27.03.2001

Burger King zniknie z polskiego rynku

Operator zarządzający sieciami KFC i Pizza Hut przejął sieć restauracji Burger King

Puls Biznesu poinformował, że American Restaurants, krajowy operator dwóch sieci fast foodów: Pizza Hut oraz KFC, kupił spółkę International Fast Foods Polska, do której należały 22 restauracje Burger King. W ubiegłym tygodniu została sfinalizowana umowa wstępna, zawarta jeszcze w listopadzie 2000 r. między AmRest a International Fast Food Corp. - grupy, do której należy IFFP. W piątek AmRest przedstawi szczegółowe plany dalszego rozwoju firmy na polskim rynku. Pewne jest, że spółka chce promować własne marki. AmRest zrezygnował bowiem z marki Burger King. Prawie wszystkie bary działające pod tym szyldem zostaną zlikwidowane, a ich miejsce zajmą placówki KFC. Zaletą zamykanych restauracji jest ich dobra lokalizacja.
- Zamknięto 22 placówki należące do IFFP. Pozostały tylko trzy. Prowadzi je operator, który ma niezależne zezwolenie. Likwidowane lokale przekazujemy AmRest - powiedział Tomasz Wiśniewski, prezes IFFP, odpowiedzialny za likwidację BK.

Puls Biznesu podał, że właściciel Pizza Hut nie przejął sieci pizzerii Domino's, drugiej polskiej inwestycji IFFC. Mimo że w Polsce działa ich zaledwie około 20 - są konkurencyjne dla barów AmRest.- Pizzerie są własnością odrębnej spółki, która nie ma nic wspólnego z Burger King – wyjaśnił gazecie Tomasz Wiśniewski.

Nie jest to ostatnia akwizycja AmRest na naszym rynku. Przedstawiciele spółki zapowiadają kolejne przejęcia. Inwestor zamierza też stworzyć nową sieć lodziarni, które będą działać pod szyldem Iceland. Pieniądze na inwestycje AmRest chce zarobić na giełdzie. Debiut zaplanowano na 2003 r. Przygotowanie firmy do upublicznienia wymaga czasu (na początek AmRest musi się przekształcić ze spółki z o.o. w spółkę akcyjną).Największe sieci fast food: Pizza Hut/KFC, Burger King i McDonald's pojawiły się w Polsce osiem lat temu. W tym czasie powstało 100 placówek zarządzanych dzisiaj przez AmRest i 183 bary McDonald's. Liczba placówek Burger King - m.in. przez spory toczące się wewnątrz korporacji - nie przekroczyła 25.

AmRest powstało z połączenia dwóch firm – Tricon Restaurants Poland i American Restaurants Services. W chwili obecnej zarządza ponad 80 restauracjami typu fastfood w Polsce (KFS, Pizza Hut i lokale łączone). Ma też licencję na prowadzenie 12 restauracji tego typu w Czechach. Należący do Tricon Restaurants Pizza Hut, KFC i Taco Bell, tworzą jeden z największych koncernów restauracyjnych na świecie, składający się z ponad 30 tys. lokali w ponad 90 krajach świata.

Największy konkurent AmRest - McDonald's - liczy, że do końca roku uda mu się otworzyć jeszcze 17 restauracji. Hamburgerowy potentat finansuje swoje inwestycje dzięki niepublicznym emisjom obligacji, które kieruje do wybranych inwestorów.- Ostatnia, styczniowa, emisja obligacji krótko- i średnioterminowych była warta 350 mln zł. W 1997 roku zyskaliśmy w ten sposób 250 mln zł. Na giełdę w Polsce nie wejdziemy, bo koszty pozyskiwania kapitału na parkiecie są wyższe niż koszty kredytów bankowych. Naszym zdaniem, obligacje są najtańszą formą zdobywania środków na inwestycje – stwierdził w dzienniku Krzysztof Kłapa z McDonald's Polska.

Więcej: Katarzyna Kozińska, Puls Biznesu, 27 marca 2001, s.3

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0