17.11.2004

Carrefour przejmuje, drżyjcie maluczcy

13 placówek trafi do Francuzów. Problemy może mieć część dostawców oraz... polska konkurencja w dużych miastach.

Ahold, borykający się z długami operator hipermarketów Hypernova i supermarketów Albert, sprzeda 13 wielkopowierzchniowych hipermarketów francuskiemu Carrefourowi, europejskiemu liderowi tego rynku. Sfinalizowanie transakcji, której wartości nie ujawniono, planowane jest na pierwszy kwartał 2005 roku. Dlaczego Ahold rezygnuje z części sieci? Prezes Anders Moberg poinformował, że spółka zamierza skoncentrować się w Polsce na supermarketach Albert i mniejszych hipermarketach. W 170 Albertach i 12 sklepach Hypernova tygodniowo robi zakupy 2,5 mln klientów.

Zamieszanie z dostawcami

Ahold zamierza też otwierać nowe sklepy, więc jego byli dostawcy będą mogli zrekompensować utratę części zamówień, zwiększając dostawy do nowo otwieranych placówek. Jak informuje Dominika Kosman, rzecznik Ahold Polska, jeszcze w tym roku przybędzie jeden hipermarket Hypernova oraz dwa supermarkety. W 2005 r. Ahold planuje otwarcie 8-10 kolejnych Albertów.

To dopiero przygrywka

Zdaniem Andrzeja Lewińskiego, prezesa Polskiej Izby Handlu, grupującej polskie spółki, zakup sklepów przez Carrefoura jest dalszym etapem konsolidacji branży, która nie skończy się na tej transakcji. - Rozwojem sieci mniejszych sklepów w Europie zainteresowany jest amerykański gigant WalMart, a mający takie zaplecze Ahold może być dla niego cenną zdobyczą - snuje domysły prezes. - Jeśli decyzje o restrukturyzacji podejmują zagraniczne sieci, to jest to wyraźny sygnał dla polskich handlowców, by przyjrzeli się swojej pozycji na rynku. Bez budowy silnej organizacji, restrukturyzacji finansów i zaplecza technicznego nie będą mieli szans, zwłaszcza ci, którzy działają w dużych miastach - ostrzega Andrzej Faliński.

Więcej: "Puls Biznesu", 16 listopada, 2004 r.

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0