19.06.2005

Raport o rynku franchisingu w Polsce 2004/2005

Firma konsultingowa PROFIT system, specjalizująca się w doradztwie z zakresu franchisingu, już po raz trzeci zaprezentowała Raport o rynku franchisingu w Polsce.

18 listopada odbyła się konferencja, na której firma PROFIT system zaprezentowała Raport o rynku franchisingu w Polsce 2004/2005. Prelegentami byli: Michał Wiśniewski, Arkadiusz Słodkowski, Andrzej Krawczyk z firmy PROFIT system, Jacek Cabaj, dyrektor TelePizzy Poland oraz Urszula Potęga, prezes MTPolska.

Przed 2002 rokiem rynek rósł o kilkanaście sieci rocznie, w 2002 przybyło 26 sieci, w 2003 - 27, a w 2004 - aż 39.

Obecnie działa w Polsce 210 systemów franczyzowych (rok temu 171) i ich ilość rośnie (przed 2002 rokiem rynek rósł o kilkanaście sieci rocznie, w 2002 przybyło 26 sieci, w 2003 - 27, a w 2004 - aż 39). Sieci franczyzowe działają w prawie każdej branży handlu i usług. Biznesmeni traktują franchising jako alternatywną - wobec emisji akcji czy wejścia inwestora finansowego - szansę pozyskania pieniędzy na rozwój lub sposób na szybkie poszerzenie własnej sieci - tak aby efektywnie korzystać z efektu skali.

W 2004 roku wzrosła podaż konceptów franczyzowych, ale jednocześnie wzrósł popyt na licencje ze strony potencjalnych inwestorów. W ciągu ostatniego roku znacząco wzrosła liczba franczyzobiorców - obecnie posiadają oni 13,5 tysiąca punktów franczyzowych (wzrost o ponad 1500 jednostek, czyli o 14,4%).

W 2004 roku nastąpił większy niż w poprzednich latach przyrost zainteresowania kupnem franczyzy ze strony potencjalnych franczyzobiorców. Sieci otrzymywały wielokrotnie więcej zgłoszeń. Zawarto też więcej umów. Ten sam przyrost optymizmu inwestycyjnego, którego jesteśmy świadkami na rynku nieruchomości (przyrost liczby kredytów mieszkaniowych mimo podwyżki stóp procentowych), czy na giełdzie (wysyp emisji i redukowany popyt na akcje) obecny był również na rynku franchisingu. Średnia inwestycja franczyzobiorcy w 2004 roku wzrosła do 325 tys. zł, przy 291 tys. zł w 2003 r. i 294 tys. zł w 2002 roku.

Inwestycje biorców w 2004 roku wyniosły ogółem ok. 4,5 mld zł. Przypomnijmy, że potencjalni inwestorzy mogą wybierać wśród ponad 200 ofert franczyzy o rozpiętości inwestycji od kilku tysięcy do kilku milionów złotych. Największa kwota jest wymagana w przypadku stacji benzynowych (ok. 1 mln Euro), najmniejsza w przypadku małych systemów usługowych (nawet ok. 4 tys. zł).

Aktualny Raport dostępny jest w księgarni.

Dane
Imię i nazwisko
Firma
E-mail