30.03.2001

Marks & Spencer zamyka sklepy w Europie

Marks & Spencer oszczędzi sklepy w Polsce, Czechach i na Węgrzech.

Dziennik Prawo i Gospodarka poinformował, że brytyjski Marks & Spencer sprzedający odzież, kosmetyki i artykuły spożywcze z powodu kłopotów finansowych zamknie swoje sklepy w Europie kontynentalnej. Nie dotyczy to jednak Polski, Czech i Węgier, gdzie M&S ma po jednym sklepie. Jednostki w tych trzech krajach działają na zasadzie franchisingu, są więc odrębnymi firmami. Likwidacja obejmie natomiast te sklepy w Europie, które finansowo są związane bezpośrednio z brytyjskim właścicielem Marksa & Spencera - powiedziała gazecie Magda Kompaniejcow z działu marketingu warszawskiego M&S.

Ze względu na spadające zyski i coraz większą konkurencję ze strony m.in. Tesco i Asda, czy snobistycznych producentów Next, French Connection i Gap brytyjska sieć skoncentruje się wyłącznie na działalności we własnym kraju. Restrukturyzacja pochłonie do końca br. 4 390 miejsc pracy, w tym 40 proc. we Francji, gdzie znajduje się 18 sklepów z odzieżą tej marki. Zlikwidowane lub sprzedane zostaną też sklepy w Belgii, Holandii, Luksemburgu, Hiszpanii, Niemczech i Portugalii. Wartość ich ubiegłorocznej sprzedaży wyniosła 1,2 mld GBP z 8,2 mld GBP zsumowanych obrotów wszystkich oddziałów firmy. Ponadto spółka zrezygnuje ze sprzedaży wysyłkowej i pozbędzie się prawie połowy swoich brytyjskich nieruchomości, w tym największego w północnej Anglii sklepu w Manchesterze.

M&S zamknie też należące do niego amerykańskie sieci Brooks Brothers i Kings Supermerkets. Z kolei 10 sklepów w Hongkongu sprzedanych zostanie na zasadach franchisingu. Te posunięcia mają spowodować odrobienie strat w najbliższych 12 miesiącach. Podjęcie tych decyzji nie przyszło nam łatwo, ale są one konieczne, by zapewnić firmie lepszą przyszłość - powiedział Luc Vandevelde, prezes M&S.

W Wielkiej Brytanii firma chce sprzedawać tylko produkty pod własnymi markami. Poprawi ich jakość, dostępność i obniży cenę. W dużym stopniu do polepszenia kondycji finansowej ma przyczynić się dział spożywczy i kosmetyczny. M&S otworzy nowe sklepy z żywnością, w tym 30 kawiarni, a także 50 sklepów z kosmetykami.

Wiecej: Monika Krusze, Prawo i Gospodarka, 30 marca 2001, s.8

Udostępnij artykuł

Komentarze na forum

0