12.03.2001

Kawa sposobem na życie

Rozmowa z twórcami polskiego franchisingu, sieci „Pożegnanie z Afryką”

Tygodnik Twój Biznes zamieścił rozmowę z twórcami polskiej sieci franchisingowej sklepów z kawą i kawiarniami pod wspólna nazwą „Pożegnanie z Afryką”, do której należą już 32 jednostki. Państwo Krzysztof i Zofia Drohomireccy uruchomili w 1995 roku własną palarnię kawy, by móc kontrolować jakość swoich produktów. Oto co w rozmowie z dziennikarzem mówili o początkach swojej sieci i źródłach sukcesu.

- Odkryliśmy, ze na bazie kawy można zorganizować specjalistyczny sklep i jako pierwsi – na początku 1992 r. – talki sklep otworzyliśmy w Krakowie, jako że tam mieszkamy. Założyliśmy, iż będziemy sprzedawać tylko wysokogatunkową kawę i w szerokim asortymencie. Ponadto postanowiliśmy zająć się kawą we wszystkich aspektach, by zostać prawdziwymi specjalistami w tej dziedzinie. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Szybko zyskaliśmy wielu klientów i sympatię dziennikarzy, zafascynowanych tym oryginalnym pomysłem i sposobem jego realizacji dzięki mediom docierali do nas również ludzie spoza Krakowa z prośba o stworzenie podobnych miejsc w innych miastach. Niestety, mieliśmy spore trudności ze zdobywaniem odpowiedniego towaru do naszego sklepu. Okazało się, ze w Polsce nie ma kawy takiej jakości, która nas interesowała. Zaistniała więc konieczność importu, ale na potrzeby jednego sklepu było to nieopłacalne. Wtedy pomyśleliśmy o sieci. Nie mieliśmy jednak dostatecznego kapitału ani możliwości organizacyjnych na stworzenie sieci sklepów.

Sięgnęliśmy więc po wiedzę zdobytą podczas studiów. W pamięci utkwiło nam pojęcie: franchising. Oznacza one budowę sieci w oparciu o zawieranie umów, w myśl których nasi partnerzy otrzymują gotową, sprawdzoną przez nas koncepcję na prowadzenie sklepu z kawą, prawo posługiwania się naszą nazwą, znakiem towarowym, projektem wystroju wnętrza, zaopatrzenie i pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów. Partnerzy finansują utworzenie sklepów i jako ich właściciele zachowują pewną niezależność. Naszym zdaniem jest to bardzo dobry pomysł dla młodych, przedsiębiorczych ludzi, którzy chcą włączyć się do istniejącego systemu zapewniającego im minimalizacje ryzyka związanego z rozpoczęciem własnej działalności. Na realizację tego przedsięwzięcia w naszej sieci potrzebne są stosunkowo niewielkie pieniądze – około 60 tys. zł. Najbardziej dumni jesteśmy z tego, że zaczynając od zera, zbudowaliśmy firmę znaną w całej Polsce, kojarzoną z produktami najwyższej jakości rzetelnym, profesjonalnym podejściem do klientów. Dla nas kawa stała się pasją i sposobem na życie.

Wiecej: Irena Hamerska, Twój Biznes, 1 marca 2001

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0