykazujące gdzie są największe potrzeby i wybraliśmy trasy: Warszawa-Gdańsk, Warszawa-Katowice oraz Warszawa-Poznań. Pierwszych pięć restauracji powstanie przy stacjach benzynowych Preem, zlokalizowanych na tych trasach - mówi Sylwester Pruchniewski.
Igor Pawela, prezes Preem Polska, ocenia, że PART dobrze zdefiniował potrzeby rynku.
- Kiedy PART przedstawił nam swoją propozycję, w ciągu dwóch spotkań doszliśmy do porozumienia w sprawie pilotażowego obiektu. Globalne sieci, typu McDonald's czy New York Pizza, mają wewnętrzne kryteria odnośnie do obiektów, w których lokują swoje restauracje, a nie wszystkie nasze stacje je spełniają. Obecnie mamy w sieci 93 bary, prowadzone na zasadzie franczyzy, w których poziom usług gastronomicznych jest bardzo niejednolity. Około 30 z nich jest zainteresowanych inwestycją w projekt PART-u - twierdził Igor Pawela. PART prowadzi także rozmowy z koncernami: PKN Orlen oraz Statoil.
Agencja ma nadzieję na zainteresowanie potencjalnych inwestorów również marką Stajnia Polska.
- Chcemy promować ośrodki jeździeckie, bo jest to dziedzina, w której Polska może zaistnieć na turystycznej mapie Europy. Ośrodki, które przystąpią do naszej sieci, zyskają nowy wizerunek, wspólną promocję, identyczny standard usług. W ramach sprzedawanego know-how, PART zapewni ich właścicielom m.in. szkolenia dla personelu recepcji i kuchni oraz trening koni - zapowiedział dyrektor PART.
Więcej: Karolina Guzińska, Puls Biznesu, 9 marca 2001
PRZECZYTAJ ARTYKUŁY
McDonald’s w Polsce to 550 restauracji, które w ponad 90 proc. są prowadzone przez lokalnych przedsiębiorców.
Styczniowy numer miesięcznika "Własny Biznes FRANCHISING" już w sprzedaży!
– Nasza strategia na lata 2024-26 zakłada zwiększenie liczby otwieranych restauracji. Większość z nich będzie franczyzowa – mówi Marek Mikusek z McDonald’s Polska.
Jaki biznes ma dziś przed sobą najlepsze perspektywy? Zamiast wróżyć z fusów, lepiej sprawdzić, którym konceptom franczyzowym dobrze się wiedzie. Kto może otworzyć restaurację McDonald's? Sprawdź w miesięczniku "Własny Biznes FRANCHISING".
Dwudziesta pierwsza edycja Targów Franczyza w Pałacu Kultury i Nauki przyciąga coraz więcej interesujących wystawców. Targi najlepszych pomysłów na biznes startują 19 października i potrwają trzy dni.
NAJCZEŚCIEJ CZYTANE
Żeby myśleć o otwarciu własnego McDonalda nie wystarczą tysiące ani setki tysięcy złotych . Potrzeba więcej. Ile? I co franczyzobiorca Złotych Łuków dostanie w zamian?
Od 300 do nawet 1,5 tys. sztuk – tyle pączków dziennie sprzedaje się w punktach Dobrej Pączkarni. Czy w takim razie pączki to opłacalny biznes?
Franczyzodawca Sayuri Sushi zapewnia, że restauracje pod tym szyldem są rentowne od pierwszego miesiąca działalności.
Już w serialu „Czterdziestolatek” Janusz Gajos żartował, że w Złotym Linie trzeba uważać na Rolexy, bo można zatracić się w zabawie. Tajniki tego sukcesu zdradza właściciel Złotego Lina, Jakub Olszewski.
Franczyza pojawiła się na polskim rynku wraz z upadkiem komunizmu, a dziś jest fundamentem rozwoju małej i średniej przedsiębiorczości. W 2023 roku chętni do założenia firmy mają do wyboru 1350 konceptów franczyzowych.
POPULARNE NA FORUM
Planuję założyć własną działalność - od czego zacząć?
Najlepiej zacząć od kupna gotowej spółki . Zakup gotowej spółki daje pewność, że firma istnieje i ma już zarejestrowany kapitał zakładowy, co może być ważne z...
Oszukani przez franczyzodawcę
Wspolpraca z firma Ship Center jako franczyzobiorca??? ODRADZAM SPRAWDZ ICH UMOWE U SWOJEGO PRAWNIKA, jest ona jednostronna i ukierunkowana na kary umowne ktore sobie sami...
Czy na odzieży można jeszcze zarobic?
Ja kupuję na hurtowni stradimoda.pl od jakiegoś roku nie zawiodłam się doradzą zawsze dobrze dbają o klienta a uwierzcie mi jest dużo hurtowni które chcą tylko...
piszę pracę na temat franchisingu :)
hej, tez poszukuję danych, znalazłaś coś może oprócz ilości placówek i marek franczyzowych?
Sukcesja w Intermarché i Bricomarché
przeciez to złodzieje
piszę pracę na temat franchisingu :)
Szukam szcegółowego raporty na temat franczyzy w latach przed pandemią i po. Rozumiem że osttani raport opublikowany był za rok 2010 ale niestety jego również nię mogę...
Praca magisterska - licencjacka o franchisingu
Witam, Jestem studentką III roku Finansów i Rachunkowości na Uczelni Łazarskiego w Warszawie. Obecnie prowadzę badania w ramach seminarium dyplomowego. Poniższa ankieta...
Hodowla psów: Trudne życie hodowcy
Znam osoby gdzie rocznie zarabiają 300 tys złotych prosze nie łżeć że hodowla się nie opłaca.